به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با رسانه های داخلی وخارجی با تبریک اعیاد شعبانیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که ارزیابی شما از برنامه کاندیداها چه بوده است و چه ملاکی را برای بررسی صلاحیت آنها در نظر گرفتید؟ اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم دواطلبین در صورت تمایل برنامه های خود را به شورای نگهبان اعلام کنند که برخی داوطلبین برنامه های خود را اعلام کردند و این برنامه ها در بررسی ها مد نظر گرفته شد.

خبرنگاری با اشاره به صحبت های یکی از کاندیداها (غرضی) که گفته است" من هیچ برنامه ای ندارم اما شورای نگهبان گفته که اکثر کاندیداها برنامه های خود را اعلام کرده اند، همچین این کاندیدا بیان کرده است که تایید صلاحیت من اتفاقی بوده است" از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد که وی گفت: ارائه برنامه دواطلبین به شورای نگهبان اختیاری بوده و اینگونه نبوده است که تمام داوطلبین برنامه های خود را اعلام کنند اما اینکه کاندیداها بگویند تایید صلاحیتشان اتفاقی بوده اینگونه نیست، زیرا براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی صلاحیت کاندیداها بررسی شده لذا اتفاقی یا غیراتفاقی بودن آن مطالبی است که هر کسی می تواند آن را بگوید. بنابراین شورای نگهبان براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی اظهار نظر را در خصوص داوطلبین داشته است.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که از نظر زمان بندی چه تاریخی را برای اعلام نتایج انتخابات اعلام می کنید و خواستار پاسخ شورای نگهبان شد که کدخدایی تصریح کرد: اعلام اولیه نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور است، اما جهت نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان اعلام می شود که این نتیجه بعد از اعتراض و بررسی ها به مدت هفت تا ۱۰ روز اعلام می شود لذا مردم ایران دور از شان خود می دانند که کسی جز خودشان بر انتخابات نظارت کنند.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که برخی کاندیداها پول زیادی خرج کردند و می خواهند مردم را با پول دادن و هدیه دادن اغفال کنند، نظر شما در این مورد چیست؟ که کدخدایی به این سوال پاسخ نداد.

خبرنگار دیگری گفت در انتخابات سال ۸۸ یکی از نامزدها خود را قبل از اعلام نتایج برنده انتخابات معرفی کرد، اگر این اتفاق مجدد در این دوره روی دهد آیا از نظر شورای نگهبان خلاف است؟ که کدخدایی اظهار کرد: اینگونه موارد تخلف است، اینها همه گمانه زنی هایی است که کاندیداها اعلام می کنند، که در حد بیان دیدگاه های رقبای آنها است. اما اگر این موارد تعیین کننده باشد و در سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد شورای نگهبان می تواند در این راستا دخالت کند.

خبرنگار دیگری اینگونه مطرح کرد که امکان دارد تایید صلاحیت برخی از کاندیداها پس گرفته شود؟ و خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد که کدخدایی در پاسخ خاطرنشان کرد: شورای نگهبان این اختیار را دارد که بعد از اعلام تایید صلاحیت کاندیداها اگر مدارک جدیدی در رابطه با آنها به دستش رسید تجدید نظری داشته باشد لذا تجدید تایید صلاحیت ها براساس قانون امکان دارد.

خبرنگاری ارزیابی کدخدایی را از صحبت های کاندیداها تاکنون پرسید که وی گفت: در این راستا اعلام نظر نمی کنم، زیرا ارزیابی سیاسی است، اما اگر اظهارات خلاف قانون باشد موظف هستیم که تذکر بدهیم که البته این موضوع در مورد برخی کاندیداها اتفاق افتاد.

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه هیچ یک از کاندیداها در مورد روابط بین الملل و سیاست خارجی برنامه خاصی را ارائه ندادند، نظر شما در این رابطه چیست؟ بیان کرد: این سوال مربوط به من نیست و تخصصی در این زمینه ندارم.

خبرنگاری با اشاره به مناظره های تلویزیونی مبنی بر اینکه" برخی از کاندیداها در خصوص ۱+۵ بحث هایی را مطرح کردند و گفتند که هر کسی در این خصوص صحبت می کند کذب است" از سخنگوی شورای نگهبان خواستار ارزیابی شد که وی افزود: در رابطه با محتوای اظهارات کاندیداها نظری ندارم، اما اگر اظهارات مغایر قوانین باشد در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد که تاکنون موضوع خاصی به شورای نگهبان ارجاع داده نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: من فقط می توانم مواضع شورای نگهبان را اعلام کنم، ارزیابی های سیاسی ربطی به من و شورای نگهبان ندارد، اما تمام مقامات چه در گذشته و چه الان همه مدافع وحدت ملی هستند و اختلاف سلیقه های خللی در وحدت وارد نمی کند.

کدخدایی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید در برخی تبلیغات کاندیداها اسرار کشور را افشا کردند، این تخلفات اگر در روند انتخابات تاثیرگذار باشد چرا شورای نگهبان سکوت کرده است؟ بیان کرد: تذکرات لازم به کاندیداها داده شده و آنها سعی کردند موارد لازم را رعایت کنند اما اگر این موارد ادامه داشته باشد به قوه قضاییه ارجاع می شود و این در صلاحیت قوه قضاییه است و اگر قوه قضاییه بررسی کند ما نیز نظر قوه قضاییه را در تصمیم گیری تاثیرگذار می دانیم.

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه در انتخابات دوره گذشته در برخی از حوزه ها تعرفه به حد کافی نبود و مشکلاتی به وجود آورد و شبهاتی ایجاد شد، در مورد این مسائل چه تمهیداتی را در نظر گرفته اید؟ اظهار کرد: قطعا توضیحات ما را در سال ۸۸ شنیدید و پاسخ شورای نگهبان را در مورد این ادعا مطالعه کرده اید، در آن موقع نیز اقدامات لازم صورت گرفت و موضوع خاصی حادث نشد، لذا انتخابات همراه با شور و احساسات است و مشارکت مردم در آن تاثیرگذار است. همچنین وظیفه شورای نگهبان و وزارت کشور، توزیع تعرفه ها است. لذا در طراحی تعرفه ها و چاپ آنها از ابتدا تاکنون نظارت دقیق داشتیم که این با همکاری وزارت کشور بوده است که مشکلات مشابه را کمتر داشته باشیم و این اطمینان را به مردم عزیز می دهیم که مشکل تعرفه در این دوره نخواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورتی که نماینده کاندیداها با تخلفی روبه رو شوند نحوه بیانشان به شورای نگهبان چگونه باشد؟ اظهار کرد: مسیر بیان اعتراض نامزدها و ستادهای آنان در قانون مشخص شده است، همچنین نیروی انتظامی و وزارت کشور گزارش ها را در مورد اعتراضات به شورای نگهبان اعلام می کند و هر کسی شکایت داشته باشد می تواند به دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کند، لذا امروز بیانیه شورای نگهبان در این خصوص اعلام خواهد شد و ایمیل، آدرس و تلفن های مربوط به سمع مردم خواهد رسید.

وی ادامه داد: روز دوشنبه نمایندگان کاندیداها به شورای نگهبان آمدند و قرار شد نمایندگان آنها نیز در روز جمعه در شورای نگهبان حضور داشته باشند که تبادل شکایات و نامه ها سریع تر صورت گیرد و اگر اعتراض و شکایتی به دست ما برسد قطعا بررسی می کنیم، همچنین از روز رای گیری تا مدت سه روز فرصت اعتراض است و هفت تا ۱۰ روز هم شورای نگهبان فرصت دارد که این موارد را بررسی کند و نظر خود را اعلام نماید.

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید انصراف نامزدها تا کی امکان پذیر است؟ تصریح کرد: برای انصراف طبق قانون زمانی در نظر گرفته نشده است، اما طبیعتا ظهر روز جمعه انصراف معنا نخواهد داشت، لذا پیشنهاد می کنم که اگر نامزدهای محترم قصد انصراف دارند تا قبل از روز جمعه انصراف خود را اعلام کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به یکی خبرنگاران خارجی گفت: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که در خارج از کشور هم انجام می شود، لذا در ۱۲۸حوزه در خارج کشور اخذ رای به عمل خواهد آمد، همچنین ما نیز این نگرانی را داریم که برخی از کشورها که مدعی حقوق بشر هستند برگزاری انتخابات را منع کرده اند، اما ما انتظار نداشتیم که این منع صورت گیرد، لذا کاری هم در این راستا نمی توانیم انجام دهیم و خیلی راحت حق ایرانیان از بین می رود و مقامات آن کشور، مسوول این عدم حق به ایرانیان هستند. همچنین حضور ذهن ندارم که چند کشور انتخابات را منع کرده اند اما بعدا اسامی آنها را اعلام می کنیم.

خبرنگاری پرسید اگر کاندیدایی به دور دوم راه پیدا کند امکان دارد در مابین مرحله اول و دوم صلاحیتش مورد بازبینی قرار گیرد؟ که کدخدایی در پاسخ تصریح کرد: اصل ۱۵۸ قانون اساسی این اجازه را به شورای نگهبان می دهد اما تاکنون چنین رویه ای نبوده است.