پارس به نقل از کیهان: محمدرضا عارف نامزد این طیف از اصلاح طلبان بود که در پی فشارهای گسترده و با وجود آن که روز دوشنبه قسم خورده بود تا آخر در رقابت انتخاباتی می ماند، مجبور شد بعدازظهر همان روز با وجود دلخوری اعلام انصراف کند. او اما حاضر به حمایت از حسن روحانی نشد؛ اتفاقی که با اعلام انحلال رسمی ستاد وی و عدم انتقال این ستاد به روحانی به شکل پررنگ تری به چشم آمد.
روز گذشته جعفر توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف با صدور بیانیه ای اعلام کرد « با توجه به اعلام انصراف آقای دکتر عارف از نامزدی انتخابات، بدین وسیله پایان کار ستادهای تبلیغاتی ایشان اعلام می گردد» . سیدحسن رسولی سخنگوی این ستاد نیز در گفت وگو با « تسنیم» اعلام کرد عارف به نفع کسی کنار نرفته و پس از انصراف، ستادهایش منحل شده است.
رسولی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه « آقای عارف هم تصمیمی بر این کار ندارند که ستادها را به آقای روحانی اختصاص دهند؟ » ، تصریح کرد: آقای دکتر عارف برنامه ای برای این کار ندارد.
روز گذشته احمد مسجدجامعی، در مصاحبه با مهر خبر داد که شورایی شامل وی، محمدعلی نجفی، جلایی پور، محسن رهامی، بیژن نامدار زنگنه، عباس آخوندی، مرتضی مبلغ و هادی خانیکی درباره معرفی روحانی و کنار گذاشتن عارف تصمیم گرفته اند.
محسن رهامی از اعضای همین جمع که رئیس ستاد هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات شوراهاست، در مصاحبه با ایسنا تصریح کرد: اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نامزد ندارند.
وی با اشاره به کاندیداهای پیشنهادی اولیه اصلاح طلبان در صورت نبود آقای هاشمی و خاتمی، گفت: قرار بر این بود که اگر به اجماع نرسیدیم، از آقایان جهانگیری، مهرعلیزاده، شریعتمداری و عارف حمایت شود که از این مجموعه در ابتدا فقط دو نفر ماندند که با رد صلاحیت آقای شریعتمداری فقط یک نفر از کاندیداهای اصلاح طلبان در صحنه باقی ماند. وی با بیان این که سابقه محمدرضا عارف را همه می دانند، تصریح کرد: اگر دولت اصلاحات در حوزه های مختلف موفقیت داشته است، بخش عمده ای از آن مربوط به دکتر عارف بوده است.
وی با بیان اینکه ما یک کاندیدای اصلاح طلب بیشتر نداشتیم، موضوع فشار روانی بر حامیان عارف را لو داده و افزود: اگر فضا به شکلی شد که ما به مرحله دوم نرسیدیم، مسئولیت آن بر گردن دکتر عارف گذاشته نخواهد شد همان طور که در سال ۸۴ مطرح شد که اگر یکی از کاندیداها کنار می رفت برنده انتخابات می شدیم.
وی همچنین درباره عدم اشاره عارف در متن بیانیه خود به کناره گیری به نفع حسن روحانی، گفت: قرار بود که قبل از سخنرانی آقای عارف با او در این زمینه صحبت کنیم تا یک چیز مشخصی اعلام شود، اما موفق به این موضوع نشدیم.
اکبر ترکان قائم مقام ستاد روحانی نیز در نشستی خبری با لو دادن این موضوع که روحانی پیشاپیش انتخاب شده بود، به « برخی بی احتیاطی ها که در روز اول موجب دلخوری شد» اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان ستاد ما گفته بود قرار است آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار رود که این حرف بدون هیچ مقدمه افکارسنجی و انجام بررسی های لازم بود که موجب دلخوری شد در حالی که اطرافیان آقای عارف از رفقای ما هستند و ما از همکارمان خواستیم اگر این حرف را زده است اصلاح کند.
در این میان عباس عبدی در مصاحبه با « فرارو» گفت: « اینکه گمان شود با کناره گیری آقای عارف آرای ایشان ۱۰۰ درصد به سبد آقای روحانی واریز خواهد شد، درست نیست. »
وی با بیان اینکه بدترین حالت ممکن در سال ۸۴ برای اصلاح طلبان روی داد خاطرنشان کرد: « در سال ۸۴ وقتی آقای معین در دور اول رای نیاورد همه آرای وی در دور دوم در سبد آقای هاشمی واریز نشد و شاید ۲۰ درصد آرای وی نیز به سمت آقای هاشمی نرفت؛ در حالی که همه عنوان کردند به آقای هاشمی رای می دهند. »
در همین حال سایت اینترنتی خودنویس (وابسته به کاریکاتوریست سابق نشریات اصلاح طلب) در تحلیلی خاطرنشان کرد: حسن روحانی اصلاح طلب و سابقه نیز در جناح چپ ندارد. اصلاح طلبان در وضعیت سختی هستند. از سویی گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت از برخورد مثبت با انتخابات کنار کشیدند و گزینه عدم شرکت را تبلیغ می نمایند. در مجمع روحانیون مبارز دو گرایش عدم شرکت و حمایت از روحانی طرفدارانی دارد. اما کارگزاران، حزب مردم سالاری، حزب همبستگی و خانه کارگر از روحانی حمایت می نمایند.