به گزارش پارس نیوز، اخیرا رئیس جمهور در انتقادی به بانک مرکزی که با شوخی و مزاح همراه بود بیان کرد که « در این ایام اگرچه ما سختی‌هایی داشتیم ولی معلوم شد برخی از نگرانی‌های بانک مرکزی در گذشته خیلی جایی نداشت. ما سال‌ها بود با بانک مرکزی بحث می کردیم که ورود طلا را آزاد کند و همیشه بانک مرکزی مخالفت می کرد. وزارت صنعت مداوم می گفت که طلا را آزاد کنید برای اینکه صنعت طلاسازی یک صنعت بسیار بزرگی است و تحول خوبی می تواند رخ بدهد. بانک مرکزی می گفت اگر طلا آزاد بشود قیمت ارز می رود بالا. خب ما طلا را آزاد کردیم قیمت ارز هم نرفت بالا و آمد پایین.»

رئیس جمهور با خنده ادامه داد: « پس معلوم شد که دوستان ما این فرمول‌هایی که در دانشگاه خواندند و برای ما می گویند گاهی نیاز دارد به یک تجدید نظری و به هر حال در مقام عمل راه دیگری را می شود پیدا کرد.»

نوع استدلال «حسن روحانی» درباره پایین آمدن ارز با توجه به آزاد کردن واردات طلا به وسیله اقتصاددانان قابل بررسی است. آیا نباید شرایطی که وجود داشت را در این زمینه در نظر گرفت و سنجید. بالاخره مردم در شرایطی که دلار به طور سرسام آور و حبابی تا 19 هزار تومان بالا رفت به دنبال سرمایه گذاری بودند تا ارزش سرمایه شان که به ریال بود پایین تر نیاید. بسیاری به دنبال خریدن دلار بودند و بازار دیگری که در این عرصه داغ شد طلا بود. گسترش بازار طلا و واردات آن سبب شد که بسیاری از مردم از خرید دلار به طلا رو بیاورند که این موضوع قطعا در نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار بود.

 به هر جهت اقتصاددانان خود باید پاسخگوی این انتقاد رئیس جمهور باشند. اما باید پرسید که اگر رئیس جمهور نسبت به عملکرد تیم بانک مرکزی در چند سال گذشته منتقد بوده است، چرا «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است. همچنین باید گفت که با شوخی و مزاح درباره یک تصمیم گیری اقتصادی که کشور را با مشکلات زیادی روبروکرده برخورد کردن چندان با شرایط و حال و روز مردم ایران همخوانی ندارد.

متاسفانه شرایط اقتصادی کشور شرایط خوبی نیست و با اینکه چند ماهی به پایان سال باقی نمانده و اغلب بازار و مراکز تولیدی کارشان برای رسیدن به بازار عید در این وقت از سال رونق می گرفت، هنوز رکود به سر می برند و امروز با شوخی و رو دروایسی نمی‌توان تصمیمات مهم برای کشور گرفت. این رویه در سایر تصمیم گیری های دولت نیز مشهود است.

دولت در بحبوحه مشکلات اقتصادی برای تغییرات کابینه خود با وجود اینکه بایستی مسیر جدید را شروع می کرد، مقتدرانه عمل نکرد و این بار به دوش مجلس افتاد. حالا درحالی که مشکلات عدیده‌ای دامن بازار و اقتصاد کشور را گرفته است، رئیس جمهور با کنایه و شوخی یک تصمیم مهم اقتصادی را مورد انتقاد قرار می دهد.

هرچند که درباره گرانی دلار و ارز کسانی چون «حسین راغفر» از جمله اقتصاددانان نزدیک به دولت بارها و بارها بیان داشتند که دولت خود در زمینه گرانی نرخ ارز دست داشته است. وی دراین رابطه بیان می کند: « وقتی مشخص شد که این بازی خود دولت و مجلس است، آنها سعی کردند با منحرف کردن افکار عمومی این افزایش را به عوامل خارجی مانند سایت‌های خارجی حواله دهند، مگر این سایت‌ها یک شبه بوجود آمدند؟»

به هر جهت شرایط سختی در کشور حکم فرماست و دلار هنوز در کانال 11 هزار تومان در نوسان است. بسیاری از اقتصاددانان بیان می کنند که بایستی برای زنده کردن بازار و تولید باید قیمت دلار پایین بیاید. اقتصاددانانی چون راغفر اعتقاد دارند که بازیگران اصلی نرخ ارز عوامل داخلی هستند و وقتی این بازیها تمام شود اقتصاد جان دوباره ای می گیرد.

در همین رابطه راغفر با صراحت بیان می کند: « حتی دلار پنج هزار تومانی نیز تولید را نابود خواهد کرد و پیامد آن نیز گسترش فقر در جامعه است. برخی از مردم نیز بازی اقایان را خورند و تحت تاثیر این اقدامات مخرب قرار گرفتند و باید پرسید چه کسی مسئول و پاسخگوی این شرایط است.»

با این حال باید پرسید که آیا با شوخی و با نرمی و ملایمت می توان کشور را اداره کرد. مردم امروز به دنبال تصمیمی اساسی برای بهبود شرایط خود هستند اما هنوز تغییرات جدی در روند اقتصادی کشور احساس نمی شود.