به گزارش پارس نیوز، 

این روند از هفته گذشته شدت گرفته و تا ساعت هشت شب ۳۰ نوامبر (نهم آذر ماه) تعداد ایرانیانی که از ورود به تفلیس منع شده‌اند، به ۴۶ نفر رسیده است. ۱۸ نفر از این تعداد صبح جمعه با پرواز قشم ایر وارد فرودگاه تفلیس شده و نتوانستند وارد شوند و نکته قابل توجه اینکه بخش اعظم آن‌ها کسانی بودند که از طریق آژانس‌های مسافرتی و به عنوان گردشگر اقدام به سفر کرده، هم بلیط برگشت و هم بیمه مسافری داشته‌اند.

یکی از هموطنانی که در فرودگاه حضور داشت در این باره گفت: افسران پلیس، در صف ورود به فرودگاه، برخی از افراد را به صورت تصادفی انتخاب و گذرنامه آن‌ها را گرفته و این افراد را به اتاق‌های بازجویی می‌بردند و بعد از سؤال و جواب و بدون اینکه به مدارک همراه شخص نگاهی بیندازند، به وی اطلاع می‌دادند که نمی‌تواند وارد شود و باید به ایران بازگردد.

از سوی دیگر برخی اخبار رسیده حاکی از آن است که در این میان به بهانه واهی همراه داشتن مواد مخدر، اقدام به بالاترین سطح تفتیش بدنی زنان ایرانی توسط بازرسان زن گرجی نیز شده است.

متأسفانه بسیاری از اوقات مأموران مرزی افراد ریجکت‌شده را جهت پیگیری و حتی دریافت روادید (تجاری) به سمت سفارت آن کشور در ایران هدایت می‌کنند، در حالی که سفارت آن کشور به هیچ وجه پاسخگوی افراد ریجکت شده نیست.

یکی از هموطنانی که اخیرا از ورودش به گرجستان ممانعت به عمل آمده و از این کشور دیپورت شده در این باره به خبرنگار فارس گفت که خانه اجاره‌ای، خودرو و همه وسایلش در تفلیس مانده و به وی اجازه بازگشت داده نمی‌شود.

شخص دیگری هم به‌رغم اینکه اقدام به ثبت شرکت کرده، مالیاتش را پرداخته و در تفلیس اقدام به اجاره دفتر کار کرده و از همه مهم‌تر اینکه فرزندش در تفلیس حضور دارد، سه بار است که از مرز زمینی و هم هوایی اقدام به ورود به تفلیس کرده، ولی از ورودش ممانعت به عمل آمده است.

در حال حاضر برخی از هموطنان ایرانی حتی فرزندان‌شان را در مدارس گرجی ثبت نام کرده و بعضی هم به دنبال آن هستند که فرزندان‌شان در خاک گرجستان متولد شوند تا از این طریق گذرنامه گرجی دریافت کنند و این در حالی است که بیشتر این افراد، از پیچ‌وخم‌های قوانین و مقررات این کشور، اطلاع کافی ندارند و در این مسیر، دچار مشکلات مختلفی می‌شوند.

دو روز پیش یک اتوبوس حامل اتباع ایرانی در مرز سارپی (ترکیه) به ایران بازگردانده شد. البته اغلب دیپورتی‌ها از مرز ارمنستان (مرز ساداخلو) صورت گرفته است.

از زمان شروع روند ریجکت و دیپورت کنونی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، نسبت به این رویه مکرراً اعتراض کرده، ولی دولت گرجستان ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

علاوه بر آن، نماینده سازمان هواپیمایی ایران در تفلیس در نامه‌ای به پلیس مرزی گرجستان، از دولت این کشور خواست که در صورتی که تغییری در قوانین ورود شهروندان ایرانی صورت گرفته، پیش از آنکه شهروندان مزبور از ایران اقدام به سفر کنند، اطلاع‌رسانی شود، ولی تاکنون هیچ جواب مشخصی از سوی آن‌ها صادر نشده است.