به گزارش پارس نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در نشستی خبری اظهار کرد: حزب خودش هدف نیست، بلکه وسیله است. باید برای تشکیل یک حزب، اهداف و آرمان‌هایی در نظر گرفته شود. ما هر حزبی تشکیل دادیم و در آن شرکت کردیم با هدف مشخصی بود. اهداف ما در مرام‌نامه، بیانیه‌ها یا مانیفست احزاب نهفته شده است.

وی با بیان اینکه ما از روز اول در حزب اعتماد ملی بر یک سلسله اهداف و آرمان‌ها به توافق رسیدیم که حزب را وسیله رسیدن به آن قرار دادیم، چنین ابراز عقیده کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که جمعی از دوستان ما در حزب آن را هدف و یا وسیله رسیدن به برخی از اهداف پایین‌مرتبه و ناچیز قرار دادند. ما حزب را به عنوان وسیله رسیدن به اهداف بلند قبول داریم، نه قدرت، پست و مطامع مادی. ما دو راه و دو هدف کاملا متفاوت داریم، هدف ما چیز دیگری و هدف تعدادی از دوستان چیز دیگری است؛ بنابراین مصلحت را در خداحافظی با حزب اعتماد ملی دیدم.

منتجب‌نیا افزود: من به این نتیجه رسیدم که گمشده من پیدا نخواهد شد و ماندن من در حزب نیز موجب اتلاف وقت، عمر و انرژی‌های خودم است. در گذشته نیز نامه‌ای به دبیر کل حزب نوشتم که با وضعیت پیش آمده و انحراف ایجاد شده در حزب، ماندن خود را موجب خسران دنیا و آخرت می‌دانم و عاقلانه نیست که در حزب باقی بمانم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: استعفاهای مکرر من به دلیل رنجش نبود، بلکه به دلیل مسایل معنایی بود. من احساس می‌کردم که عمر و وقت من تلف می‌شود و عمر من با ارزش‌تر از این است که آن را در تشکیلاتی تلف کنم که درصدد استحاله حزب، ایجاد انحراف در آن و استفاده ابزاری برای رسیدن به اهداف مادی و دنیوی هستند.

وی در خصوص دلیل تشکیل حزب جدید، گفت: من معتقد هستم که فعالیت سیاسی بدون حزب معنا ندارد. هر فردی که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد، باید خود را در قالب تشکیلات شناسنامه‌دار تعریف کند. فعالیت سیاسی بدون تکیه بر حزب اگر امکان عقلی داشته باشد، عملا ممکن نیست و موفق نخواهد بود. لازمه فعالیت سیاسی، تشکیل حزب، ورود به آن و پرداخت هزینه است. حضور در حزب لازم و ملزوم و مستلزم پرداخت هزینه است.

منتجب‌نیا ادامه داد: حزبی که در نظر داریم تشکیل دهیم، حزبی دارای اهداف و آرمان‌های بلند و مرام‌نامه بسیار روشن، شفاف و مردمی خواهد بود. حزبی که هم مردمی بوده و هم مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی دارد. تشکیلات جدید باید بر مبنای جهان‌بینی توحیدی، اعتقادات سالم و مترقی اسلامی و در چارچوب موازین دینی و اخلاقی باشد. اسلام و احکام آن اصل و مبنای بسیار محکمی است که باید به آن توجه کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد:  حزب برای مردم و خدمت به آن‌ها است. باید در کنار مردم و درد آشنا باشد، باید درد مردم را احساس کند و درصدد رفع مشکلات مردم باشد. خوشبختانه در سطح کشور تعداد زیادی افراد هستند که این مرام را دارند. بسیاری از سیاسیون و فعالان در احزاب هستند که احزاب نتوانسته عطش درونی آن‌ها را ارضا کند و به دنبال تشکیلاتی هستند که با تب، خرد و فطرت آن‌ها همراه باشد، نه تنها در استان و شهر مشهد این اشتیاق نشان داده شده، بلکه صدها و هزاران نفر دیگر منتظر هستند که چنین حزبی بتواند آغاز به کار کند تا در آن چارچوب فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه اساسا حزب و تحزب به معنای نفی فردیت و فردگرایی و نقطه مقابل آن است، تصریح کرد: حزب تشکیل می‌شود تا فردمحور نباشد. باید حزب باشد که نتیجه آن ما است و اگر حزب نباشد، من و شخص می‌شود، بنابراین این طبع حزب و تحزب است. نمی‌توان در حزب شخص‌محور بود که با ماهیت و ذات آن مغایرت دارد و در تضاد است. 

منتجب‌نیا اضافه کرد: در کشور ما به این دلیل که بعد از انقلاب تلاش نشده که فرهنگ تحزب جا بیفتد و اربابان قدرت نخواستند که فرهنگ تحزب حاکم شود، هیچ حزبی نمی‌تواند بدون محوریت یک شخصیت و چهره‌، افراد را جذب کند و تشکیل شود. چنین واقعیتی بر کشور تحمیل شده و یک بیماری و عدم بلوغ سیاسی در کشور حاکم است که مسئول آن بزرگان هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه هر حزبی که می‌خواهد تشکیل شود باید متکی به شخص و شخصیت تحت عنوان کاریزما یا متکی به دولت و قدرت باشد که این دو آفت بزرگی برای احزاب هستند و حزب را زمین می‌زنند. زمانی که حزبی قائم به شخصیت باشد، تمام ساخت‌ها فرو می‌ریزد و زمانی که متکی به دولت و قدرت باشد، وابسته بوده و مستقل نیست. حزب آمده که بماند، مستقل باشد و بر اربابان قدرت نظارت و آن‌ها را نقد کرده و با فردگرایی مقابله کند، نه اینکه تاییدکننده آن باشد، چنین آفتی در کشور وجود دارد. 

وی افزود: حزب وابسته به دولت و حکومت و حزب متکی به شخصیت و فرد، نبودنش بهتر از بودنش است، به این دلیل که این حزب دیکتاتوری و استبداد را توجیه کرده و آن را در قالب دموکراسی به مردم ارایه می‌کند، در حالی که حزب آمده تا دیکتاتوری و فردگرایی را از بین ببرد. ما از ابتدا در حزب جدید بیان کردیم که همه صاحب حزب، موسس و نقش‌آفرین هستید، شخص خاصی برتری بر اشخاص دیگر ندارد و هر فردی که موقعیت دارد، باید آن را در حزب خرج کند.

منتجب‎نیا با بیان اینکه حزبی که ما درصدد راه‌اندازی آن هستیم، قطعا حزبی دارای اهداف، اصول و مبانی خاص و تکیه بر یک سلسله مسائل خواهد بود که کمتر به آن‌ها بها داده می‌شود، عنوان کرد: در مورد بانوان و بی‌توجهی به این قشر عظیم و تاثیرگذار و تکیه بر نسل جوان که امروز به عنوان یک شعار جوان‌گرایی در کشور ما رایج شده و عده‌ای از آن استفاده ابزاری می‌کنند، در این حزب تاکید شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما در عمق برنامه‌ها و اندیشه خود توجه به جوانان و بها دادن به بانوان را مورد تاکید قرار دادیم. اقوام و سلایق مختلف نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مسائل در چارچوب اصلاحات به معنای واقعی کلمه است. ما اصلاحات را یک مکتب و خط مشی می‌دانیم و ملزم هستیم که در این چارچوب و مسیر حرکت کنیم. 

وی در خصوص اینکه تشکیل حزب در چه مرحله‎ای قرار دارد، تصریح کرد: از زمانی که اعلام کردیم ما در کنگره شرکت نخواهیم کرد و به زودی حزب جدیدی را تشکیل خواهیم داد، با بزرگان و همفکران اعم از شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که کناه‌گیری کرده بودند، یا خارج از آن قرار داشتند و در کل شخصیت‌های خارج از حزب، جلسات متعددی را تشکیل دادیم و به نتایج خوبی رسیدیم. دو نشست هم‌اندیشی با اعضای حزب داشتیم که جمع قابل توجهی شرکت کردند.

منتجب‌نیا بیان کرد: کارگروه‌هایی انتخاب شدند که مسائل را دنبال کنند. این کارگروه‌ها در خصوص اساسنامه و مرامنامه، مانیفست حزب، اسامی پیشنهادی برای حزب و تشکیلات، مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها فعالیت دارند. اساسنامه حزب با توجه به اساسنامه‌هایی که تاکنون در اختیار بوده، آماده تصویب نهایی شده و مرامنامه حزب نیز در حال نهایی شدن است که به زودی به هیات موسس تقدیم می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: اعضای هیئت موسس شامل شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که کناره‌گیری کرده‎اند، نیروهای جوان، بانوان، استان‌ها و قومیت‌ها است که تقریبا نهایی شده و مرامنامه و اساسنامه را به وزرات کشور و کمیسیون ماده 10 اعلام خواهیم کرد. افراد زیادی منتظر هستند که این حزب شروع به کار کند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور فراخوان سراسری خواهیم داد و دعوت خواهد شد که در تهران حضور پیدا کنند تا از نظرات آن‌ها استفاده کنیم. تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های سیاسی کشور برای همکاری اعلام آمادگی کردند و امیدواریم هر چه زودتر اساسنامه، مرامنامه و هیئت موسس را نهایی کنیم. بعد از ثبت در کمیسیون ماده ۱۰ شروع به عضوگیری و مقدمات تشکیل کنگره را فراهم خواهیم کرد. امیدواریم در سال جاری کنگره را تشکیل داده و شورای مرکزی را اعلام کنیم. اولین نشست و سفر ما نیز به مشهد بوده و از استان‎ها می‌خواهیم تا خود را برای ورود به این حزب آماده کنند.