به گزارش پارس نیوز، به تازگی آمریکا ادعا کرده قصد دارد نیروهای نظامی‌اش را از منطقه خاورمیانه و افغانستان خارج کند، حال تحلیل‌های ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد؛ برخی معتقدهستند این موضوع باعث شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه و افزایش توان تروریست ها خواهد شد و در مقابل بحث بازگشت صلح و ثبات به منطقه هم مطرح است.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگاران، در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را می‌توان از چند منظر بررسی کرد، نخست اینکه هرگاه ترامپ در داخل کشورش با بحران مواجه می‌شود، امتیازاتی را می‌دهد و در حال حاضر نه تنها بحث خروج آمریکا  از سوریه بلکه موضوع خروج از افغانستان هم مطرح است. دوم اینکه  بودجه دیوار مکزیک که قرار است بین مرز ایالات متحده با مکزیک کشیده شود را هم کنگره تایید نکرده و این امر می‌تواند نشانه‌ای از شکاف داخلی در این کشور باشد. حال باید دید که آمریکا نیروهای خود را به کجا منتقل خواهد کرد؛ برخی اعتقاد دارند که نیروها را به کردستان عراق خواهد برد و برخی دیگر هم بر این باور هستند که به کشورهای دیگر منطقه منتقل خواهد کرد، بنابراین، آینده نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه همچنان مشخص نبوده و علاوه براین  ترامپ بارها این موضوع را به زبان آورده که نیروهایش را از منطقه خارج خواهد کرد، اما هیچگاه به گفته‌هایش عمل نکرده است.

وی در ادامه افزود: البته پیش تر که این موضوع رابیان می‌کرد، عربستان و اسرائیل مجدداً پول هنگفتی به آمریکا پرداخت کردند تا نیروهایش را در منطقه نگه دارد، ولی این بار عربستان مشغول بحران یمن و خاشقجی بوده و اسرائیل هم ظاهرا با خروج آمریکا از منطقه موافقت کرده است. به نظر می‌رسد این بار موضوع مقداری جدی‌تر باشد ولی بحث اینجاست که اگر آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند، به نفع گروه مقاومت، ایران و روسیه تمام خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت:شمال شرق سوریه تاکنون در اختیار نیروهای آمریکا بوده و از این به بعد عملاً حشدالشعبی با توجه به تسلطی که در مناطق حساس سوریه دارد، می‌تواند آنجا مستقر شود. نکته بعدی و مهم‌تر این است که یکی از دلایل اصلی خروج آمریکا از آن منطقه اختلافاتش با دولت ترکیه است و بازنده این ماجرا کردهای سوریه هستند؛ زیرا ترکیه در صدد حمله به مناطق کرد نشین سوریه است و مردم شهر رقه  عرب هستند و بعید است با کردها که از طرف آمریکا به آنها حاکمیت شده بود کنار بیایند.

ساجدی با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکا و اتفاقات اخیر منطقه، اوضاع در سوریه را پیچیده کرده است، عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آینده‌ای بسیار مبهم در انتظار سوریه و منطقه خواهد بود و در مجموع، آمریکا آرام ‌آرام در سوریه عقب‌نشینی خواهد کرد و با توجه به مذاکرات آستانه و اینکه اکثر مناطق سوریه تحت کنترل دولت مرکزی است، می‌توان نتیجه گرفت که آنچه در کنفرانس صلح سوریه تحت عنوان آشتی ملی مطرح شد، سریعتر به نتیجه خواهد رسید و همچنین به نظر می‌رسد که در این شرایط  روس‌ها  بیشترین نفع را خواهند برد، زیرا با توجه به خروج آمریکایی‌ها زمینه برای یکه تازی روسیه بیشترین فراهم می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان در رابطه با نگرانی اروپاییان از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از منطقه خاورمیانه، اظهار کرد: اروپاییان از این نظر نگران می‌شوند که مبادا خاورمیانه از کنترل آنها خارج شود که همین اتفاق هم خواهد افتاد؛ از طرفی دیگر طالبان در اظهاراتی ادعا کرد که بر کل خاک افغانستان مسلط خواهد شد، آنها از همین امروز اعلام کردند که بر کل خاک افغانستان مسلط خواهند شد، بنابراین در حال حاضر مسلم است که شرایط منطقه به طور کلی ملتهب است؛ اما به نظر می‌رسد سرانجام نیروهای مقاومت منطقه را در اختیار بگیرند. اروپایی ها هم در حال حاضر راه خود را از آمریکا جدا می‌کنند و در مجموع برخی از اروپایی ها مایل هستند برجام با ایران اجرا بشود و آمریکا مخالف این امر است و در مجموع چنین مسائلی باعث بوجود آمدن شکاف در روابط طرفین شده است.