به گزارش پارس نیوز، 

میتسوگو سایتو سفیر جدید ژاپن در تهران پیش از ظهر امروز چهارشنبه (30/08/97) با  علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه مناسبات دوستانه دو کشور گفت: توانمندیهای فراوانی در ایران و ژاپن وجود دارد که میتوان با برنامه ریزی مناسب از آن در جهت گسترش مناسبات فیمابین بهره برد.

وی افزود: توسعه و تقویت مناسبات پارلمانی میان مجالس ایران و ژاپن از اهمیت فراوانی برخوردار است و راه را برای گسترش تعاملات دوستانه دو کشور هموار میکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رفتار آمریکا در نقض قوانین و تعهدات بین المللی از جمله توافق برجام گفت: ایستادگی و مخالفت در برابر اقدامات زورگویانه و یکجانبه آمریکای ترامپ از سوی سایر کشورها، مانع از تداوم و گسترش رفتارهای غیرمنطقی این کشور در عرصه جهانی میشود. وی همچنین گفت: کشورهای اروپایی امضاء کننده برجام، باید به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کنند.

بروجردی در ادامه با اشاره به تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی آمریکا علیه کشورمان گفت: زورگویی و اعمال فشار آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مسئله تازه ای نیست و  قدمت آن به بیش از 4 دهه باز می شود و تاکنون جز کمک به کاهش وابستگی علمی و فنی به خارج و اتکاء به دانش بومی و توانمندی هایمان اثری دیگری نداشته است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار گفت: توسعه و گسترش مناسبات دوستانه با ژاپن در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

میتسوگو سایتو سفیر جدید ژاپن در تهران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از آغاز مأموریت رسمی اش در تهران گفت: گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری با پیشینه فرهنگی غنی و تمدنی کهن که از نقش و جایگاه مهمی در منطقه و جهان برخوردار است، همواره مورد توجه و پیگیری مسئولان سیاست خارجی ژاپنی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه نود ساله مناسبات دیپلماتیک دو کشور افزود: مناسبات تجاری و فرهنگی ایران و ژاپن به بیش از هزار سال میرسد و کشورش خواستار توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر ژاپن در تهران با ابراز تأسف از نقض توافق برجام از سوی آمریکا گفت: ژاپن بعنوان کشوری که از ابتدا از مذاکرات هسته ای و سپس توافق برجام حمایت بعمل آورده است، از همه طرفها میخواهد به تعهداتشان در قبال آن پایبند بمانند. سایگو همچنین گفت: تداوم ارتباط با ایران در عرصه های مختلف برای ژاپن از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این خصوص تلاشها و پیگیریهای لازم را انجام    میدهیم.

سفیر جدید ژاپن در تهران در پایان این دیدار گفت: در طول دوره مأموریتم در تهران در راستای گسترش ارتباطات دوستانه دو کشور در همه زمینه ها، تلاش می کنیم.