به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری نووستی روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: سازش غرب با خواسته های مخالفان سوریه مبنی بر مسلح کردن آنها و تلاش برای افزایش قدرت نظامی مخالفان جهت تحت سلطه بر مناطق بیشتر در سوریه به معنی به شکست کشاندن تلاش ها برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ است.

وی افزود: موضع مخالفان سوریه بر این مساله تاکید دارد که کنفرانس ژنو ۲ تنها بعد از ایجاد توازن نظامی در سوریه برگزار شود. اما اگر به این خواسته و معیار توجه شود باید اعلام کنم کنفرانس ژنو ۲ هرگز برگزار نخواهد شد.

لاوروف ادامه داد: مسکو برای دعوت از همه همسایگان سوریه و کشورهای تاثیرگذار در منطقه از جمله ایران و مصر جهت حضور در کنفرانس ژنو۲ مُصر است، ما معتقدیم حضور نمایندگان کشورهای عربی بدون حضور مصر در این کنفرانس یک عملکرد ناقص است اما متاسفانه هم پیمانان ما با حضور نمایندگان همه کشورهای منطقه به ویژه ایران در ژنو۲ مخالفند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بهانه آنها برای اینکه ایران در کنفرانس ژنو۲ شرکت نکند این است که" ایران در اقدامات سازنده ای که در خصوص سوریه انجام می شود مشارکتی ندارد" و منظور آنها ازاین حرف این است که تهران در تغییر نظام سوریه مشارکت نمی کند.

لاوروف عنوان داشت: عجیب است که آمریکایی ها از یک طرف خواهان حضور هیات دولت سوریه در ژنو هستند و از طرف دیگر مسلح کردن مخالفان سوریه و تحویل قدرت به مخالفان را در دستور کار قرار داده اند؛ این مساله ما را بسیار نگران می کند چرا که چنین اقدامی در حقیقت گامی به سوی به شکست کشاندن اندیشه برگزاری کنفرانس پیشنهادی ژنو۲ در خصوص سوریه است.

وی همچنین به خروج نیروهای حافظ صلح اتریشی از جولان و پیشنهاد روسیه برای جایگزینی نیروهای روسی به جای نیروهای اتریشی اشاره کرده و گفت: طرح روسیه برای اعزام نیروی حافظ صلح به جولان نشانگر رغبت و تمایل روسیه برای برقراری امنیت در خاورمیانه است.

وزیر خارجه روسیه همچنین هدف کشورش از طرح این پیشنهاد را ممانعت از بالا گرفتن مجدد درگیری و ناآرامی در ارتفاعات اشغالی جولان اعلام کرد.

وی گفت: می توانم تاکید کنم در صورت موافقت اسرائیل و روسیه و تایید دبیر کل سازمان ملل، نیروهای ما حاضرند ماموریت برقراری ثبات در منطقه را به عهده بگیرند.