به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ولایمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در گفت وگو با این شبکه عنوان داشت: ادوارد اسنودن، فردی که جاسوسی گسترده آمریکا در اینترنت را فاش ساخت چیز جدیدی که ما ندانسته باشیم را افشا نکرده است.

وی افزود: نظارت، یک پدیده جهانی در پس زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی است و چنین شیوه هایی عموما اجرا می شود.

اما پوتین خاطرنشان ساخت: مساله این است که سازمان های امنیتی تا چه میزان توسط دولت کنترل می شوند.

پوتین تاکید کرد: من می توانم به شما بگویم که دستکم در روسیه شما نمی توانید همینطوری و بدون حکمی صادر شده از سوی دادگاه اقدام به شنود مکالمات تلفنی فردی بکنید.

وی تاکید کرد: این شیوه ای است که کمابیش یک جامعه متمدن باید بر اساس آن و با تکنولوژی های امروزی اقدام به مبارزه با تروریسم کند. تا زمانی که این اقدامات در چارچوب قوانینی که فعالیت های اطلاعاتی را قانونمند می کند اجرا شوند این درست خواهد بود. اما اگر که چنین کاری غیرقانونی باشد، درست نیست.

ولادیمیر پوتین درخصوص سخن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه" شما نمی توانید امنیت صد درصد و حریم خصوصی صد درصد داشته باشید" ، گفت: چنین چیزی در صورتی که اقدامات بر اساس قانون انجام شوند ممکن است.

در همین حال پوتین درخصوص جنگ سوریه اظهار داشت این امکان وجود داشت در صورت اجرای اصلاحات در زمان مناسب از وقوع جنگ داخلی در سوریه اجتناب کرد.

وی عنوان داشت: سوریه به عنوان یک کشور نیازمند نوعی تغییر بود و دولت سوریه باید در زمان مقتضی چنین نیازی را احساس می کرد و دست به اجرای برخی اصلاحات می زد. در صورتی که آنها این کار را انجام می دادند هرگز چیزی که ما امروز در سوریه شاهد وقوع آن هستیم رخ نمی داد.

با وجود این پوتین افزود که هر کس باید این را نیز در نظر بگیرد که کل خاورمیانه در حال حاضر در یک وضعیت بی اطمینانی و درگیری است و این غلط است که تلاش کنیم تا از خارج در آن مداخله کنیم.

پوتین خاطرنشان ساخت: برخی از افراد تصور می کنند که چنانچه از خارج شما کل یک منطقه را مطابق با ایده دموکراسی مخصوص خود تغییر دهید مسائل حل و فصل خواهد شد و در آن منطقه همه چیز رو به راه خواهد شد. اما این درست نیست شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن پیش زمینه و تاریخ و فرهنگ و مذهب آن منطقه از خارج در آن مداخله کنید.

وی تاکید کرد: غرب در حال حمایت از برخی گروه هایی است که در سوریه با بشار اسد می جنگند، در حالی که آنها در کشور مالی با همین گروه ها و سازمان ها در حال مقابله هستند.

پوتین خاطرنشان ساخت: منطق این کار چیست؟ همتایان غربی ما اغلب به ما می گویند که جبهه النصره یکی از سازمان های اصلی در میان گروه های نظامی مخالف سوریه است اما این سازمان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا لقب" تروریست" را دریافت کرده و حتی روابط خود با القاعده را نیز پنهان نمی کند. بنابراین آیا شما اجازه خواهید داد که این سازمان به دولت آینده سوریه بپیوندد؟ همتایان غربی ما به این سوال پاسخ خیر می دهند. پس بنابراین آیا شما قرار است هنگامی که در سوریه پیروزی به دست آوردید، آنها را وادار کنید که کنار بروند؟ آنها چنین چیزی را نمی دانند و این کاملا مشخص است.

رییس جمهوری روسیه یادآور شد که پیش از تغییر حکومت در لیبی کیفیت زندگی در این کشور یکی از بالاترین ها در نوع خود در منطقه بود.

پوتین تاکید کرد: اما اکنون در این کشور با چه چیزی روبرو هستید؟ در این کشور اکنون در میان قبایل مختلف هر کسی علیه هر کس دیگر می جنگد و جنگی بر سر منابع درگرفته است و من نگران هستم در صورتی که ما به همین طریق در سوریه پیش برویم همین ویرانی هایی که ما امروز در لیبی شاهد آن هستیم در سوریه نیز به وجود آید.

وی تاکید کرد: با توجه به آنچه که در پاکستان و افغانستان هم اکنون مشاهده می کنیم در این کشورها تروریست هایی وجود دارند که هیچ کس نمی تواند آنها را کنترل کند و این نشان می دهد که مداخله کافی است.

همچنین پوتین خاطرنشان ساخت: ممکن نیست استفاده از پهپادها را با توجه به اینکه تجهیزات جنگی دائما در حال ارتقا هستند متوقف کنیم بلکه استفاده از آنها باید کنترل شود.

وی تاکید کرد: من تردید دارم که بتوان به کلی آنها را ممنوع کرد اما تحت کنترل قرار دادن آنها و قرار دادنشان تحت برخی قوانین در حقیقت ممکن و لازم است.

پوتین همچنین گفت: عقیده دارم قوانین مربوط به استفاده از پهپادها می بایست به منظور کم کردن و یا بهتر بگوییم خنثی کردن مرگ تصادفی غیرنظامیان در اثر آنها باید تدوین شوند.

با وجود این پوتین عنوان داشت که لازم است جنگ با تروریسم ادامه یابد.

همچنین از سوی دیگر، پوتین درخصوص برنامه هسته ای ایران گفت که ایران باید حق این را داشته باشد تا زمانی که در چارچوب قوانین بین المللی عمل می کند یک برنامه هسته ای غیرنظامی را به پیش ببرد.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد که تردیدی ندارد که ایران به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پایبند است.

وی عنوان داشت که" شما شواهدی نمی بینید که عکس این قضیه را ثابت کند. "

پوتین تاکید کرد که گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نظر وی را تایید می کند و عنوان می دارد که ایران باید نگرانی های دیگر کشورهای منطقه را علاوه بر کشورهای جامعه بین الملل مد نظر قرار داده و از لفاظی های تهدیدآمیز دست بردارد.

پوتین عنوان داشت که روسیه تمایل دارد به اینکه با ایران تا زمانی که در چارچوب احکام بین المللی عمل می کند، بیشتر همکاری داشته باشد.

پوتین همچنین درخصوص تظاهرات های اعتراضی در روسیه عنوان داشت که هر اپوزیسیونی اگر در چارچوب قوانین عمل کند خوب، درست و مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: که اگر مردم از قوانین راضی نیستند مخالفان باید به شیوه ای دموکراتیک به طرف تغییر آنها بروند.

پوتین خاطرنشان ساخت: در صورتی که تظاهرکنندگان قوانین را زیر پا بگذارند دولت باید معترضان را کنترل کرده و آنها را وارد حوزه قانون کند.

رییس جمهوری روسیه افزود: این چیزی است که هم در آمریکا و هم در روسیه رخ می دهد. اما هنگامی که ما چنین کاری را می کنیم مورد انتقاد قرار می گیریم اما هنگامی که آمریکا آن را انجام می دهد چنین کاری یک هنجار است. اینها مصداق همان به اصطلاح استانداردهای دوگانه هستند.

پوتین درخصوص جنبش های مخالف در روسیه و آمریکا گفت که این درست نیست که وزارت امور خارجه آمریکا از اپوزیسیون در روسیه حمایت می کند.

وی تاکید کرد که روسیه هیچ تلاشی نکرده تا بر فعالان جنبش های اشغال در آمریکا تاثیر بگذارد اما ماموران خارجی در روسیه تلاش دارند چنین کاری را در قبال مخالفان روسیه انجام دهند.

همچنین از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین دیپلمات های آمریکا را متهم کرد به اینکه با حمایت از تظاهرکنندگان مخالف دولت روسیه در امور سیاسی داخلی روسیه مداخله می کنند.

پوتین با اشاره به آمریکا گفت: نهادهای دیپلماتیک ما با جنبش اشغال وال استریت همکاری فعالی ندارند اما نهادهای دیپلماتیک شما با چهره های مخالف روسیه فعالانه در تعامل بوده و مستقیما از آنها حمایت می کنند.

وی تاکید کرد: این درست نیست زیرا سازمان های دیپلماتیک باید به برقراری روابط میان کشورها پرداخته و از مداخله در امور سیاسی داخلی کشورها خودداری کنند.

رییس جمهور پوتین همچنین تاکید کرد: روسیه و آمریکا به رغم دوران جنگ سرد اکنون اختلافات ایدئولوژیک ندارند بلکه دارای اختلافات فرهنگی هستند.

پوتین همچنین به رفتار نامناسب دولت آمریکا با بومیان آمریکا و سیاه پوستان اشاره کرد و گفت: جوزف استالین، دیکتاتور شوروی سابق در سال ۱۹۴۵ روی آلمان بمب اتمی نینداخت!

پوتین تاکید کرد: ممکن بود در سال ۱۹۴۱ و سال ۱۹۴۲ هنگامی که مساله شوروی مساله مرگ و زندگی بود، او در صورتی که بمب اتم داشت از آن استفاده کند اما در سال ۱۹۴۵ هنگامی که دشمن اساسا تسلیم شده بود و شانس پیروزی نداشت من بسیار نسبت به استفاده از آن تردید دارم.

وی هم چنین به آمریکا به دلیل" دنبال کردن سیاست امپریالیستی" هشدار داد. پوتین گفت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای مدتی آمریکا تنها رهبر در جهان شد اما این فرصت آزمونی سخت و دشوار شد چرا که آمریکا احساسی شبیه به یک امپراطور پیدا کرد و این امپراطوری نه تنها در سیاست خارجی بلکه در سیاست های داخلی اش نیز نماد یافت.

وی تاکید کرد: رهبری آمریکا اکنون به این درک رسیده است که مسائل اصلی جهان امروز را نمی تواند به تنهایی حل کند. یک امپراطور نمی تواند از خود ضعف نشان دهد، هر گونه تلاش برای اصول برابر در داخل یک کشور به عنوان یک ضعف دیده می شود و رهبری یک کشور نمی تواند اجازه دهد که در زمینه سیاست داخلی دچار ضعف باشد.

رییس جمهور روسیه هم چنین خاطرنشان ساخت: این تصادفی نیست که آمریکا و روسیه در دوره های حساس تاریخ مدرن و دوران جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم متحد شده اند، ما با یکدیگر مخالفت می کنیم اما هنگامی که اوضاع بحرانی است کنار یکدیگر می ایستیم.

پوتین در آخر تاکید کرد: چیزی وجود دارد که ما را متحد می کند و آن برخی منافع اساسی است که به این اتحاد کمک می کند.