به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مصطفی محمدنجار ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور وزارت امور خارجه از این ستاد بازدید کرد و در جریان کار رای گیری از ایرانیان خارج از کشور قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: ما امروز شاهد دو انتخابات مهم محلی و ملی هستیم؛ انتخابات شوراها در عمق روستاها برگزار می شود و انتخابات ریاست جمهوری در کشور و با مشارکت ایرانیان خارج از کشور است. انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که ایرانیان خارج از کشور در آن شرکت می کنند، چراکه حق دارند مطابق سلیقه شان نظر دهند.

وزیر کشور با بیان اینکه" در ۹۶ کشور، ۱۲۸ حوزه و ۲۹۰ صندوق داریم" ، افزود: در برخی کشورها رای گیری پایان یافته است و در برخی نیاز به تمدید زمان رای گیری است. طبق قانون، وزیر کشور می تواند هرجا تشخیص داد رای گیری را تمدید کند و این مساله شامل داخل و خارج از کشور می شود.

محمدنجار ادامه داد: در حال حاضر رای گیری در ۶۰ هزار شعبه و ۱۳۰ هزار صندوق در کشور انجام می شود. طبق گزارش هایی که به من در ارتباط با استانداری ها رسیده است، قبل از ساعت ۸ صبح مردم در برخی ضعب اخذ رای حضور یافتند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه" امروز شاهد خلق حماسه سیاسی خواهیم بود" ، در ادامه گفت: از وزارت امور خارجه و دیگر مجریان برگزاری انتخابات تشکر می کنم.

وی همچنین تاکید کرد: انتخابات یک تصمیم سرنوشت ساز است، ضمن اینکه یک حق است و آحاد ایرانی ها باید از آن استفاده کنند، یک تکلیف دینی و شرعی و نیز حمایت از پایمال نشدن خون شهداست.

نجار در برابر این پرسش که" پیش بینی می شود مهلت رای گیری تمدید شود یا خیر؟ " ، پاسخ داد: در داخل حتما زمان رای گیری تمدید می شود و در خارج از کشور هرجا لازم باشد تمدید می کنیم. وزارت کشور در حال حاضر مثل یک فرمانداری عمل می کند و باید تمام رای ها را از نقاط مختلف دنیا جمع آوری و سپس به وزارت کشور اعلام کند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه" در شمارش آرا دقت را فدای سرعت نمی کنیم" ، اظهار کرد: شمارش آرای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پس از اتمام کار شمارش آرای مربوط صندوق های انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همچنین در حاشیه حضور وزیر کشور در ستاد انتخابات خارج از کشور، حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه گفت که به نمایندگی های خارج از کشور اعلام شده است اگر با استقبال ایرانیان خارج از کشور برای رای گیری مواجه شدند، به تشخیص سفیر مربوطه می توانند زمان رای گیری را تمدید کنند.

همچنین سجادی مدیرکل ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: تلاش می شود تا فردا (شنبه) آخر وقت نتایج آرای صندوق های خارج از کشور به وزارت کشور اعلام شود.