به گزارش پارس نیوز، 

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس، بر بی عدالتی و اقدامات نامشروع آمریکا علیه مردم ایران تاکید کرد و درباره مسائل داخلی ایران هم گفت که «قانون اساسی ما هنوز هم به درستی اجرا نشده است».

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اقدامات ضد ایرانی واشنگتن از قبیل خروج از قبیل خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها  گفت: «از منظر حقوقی، آنچه که دولت آمریکا علیه مردم ایران انجام داده، نامشروع و از منظر اخلاقی نامشروع‌تر است».

«لعیا جنیدی» با اشاره به بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌ها توسط آمریکا تصریح کرد: «این اقدامات، بی عدالتی در حق مردم ایران است و آنها می‌بینند که اقتصادشان تضعیف شده و حتی دسترسی آنها به کالاهای اساسی هم هدف قرار گرفته است».

این مقام ایرانی به شکایت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری و حکم اخیر آن اشاره کرد و گفت: «آمریکا می‌داند که نمی‌تواند احکام دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده بگیرد البته شاید (توسل به دیوان) گزینه‌ای بدون نقص نباشد اما گزینه‌ای مفید بوده است» (برای دریافت جزئیات حکم دیوان اینجا را کلیک کنید).

خانم جنیدی در این مصاحبه، درباره تدریس در دانشگاه تهران و اینکه اغلب خانم‌ها دانشجویانش هستند، صحبت کرد. او گفت: «این یعنی پیشرفت و برای من نهایت خرسندی است که شاهدم جوانان امروز و نسل تحصیلکرده برای پیشرفت کشور در تلاش هستند. من ادعا نمی‌کنم که نماینده آنها هستم اما من متعلق به این طبقه تحصیلکرده هستم، افرادی صاحب نظری که به پیشرفت مداوم باور دارند».

او درباره انتخابش به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران گفت: «سرنوشت مرا به اینجا (این مقام) رساند. زندگی من تحت تاثیر حرفه دانشگاهی و همچنین فعالیتم در رشته حقوق قرار داشت. من، هرگز سیاستمدار نبودم و هنوز هم به هیچ گروهی وابسته نیستم. من عامدانه همچنان هم یک فرد مستقل باقی ماندم چرا که در منصب من، ما باید اختلاف‌ها بین سازمان‌های مختلف حکومتی را با بی‌طرفی حل و فصل کنیم».

جنیدی درباره مسائل داخلی ایران و تلاش خود در این زمینه، از عدم اجرای درست برخی اصول قانون اساسی سخن گفت.

معاون حقوقی «حسن روحانی» گفت: «من به دنبال تلاش برای حاکمیت قانون در داخل و همچنین در روابط بین‌المللی و کمک به حقوق مدنی و آزادی‌های فردی هستم. قانون اساسی ما هنوز به درستی اجرا نشده است و فضای زیادی برای کار در برخی اصول از قبیل اصول مرتبط با حقوق و آزادی‌های مردم وجود دارد».

جنیدی در پاسخ به سوال فایننشال تایمز مبنی بر لزوم ایجاد «تغییرات ناگهانی» در سیاست‌های ایران، مخالفت خود را با چنین موضوعی مطرح کرد و گفت: «شاید این مطلوب و خواسته آنهایی باشد که تحریم‌ها را (علیه ایران) اعمال می‌کنند اما (چنین کاری) ایران را در خطر تبدیل شدن به یک عراق، سوریه یا افغانستان دیگر قرار خواهد داد. من می‌خواهم که تجربه ۲۰۰ ساله تلاش ما برای حاکمیت قانون به روشی پخته به نتایج مطلوب بیانجامد حتی اگر این فرایند سخت و کند باشد».