به گزارش پارس نیوز، 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت  اسلامی گفت: در خصوص ضرورت وحدت صحبتهای زیادی شده است.

وی ادامه داد: تحرکاتی در منطقه و در بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت؛ اگر این معرکه درست تحلیل نشود ممکن است به بیراهه برویم.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: یک به هم ریختگی امنیتی در مناطق اسلامی ایجاد شده که ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد. سال ها شیعه و سنی در این منطقه در کنار هم زندگی می کردند.

لاریجانی ادامه داد: خلق جریانات تندرو و تروریستی ویژگی های جدید منطقه است که این جریانات داعیه خلافت دارند و موجب می شوند انرژی کشور های اسلامی مستهلک شود.

وی گفت: مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداختند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه شده است؛ امنیت منطقه نیاز به این همه سلاح ندارد. یک بعد ناشی از منافع امریکا در فروش سلاح است.

لاریجانی گفت: جریان های روشنفکر و مقاومت اسلامی منطقه در دوران اخیر متوجه شدند که برخی از تحلیل هایشان درست نبوده است. من فکر می کنم دوستان ما در اخون المسلمین امروز این مسئله را متوجه شدند که برخی حرف هایی که کشورهای گردن کلفت، موذی و ماجراجو پشت سر ایران می زدند و بین اخوان و بقیه مسلمانان اختلاف می انداختند درست نبود و برخی کارهایی که در برخی از کشورها انجام شد درست نبود.

سعودی ها فکر می کردند با اقدامات نظامی می توانند سوریه را از پای درآورند

وی تاکید کرد: برخی از نیروهای مقاومت تحلیلی که نسبت به حوادث سوریه داشتند تحلیل دقیقی نبود. تجربه نشان داد که در قضیه سوریه مسئله، حکومت نبود. مسئله این بود که یک سنگر که در مقابل اسرائیل ایستادگی می کرد از میان برداشته شود. البته ما نسبت به این گروهها سوءظنی نداریم و برداشتمان این است که اشتباه کردند.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در آن اوایل که مسائل سوریه رخ داد به ایران آمدن و به ما اعتراض کردند که چرا از سوریه حمایت می کنید. ما استدلال کردیم که در سوریه توطئه ای در حال شکل گیری است اما برخی از دوستان اخوانی و کشورهای موثر از آن تحلیل ما را قبول نکردند و اعلام کردند دو هفته دیگر در مسجد اموی نماز می خوانیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: با گذشت چندین سال با این همه خونریزی که انجام شد چنین آرزویی تحقق نیافت. از ابتدا گفتیم که این مشکل از طریق راه حل سیاسی حل می‌شود اما قبول نکردند.

وی اظهار داشت: سعودی ها و برخی کشورهای منطقه فکر می کردند با اقدامات نظامی می توانند سوریه را از پای درآورند اما حالا متوجه شده اند که این رفتار اشتباه بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به سعودی ها، اماراتی ها و برخی دوستان منطقه می گوییم شما اول انقلاب هم اشتباهی شبیه امروز انجام دادید. در ایران، انقلاب باشکوهی انجام شد. شما به جای اینکه طرف ملت ایران را بگیرید جلوی ملت ایران و کنار اسرائیل ایستادید. صدام را علیه جمهوری اسلامی تحریک کردید و 8 سال جنگ علیه ما راه انداختید. بعد هم گفتید اشتباه کردید. ما هم به رویتان نیاوردیم و تلافی نکردیم.

جمهوری اسلامی پای مقاومت ایستاده است و مقابل اسرائیل خواهد ایستاد

لاریجانی تاکید کرد: ولی این اشتباه دوم شما بدون تلافی نخواهد ماند. ما از کشورهایی که امروز مجددا خطای قبلی را انجام داده اند نمی گذریم. این کشورها در کنار آمریکا قرار گرفته و به سود اسرائیل توطئه ای بزرگ در منطقه را شکل داده اند. شما سودی نمی برید و ما رفتارهای شما را فراموش نمی کنیم. ما پای حرفمان ایستاده ایم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی پای مقاومت ایستاده است و مقابل اسرائیل خواهد ایستاد و نمی گذاریم این معامله قلابی قرن در منطقه شکل بگیرد.

به گزارش مهر، لاریجانی اظهار داشت: اگر امروز آمریکایی ها ما را تحریم می کنند و فشار می آورند به خاطر این است که ما دست آنها را خوانده ایم. آمریکا تلاش دارد تا اسرائیل را بر منطقه حاکم کند و ما دست آمریکا را خوانده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما بزرگان منطقه هستید که می توانید شرایط را تغییر دهید. کشورهایی که برخی از اُمرایشان در اسرائیل حل شده اند بزرگان منطقه نیستند و عمرشان در حال سپری شدن است.

مقاومت هر روز قوی تر از گذشته می‌شود

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به ما خرده می گیرند که چرا حزب الله در منطقه به قدرتی بزرگ تبدیل شده است. به نظر ما حق حزب الله است که به قدرتی بزرگ در منطقه  تبدیل شود. اگر اینگونه نبود اسرائیل و دشمنان ظرف یک روز لبنان را یک لقمه می کردند. از ترس حزب الله است که می ترسند به سمت لبنان بروند. اگر حماس و جهاد اسلامی قوی نبودند اسرائیل بعد از دو روز از معرکه ای که در غزه درست کرده بود فرار نمی کرد.

لاریجانی ادامه داد: بنده توطئه فعلی در منطقه را توطئه بزرگ اسرائیلی – آمریکایی می دانم و معتقدم نتیجه آن حادثه ای بزرگ در منطقه است. کشورهایی که در این قضیه لغزش کردند زیان و خسرانی بزرگ خواهند کرد. به خاطر مسلمانان می ماند که شما در شرایط خطیر منطقه نخست وزیر بدبخت رژیم صهیونیستی را به کشورهایتان دعوت می کنید. این ننگ و آبروریزی بزرگی است که در خاطره ها می ماند. نباید کشورهای اسلامی اینقدر ارزان خود را بفروشند. این دولت ها آینده ای ندارند.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: مقاومت هر روز قوی تر از گذشته می‌شود. جریان فکری مقاومت در بین نخبگان کشورهای اسلامی رو به صعود است و برخی کشورها از معامله قرن سودی نمی برند. ما به سرعت این موضوع را زیر ذره بین داریم.

برخی از کشورهای منطقه دست از بازی دوگانه بردارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در بخش دیگری از اظهارت خود با اشاره به برخی کشورهای منطقه گفت: برخی از کشورهای منطقه دست از بازی دوگانه بردارند. بیرون کار دیگری می کنند و در پنهان پیغام دیگری به ما می دهند مبنی بر اینکه ما با شما هستیم و تحت فشار قرار داریم. وقتی این حرفها گذشته است. روراست باشید. این حرفها را از شما نمی پذیریم. نمی شود در پشت سر، عده ای را علیه ایران تحریک کنید و در پنهان افرادی را بفرستید و بگویید که ما با شما مشکلی نداریم و می خواهیم با شما کار کنیم. نمی توان به این شکل ادامه داد.

لاریجانی افزود: این رفتارها را یکی، دوبار انجام داده اید و دیگر دستتان رو شده است. به نظر من شرایط در آینده بهتر خواهد شد. آمریکایی ها تصور دارند با فشارهای اقتصادی و نظامی می توانند دستاوردی در منطقه پیدا کنند اما این اشتباهی فاحش است. اخیرا دو نفر از صاحب نظران آمریکا مقاله ای نوشته بودند مبنی بر اینکه آقای ترامپ فکر نکند با فشار اقتصادی بر ایران دستاورد بزرگی پیدا می کند. مثل قضیه این است که چوب را بلند می کنند. وقتی که زود پائین بیاورند خاصیتش را از دست می دهد.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات سعودی ها در یمن نیز گفت: در تاریخ گذشته، کدام کشور وارد یمن شده و سالم فرار کرد. یمنی ها مردمان رشیدی هستند. هر دشمنی وارد این کشور شود سالم بیرون نمی رود.

لاریجانی تصریح کرد: سعودی ها که رزمنده ای ندارند و نیروی نظامی اجیر کرده اند زودتر باید مواضع خود را رها کنند و بیشتر از این خود را مسخره نکنند زیرا یمنی ها مردم رشیدی هستند.