به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، رویترز ادعای خود درباره این نامه سه صفحه ای را به نقل از" دو منبعی که این نامه را دیده اند" مطرح و ادعا می کند که این نامه تاکنون راه به جایی نبرده است.

رویترز در ادامه این گزارش به نامه های باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به ایران در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ اشاره می کند و نیز به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی اظهاراتی در ارتباط با مذاکره با ایران مطرح می کند.

ادعای رویترز در حالی بیان می شود که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در فروردین ماه گذشته به موضوع پیغام های مکرر و اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره دوجانبه اشاره کردند و افزودند: آمریکایی ها مدتی است که از طرق گوناگون پیغام می دهند که خواهان مذاکره جداگانه با ایران در خصوص موضوع هسته یی هستند اما من بر اساس تجربه های گذشته به چنین گفت وگوهایی خوشبین نیستم.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در دیدگاه آمریکایی ها گفت وگو به معنای مذاکره برای رسیدن به راه حل منطقی نیست، خاطرنشان کردند: از نظر آمریکایی ها گفت وگو به معنای وادار کردن طرف مقابل برای قبول حرف آنها است، بنابراین ما همواره این نوع گفت وگو را تحمیلی می دانیم و جمهوری اسلامی ایران نیز زیر بار تحمیل نمی رود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید مجدد بر خوشبین نبودن به چنین گفت وگویی افزودند: البته من مخالفتی هم ندارم.

ایشان سپس چند موضوع را برای آمریکایی ها، به صراحت بیان کردند.

موضوع اولی که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، پیغام های مکرر آمریکایی ها مبنی بر نداشتن قصد تغییر حکومت ایران بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در این خصوص تاکید کردند: ما هیچ گاه نگران قصد تغییر نظام جمهوری اسلامی از جانب شما نیستیم زیرا آن زمانی که این قصد را داشتید و به صراحت هم می گفتید، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید و بعد از این هم نخواهید توانست.

ایشان به موضوع دوم، یعنی تاکید آمریکایی ها مبنی بر صداقتشان در پیشنهاد مذاکره اشاره و خاطر نشان کردند: ما بارها گفته ایم که بدنبال سلاح هسته یی نیستیم، اما آمریکایی ها می گویند باور نمی کنیم. در این شرایط چرا ما باید حرف آمریکا را در مورد صادقانه بودن پیشنهاد مذاکره، باور کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره یک تاکتیک آمریکایی برای فریب افکار عمومی دنیا و مردم ایران است و اگر اینگونه نیست، باید آمریکایی ها این موضوع را در عمل ثابت کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین بخش به یکی از تاکتیک های تبلیغاتی آمریکایی ها اشاره و خاطرنشان کردند: آنها در مواردی گفته اند که برخی افراد از طرف رهبر ایران با آمریکا مذاکره کرده اند، در حالی که این سخن، دروغ محض است و تاکنون هیچ کس از طرف رهبری با آمریکا مذاکره نکرده است.

ایشان افزودند: فقط در چند مورد، دولت های مختلف، در برخی موضوعات مقطعی، با آمریکا مذاکراتی انجام دادند که در همان مذاکرات هم دولت موظف به رعایت خطوط قرمز رهبری بود و امروز نیز، باید این خطوط قرمز رعایت شود.

موضوع سومی که رهبر انقلاب اسلامی در مورد مذاکره با آمریکا، به آن اشاره کردند، تمایل نداشتن آمریکایی ها برای به نتیجه رسیدن و پایان مذاکرات هسته یی بود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر آمریکایی ها واقعاً تمایل به حل موضوع هسته یی ایران دارند، راه حل آن نیز آسان است و باید به حق غنی سازی هسته یی ایران برای اهداف صلح آمیز اعتراف کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه اجرای مقررات نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می تواند نگرانی ها را از بین ببرد، خاطرنشان کردند: تجربیات و شرایط صحنه نشان می دهد که آمریکایی ها به دنبال حل این موضوع نیستند و می خواهند با باقی ماندن آن، بهانه ای برای فشار به ملت ایران و به قول خودشان فلج کردن ملت داشته باشند اما به کوری چشم دشمنان، ملت ایران فلج نخواهد شد.

نکته آخر رهبر انقلاب اسلامی در این موضوع، ارائه یک راه حل به آمریکایی ها بود.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: اگر آمریکایی ها صادقانه می خواهند، قضایا تمام شود، راه حل پیشنهادی ما این است که در گفتار و عمل، دست از دشمنی با ملت ایران بردارند.

ایشان با یادآوری سیاست های خصمانه آمریکا بر ضد ملت ایران در ۳۴ سال گذشته و شکست آن سیاست ها تاکید کردند، اگر این سیاست ها ادامه پیدا کند باز هم شکست خواهند خورد.