به گزارش پارس به نقل از فارس، حامد کرزی طی سخنانی در کنفرانس بین المللی « آمریکا و جهان اسلام» که در دوحه پایتخت کشور قطر برگزار شده بود، با اشاره به پیشرفت های یک دهه گذشته در افغانستان گفت که مردم افغانستان جامعه جهانی و کشورهای اسلامی به خاطر این پیشرفت ها سپاسگزار هستند.

رئیس جمهور افغانستان گفت که با وجود پیشرفت ها و موفقیت های قابل ملاحظه در افغانستان، متأسفانه جنگ علیه تروریسم نه تنها برای افغانستان و منطقه مثبت نبوده بلکه اثرات منفی آن تا آفریقا و نقاط دیگر، گسترش یافت.

حامد کرزی گفت که من به اوباما و رهبران کشورهای غربی بارها گفته ام که آیا ما در جنگ علیه تروریسم به پیروزی رسیده ایم؟ آیا برای تروریسم تعریفی را سراغ داریم؟

حامد کرزی گفت، آیا افزایش افراط گرایی نتیجه غیر عمدی جنگ علیه تروریسم است و یا به نظر بعضی ها این کار به طور عمدی از جانب آمریکا و غرب صورت گرفته است؟

رئیس جمهور افغانستان افزود: آیا جهان غرب به رهبری آمریکا مسلمانان را قانع کرده است که در قضیه فلسطین و اسرائیل بی طرف است؟ جواب روشن است که نه.

حامد کرزی گفت که در جهان اسلام این ذهنیت که افراط گرایی از جانب غرب تقویت گردیده، رو به افزایش است، سئوال این است که این کار چرا و به خاطر چه هدفی صورت گرفته است؟ و اگر غرب هدفی نداشته و این کار را انجام نداده است پس در رابطه به این موضوع باید به جهان اسلام توضیح دهد و اگر اشتباه کرده باشد، باید برای اصلاح آن تلاش کند.

حمله هوایی ناتو در « بدخشان» جان یک فرمانده طالبان را گرفت

بر اثر حمله هوایی ناتو در ولایت بدخشان یک فرمانده طالبان با ۲ تن از همکارنش کشته شد. آیساف با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این فرمانده طالبان در بسیاری از حملات علیه نیروهای خارجی و افغان در ولایت بدخشان دست داشت.

در بیانیه تصریح شده است که چندی پیش در کمین شبه نظامیان وابسته به این فرمانده طالبان، ۱۶ عضو ارتش افغانستان در ولایت بدخشان کشته شدند.

یک نظامی خارجی در افغانستان کشته شد

آیساف با انتشار بیانیه ای از کشته شدن یک نظامی خارجی در شرق افغانستان خبر داد. در بیانیه تصریح شده است که این سرباز روز گذشته بر اثر انفجار مین کنارجاده ای جان خود را از دست داد.

در بیانیه به هویت این سرباز و محل دقیق حادثه اشاره نشده است اما وزارت دفاع لهستان از کشته شدن یک نظامی این کشور در ولایت « غزنی» خبر داد.

رایزنی کرزی و امیر قطر درباره وضعیت افغانستان

حامد کرزی در سفر به کشور قطر، با « حمدبن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در خصوص مسائل افغانستان و منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار هر ۲ طرف در مورد گسترش بیشتر روابط و همکاری های ۲ جانبه میان افغانستان و قطر و تسریع پروسه صلح افغانستان، گفت وگو کردند.

حامد کرزی از حمدبن خلیفه دعوت کرد که به افغانستان سفر کند.

سپس حمد بن خلیفه گفت آماده همکاری در زمینه تسریع پروسه صلح افغانستان و کمک در زمینه مذاکرات میان دولت و طالبان است.

در اخیر این دیدار امیر قطر از دعوت حامد کرزی جهت سفر به کابل تشکر کرد و گفت که آرزوی دارد از افغانستان بازدید کند.

۵۴ میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز نیروهای افغان هزینه شده است

نهاد آمریکایی نظارت بر کمک های آمریکا در افغانستان اعلام کرد که این کشور به ارزش یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی به ارتش افغانستان کمک کرده است.

رئیس این نهاد بیان داشت که علاوه بر این کمک، به ارزش ۲۸۸ میلیون دلار نیز تجهیزات برای پلیس افغانستان توسط آمریکا خریداری شده است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: تاکنون در مجموع ۵۴ میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان هزینه شده است اما این نیروها هنوز هم مشکل دارند.

صادرات برق ایران به افغانستان ۲ برابر می شود

معاون وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که صادرات برق این کشور به افغانستان ۲ برابر می شود.

وی بیان داشت که در حال حاضر صادرات برق ایران به افغانستان ۷۰ میگاوات است اما در صورتی که سیستم انتقال انرژی در خاک افغانستان توسعه یابد، این رقم به ۱۴۰ میگاوات خواهد رسید.

۲۳ شبه نظامی در افغانستان کشته شدند

وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه ای از کشته شدن ۲۳ شبه نظامی طالبان در چندین عملیات نیروهای افغان و ائتلاف خبر داد.

در بیانیه تصریح شده است: این عملیات ها در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت های « قندهار» ، « قندوز» ، « خوست» ، « پکتیکا» ، « پکتیا» ، « خوست» ، « زابل» و « هلمند» راه اندازی شده بود.