به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که برای دیدار دوجانبه در فنلاند به سر می برد، امروز (سه شنبه) با «ماتی آنتونن» قائم مقام وزارت امور خارجه، خانم «آنه سیپی راینن» معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه و «پرتی سالولاینن» معاون کمیته امور خارجی پارلمان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها درخصوص آخرین تحولات برجام، منطقه و همکاریهای دوجانبه بحث و تبادل نظر به عمل آمد. 

مقامات فنلاندی در این دیدارها با تاکید بر حمایت کامل کشور متبوع خود از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ سیاسی، دیپلماتیک، چندجانبه و امنیتی اعلام کردند: دولت فنلاند مصمم به توسعه همکاریها با ایران است و شرکت های فنلاندی کماکان علاقمند به حضور در بازارهای ایران و توسعه همکاری های خود در ایران هستند، ولی در انتظار ایجاد شرایط مناسب از سوی اتحادیه اروپایی می باشند.

آنها عنوان کردند که دولت فنلاند در تلاش است تسهیلاتی را برای شرکتهای کوچک و متوسط فراهم کند.

عراقچی نیز در این ملاقاتها با اشاره به اهمیت برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری ها و مبادلات با کشورها از جمله فنلاند، اظهار داشت: سرنوشت برجام که یک دستآورد بزرگ دیپلماسی و امنیتی می باشد در نتیجه خروج دولت آمریکا با چالش و خطر جدی روبرو شده است. دولت آمریکا با این اقدام نه تنها برجام بلکه استقلال و حاکمیت کشورها و تلاش های جهانی ناظر بر عدم اشاعه را تضعیف می کند.

وی ضمن قابل تقدیر خواندن حمایت های سیاسی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: حمایت سیاسی اروپا ارزشمند است، ولی کافی نیست. کشورهای اروپایی باید برای صیانت از برجام گامهای عملیاتی بردارند.

عراقچی افزود: سیاست تحریم سیاستی شکست خورده است. ایران سالها با تحریم زندگی کرده و حتی در شرایط تحریم به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است. زبان احترام باید جانشین زبان تحریم و تهدید شود.

وی در ادامه ضمن استقبال از اراده سیاسی دولت فنلاند برای تداوم و توسعه همکاریهای همه جانبه با کشورمان، اظهار امیدواری کرد در راستای دستیابی به سازوکارها و راه حل های مناسب برای حضور و فعالیت شرکتهای فنلاندی مخصوصا شرکتهای متوسط و کوچک در ایران تلاش های بیشتری صورت گیرد.