به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که امروز به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخن می گفت، ضمن گرامیداشت روز دانشجو، گفت: جنبش دانشجویی ۶۵ سال قبل با روشن بینی دانشجویانی که روشنفکران جامعه هستند بوجود آمد.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید جامعه و نیازهای آن را بشناسد، افزود:  جنبش دانشجویی در کشور ما همراه بوده با روشن بینی و عدالت و ۱۶ آذر نماد مبارزه با استعمار خارجی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عدالت خواهی و اصلاح گری در امور از ویژگیهای جنبش دانشجویی بوده و هست و دانشجو اگر کاستی و ظلمی ببینند آن را بر نمیتابد.

رئیسی تاکید کرد: دانشجوی سیاسی آن است که جامعه و نیاز آن را خوب بشناسد و به خوبی در جامعه ایفای نقش کند. ما شهدای خود را بهترین روشنفکران جامعه می دانیم.

وی افزود: روشنفکر واقعی کسی است که به استقلال اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بیاندیشد. ما در مقابل دشمنی های بسیاری که در برابر کشور ما شده است، از هشت سال دفاع مقدس تا جنگ نرمی که همواره نسبت به ما بوده و هست ایستادگی کردیم و همچنان ایستادگی خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز دشمن تلفیقی از جنگ سخت و نرم را علیه ما اجرا می کند و آنها می خواهند با فشار مضاعف بر ایران در ابعاد اقتصادی و رسانه ای، ملت ایران را به تسلیم واداراند و کاری را که در جنگ سخت نتوانسته‌اند انجام بدهند اینجا به نتیجه برسانند.

رئیسی گفت: امروز وظیفه همه مسولان است که به توان داخلی و جوانان کشور اعتماد کنند و بدانیم راه برون رفت از مشکلاتی که دشمن برای ما ایجاد کرده، اتکای به خداوند و اعتماد به داشته های خودمان است.

وی با اشاره به اینکه امروز راه ما راه ایستادگی، تسلیم نشدن، کار و تولید است، گفت: ما فقط باید در مقابل دشمن ایستادگی داشته باشیم و ترفندهای آنها را بشناسیم همچنین ما باید کنشگری فعال باشیم تا نتیجه بهتری بگیریم‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم در حوزه های استقلال سیاسی، دفاعی و نظامی، کشور را موفق می دانند اما در حوزه های اجرایی و عملکردها مردم رضایت ندارند. ما در داخل، مشکلات عمده‌ای داریم و این زیبنده جامعه اسلامی ایران نیست.

*بی تدبیری‌ها نبود مشکلات کمتر می‌شد

رئیسی گفت: این حق مردم است که از مسولان بخواهند که عملکرد بهتری داشته باشند. ما در بخش هایی بی تدبیری داریم و همه مشکلات محصول تحریم های خارجی نیست و اگر برخی بی تدبیری ها نبود، مشکلات کمتر می‌شد.

وی تاکید کرد: در عرصه کار و تلاش همه یک نگاه و هدف را دنبال کنیم و بدانیم که این راهکاری است که رهبری بارها بر آن تاکید داشتند. جامعه را دو قطبی کردن، حاشیه را به متن بردن، مسائل فرعی و اصلی را اشتباه آدرس دادن اینها فایده‌ای برای کشور ندارد.

رئیسی افزود: مسائلی همانند بیکاری، تولید و صادرات را باید مد نظر داشته باشیم و به فکر رفع مشکلات داخلی باشیم. ملت ما نشان داده که در دوران سختی ها همواره با اتکای به خدا تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اشکال اینجاست که برخی مشکلات را اقتصادی نمی دانند و به دنبال راهکار سیاسی هستند اما ما معتقدیم راهکار سیاسی برای مشکلات اقتصادی مناسب نیست‌.

وی در خصوص اینکه اگر رئیس جمهور می‌شدید چه اتفاقی می افتاد؟، پاسخ داد: خدا رحم کرد رئیس جمهور نشدیم که دلار ۵ هزار تومان بشود، اما سوال این است، شرایطی که الان هست باید همین طور باقی می ماند یا میشد که امور را بهتر کرد؟

رئیسی افزود: ما می توانستیم مدیریت کنیم منابع ارزی را در جهت منافع کشور باشد، چرا امروز این‌همه نقدینگی داریم؟ این نقدینگی وارد هر بخشی از جامعه شود خرابی به بار می آورد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: مساله سوداگری و سفته بازی در کشور با راهکار مالیات می تواند حل شود، اگر کسی درآمد دارد باید مالیاتش را هم بدهد. ما در دوسالی که در آستان هستیم مالیات خود را پرداخت کرده‌ ایم.

*باید از یقه سفیدها مالیات گرفت

وی گفت: باید از یقه سفیدها مالیات گرفت و اگر از کسانی که درآمدهای بالایی دارند مالیات گرفته شود به یقین بسیاری از سوداگری ها حل می‌شد. ما بودیم قانون مترقی محیط زیست را متوقف نمی کردیم، ما قانون فرانسه را بر آنچه خودمان داریم ترجیح نمیدادیم.

رئیسی تصریح کرد: اگر ما بودیم قانون تولید مسکن را متوقف نمی‌کردیم، متاسفانه با برخی از نگاه ها و تدابیر امروز دچار مشکلاتی شدیم که می توانست اینطور نباشد.

*به هیچ کاندیدایی در سال ۹۶ نگفتم بروند تا من بمانم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  درباره انصراف قالیباف از انتخابات سال ۹۶، گفت: آقای قالیباف از ابتدا گفت من تا آخرین مناظره هستم و نگاه می‌کنیم به نظر سنجی ها، در نهایت تصمیم گرفت که نباشند. من به هیچ کاندیدایی نگفتم که شما نباشید که من باشم. آقای قالیباف به عهد خود پایبند بود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: من از آقای میرسلیم دو شب قبل از انتخابات پرسیدم که شما چه می‌کنید؟، گفت که احساس می‌کنم کسانی که  می خواهند به من(میرسلیم) رای دهند به شخص دیگری رای نخواهند داد، من هم به او گفتم پس حتما بمانید.

رئیسی با باییان اینکه به مشکلات مردم آگاه هستم، تاکید کرد: در دوره ای که در دستگاه قضا بودیم یکی از مسئولانی که بیشترین ارتباط را با مردم داشت، بنده بودم. مسجد می رفتم و یک شب در هفته را ارتباط عمومی با مردم داشتم و امروز هم که بین زوار امام رضا (ع) هستم مردم درد دل های فراوانی را با من مطرح می کنند و به اعتقادم این مشکلات همه راهکار دارد.

وی ادامه داد: هفتاد درصد مشکلات ما از مدیریت است، آنچه روشن است اینکه، مدیریت کارآمد نقش والایی در حل مشکلات کشور دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هرکس مدیریت اجرایی کشور را دست بگیرد باید به قانون پایبند باشد. چرا آقایان در خصوص تولید و ایجاد اشتغال دو سه روز بعد از انتخابات همان حرف هایی که بنده در دوران رقابت‌های انتخابات مطرح می کردم را گفتند؟ مگر نمی‌گفتند که امکان ایجاد اشتغال وجود ندارد و غیرقانونی و نشدنی است؟

رئیسی افزود: ما در مشهد زائر شهر ایجاد کردیم چرا که اساس و اصل را در کار خود زوار و محرومین می دانیم‌. کسانی هستند که به خاطر مشکلات مالی نمی توانند به مشهد بروند و ما کاری کردیم که افراد محروم روزانه به زیارت میروند.

وی گفت: ما باغ‌هایی در مشهد داشتیم که برخی از آنها را در اختیار جوانان قرار دادیم و دوره‌های تربیتی و فرهنگی را در آن باغ ها  برگزار می کنند. ما کار ساختمان سازی هم بلدیم ولی گفتیم باغات شُش های شهر هستند و نباید از بین بروند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ما باغی در غرب تهران داریم که ۵ هکتار است و اجازه برج سازی هم داریم ولی بنده جلوی قطع درختان قدیمی را گرفتم و انشالله برای جوانان اردوگاه خواهیم ساخت.

* پُر تخلف ترین انتخابات کشور سال ۹۶ بود

رئیسی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶،گفت: انتخاباتی که گذشت از پُر تخلف ترین انتخابات کشور بود، بنده بیش از ۶۰۰ گزارش تخلف انتخاباتی از سراسر کشور داشتم اما معتقد بودم که نباید نتیجه این انتخابات منجر به مشکلی برای کشور شود بنابراین پس از انتخابات، آنچه شورای نگهبان گفت را قبول کردم.

وی افزود: باید این رویه بررسی شود که اگر کسی دولت مستقر بود، مجموعه آنان طوری عمل نکنند که انتخابات ناسالم شود. من تقاضا دارم و مصرانه هم می خواهم که به تخلفات انتخابات رسیدگی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر کسی از کاندیداها غیر از نامزد پیروز طرفداری کرد، نباید با وی تسویه حساب کرد.

رئیسی در خصوص ناامنی ها در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در آن زمان در تهران روزی ۱۰۰ واقعه تروریستی داشتیم و بسیار بی رحمانه با جریان انقلابی برخورد کردند. جریان ترور مسولان عالی نظام و ائمه جماعات را پیگیری کردند و آنها جنایات نفاق در کشور بود.

وی گفت: سردمدار مبازره با جریان نفاق در کشور امام خمینی(ره) بود. امروز هم سردار سلیمانی برای کشور یک قهرمان ملی است چرا که با داعش به‌عنوان تروریست مبارزه می کند و به حق هم ملت به او محبت دارند.

تولیت آستان قدس رضوی  تاکید کرد: تفاوت ما با کسانی که امروز روی کار هستند تفکری است که برای اداره کشور داریم و نه چیز دیگر؛ یک نگاه به استقلال سیاسی و فرهنگی کشور توجه میکند و یک نگاه دیگر معتقد است برای آب خوردن هم باید به امضای بیگانگان نگاه کرد.

رئیسی خطاب به دانشجویان، گفت: دانشگاه بیش از هر جای دیگری باید در خصوص موضوعات مختلف از جمله ۲۰۳۰، برجام و FATF نظر دهد و البته فارغ از موضوعات سیاسی باید نظر علمی و بی طرفانه داد.

وی گفت: بنده با هر کسی که گره از کار مردم باز کند و مشکلات مردم را حل و فصل کند، همکاری می کنم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباه ارتباط و تعامل ایران با کشورهای دیگر، اظهارداشت: ما به غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهان ارتباط با جهان هستیم.

وی همچنین با توصیه به مسئولان تاکیدکرد: اینکه امیدی در دل مردم ایجاد کنیم خوب است ولی صرف ایجاد امید بدون عمل «سراب» است وگرنه ممکن است فریب تلقی شود.

*قانون منع به کارگیری بازنشستگان در آستان قدس اجرا می‌شود

رئیسی که در دوره جدید در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد، پیرامون قانون بازنشستگان، گفت: اصل این تصمیم و قانون را درست می دانم و وظیفه خودم می دانم که به قانون عمل کنم. به همین جهت ما این قانون را در آستان قدس رضوی و  در همه سطوح آن عملی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد قوه قضائیه نیز اظهارداشت: این قوه برای کشور ضروری است و دارای جایگاهی است که می تواند جلوه عدل و عدالت باشد. این قوه و سازمان های مرتبط با آن، می‌توانند نقش مهمی در اجرای عدالت داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم کارآمدی نظام را می خواهند، بی عدالتی چه در دستگاه اجرایی باشد و چه در مجلس و چه در قوه قضائیه هیچ کدام پذیرفته نیست.

رئیسی در خصوص جمنا(جبهه مردمی نیروهای انقلاب)، گفت: جمنا گرد هم آمدن، جمعی از انقلابی ها بود و البته برخی اشکالات هم داشت، که در این راستا می توان به کم رنگ بودن جوانان اشاره کرد اما چون هدف آنها وحدت سیاسی در زمان انتخابات بود آن را گام خوبی میدانم.

وی گفت: بعد از انتخابات حس و هوایی که دارم کاملا آستان قدسی است و به اجرای وظایف خود فکر می‌کنم. مساله ما حفظ انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری است که باید گفتمان غالب در کشور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: هرگز  ملامت کنندگان بنده را از تلاش برای حفظ نظام و انقلاب و حراست از خون از شهدا باز نخواهد داشت.