به گزارش پارس نیوز، 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد پیرامون ارائه برنامه مالی اروپا اظهار داشت: اراده اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام که کشورهایی متعهد به برجام هستند برای ما مشخص است و این توقع وجود دارد که آنها بتوانند هر چه سریعتر مکانیسم‌های مورد نیاز ایران را عملیاتی کنند.

مکانیسم مالی اروپا با کُندی مواجه است

وی گفت: متاسفانه این روند به دلایل مختلف تا حدی با کُندی مواجه است و توقع ما از سه کشور اروپایی متعهد به برجام که بیان‌کننده این اصل بودند که ایران در برجام بماند و آنها هم تعهدات خود را عملیاتی خواهند کرد این است که هر چه سریع‌تر به نتیجه لازم دست یابند.

قاسمی افزود: تا حدی برخی ابهامات برای اجرایی شدت مکانیسم مالی اروپا وجود دارد ولی هیچ کدام از این مسائل دلیل بر نشدن کار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم اروپا در این مقطع زمانی آنچه را که شفاهی متعهد شده است به منصه ظهور و عملیات برساند و این یک مساله درون اروپایی است و ما همچنان امیدوار هستیم تا این سه کشور اروپایی توان واقعی خود را نشان دهند و اروپایی ها جایگاه حقیقی خود را پیدا کنند.

تذکری از طرف اژه‌ای درباره اظهارات ظریف دریافت نکرده‌ایم

وی در خصوص اظهارات ظریف در مورد پولشویی نیز خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای دریافت نکردیم و به نظر می رسد بیان آن نماینده محترم ‌ مجلس همچون دیگر بیانات گذشته ایشان با واقعیت تطابق ندارد و به نظر می رسد بر اثر توهم یا سوتفاهم این موضوع را مطرح کردند.

قاسمی ادامه داد: در خصوص بحث پولشویی هم بیان آقای ظریف شفاف و روشن بود و نیازی به روشنگری بیشتر نیست. وزیر خارجه از آسیبی جدی در ساختار اقتصادی صحبت کردند و قطعا اولین نفری هم نیستند که در کشور از این موضوع بحثی به میان آوردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای ظریف با توجه به اهمیت این مساله در برهه فعلی و لزوم توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی این موضوع را مطرح کردند و در صحبت های خود نه فرد و نه نهاد خاصی را متهم به این کار نکردند بلکه از یک بیماری و واقعیت در ساختار اقتصادی کشور صحبت کردند.

وی در خصوص برخی انتقادات در قبال مسایل مختلف به وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه در دوران جدید و با این وضعیت منطقه و بین الملل از توان و قدرت بیشتری برخودار شده است و لذا از هر معضل و مساله‌ای که می‌تواند باشد نگاه‌ها به سمت وزارت خارجه معطوف می‌شود.

قاسمی افزود: لطف دوستان و دستگاه‌های اجرایی کشور است که می‌خواهند در مسائل مختلف از ظرفیت وزارت خارجه استفاده کنند. برای ما جای خوشحالی دارد که بتوانیم به نهادها و دستگاه‌های مختلف کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها بنا به دلایلی وظایف خود را برون سپاری می‌کنند و منتظر هستند اگر آن کار از سوی دیگران به نتیجه رسید از محصول آن استفاده کنند.

استعفای ظریف را تکذیب می‌کنم

وی در خصوص استعفای ظریف ادامه داد: حتما این خبر را تکذیب می‌کنم و این مسائل از مراکزی خاص تولید می شود. وی با قدرت تمام همچنان کار خود را دنبال می‌کند.

قاسمی گفت: این قبیل شایعات هدفمند و دقیق است و در شرایط فعلی کشور با هدف تضعیف وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی کشور منتشر می‌شود و بار اول هم نیست که این مساله مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم ایران در صورت عدم توانایی اروپا برای اجرایی کردن مکانیسم مالی گفت: ما امیدواریم در ادامه رایزنی های خود با اروپا به این نتیجه و جمع‌بندی برسیم که هر چه زودتر سازوکارهای مالی عملیاتی می‌شود. در خصوص مکانیسم مالی ما به سختی و پیچیدگی این مساله واقف هستیم و می‌دانیم که مسیری زمان‌بر خواهد بود و امیدواریم در نهایت اروپا بتواند به یک نتیجه واحد و مشخص برسد.

وی ادامه داد: همانگونه که رهبری ایران هم به درستی مطرح کردند ما با اروپایی‌ها مذاکره خواهیم کرد ولی منتظر آنها نخواهیم بود و مسائل اقتصادی کشور را با برنامه ریزی مناسب داخلی و با تکیه به توان و ظرفیت داخلی پیگیری می‌کنیم.

قاسمی افزود: اگر متوجه شویم که طرف اروپایی توان اجرایی کردن مکانیسم مالی را ندارد ما هم ابزارهای خود را داریم ولی فعلا این امیدواری را داریم که موضوع به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: مهم این بود که نشان دهیم ما کشوری متعهد هستیم و تا زمانی که دیگران هم متعهد باقی بمانند این روند ادامه دارد.

مذاکره ای میان کارشناسان ایران و آمریکا در عمان انجام نشده است

وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر مذاکرات میان ایران و آمریکا در عمان افزود: هیچ مذاکره ای میان کارشناسان ایران و آمریکا در عمان انجام نشده و این به دلیل برخی سوابق تاریخی است که پس از هر سفری به عمان این مساله مطرح می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات دو هیات ایرانی و عراقی در سفر رئیس‌جمهور آن کشور به تهران، بیان کرد: ما در طول مذاکرات با آقای صالح پیرامون مسائل منطقه ای، گسترش ثبات و امنیت در منطقه صحبت های خوبی داشتیم. سیاست ما در قبال کشورهای همسایه روشن است و امیدواریم بتوانیم با همکاری همه کشورهای منطقه در راستای ثبات و صلح در منطقه گام های جدی برداریم.

شرط ما برای پذیرش توافق پاریس لغو کلیه تحریم‌ها بود

وی پیرامون نامه ظریف به آقای روحانی در خصوص قبول موافقتنامه پاریس، افزود: این یک معاهده زیست محیطی است و هیچ اشاره ای به این نشده است که ملحق نشدن به این موافقت نامه مشکلاتی را برای ما در شورای امنیت داشته باشد. فکر می‌کنم همه ما باید در جهت مصالح خود گام به گام حرکت کنیم و نامه آقای ظریف هم صرفا در این چارچوب بوده و هیچ احساس نگران کننده ای که ممکن است در شورای امنیت دچار مشکل شویم در نامه وجود ندارد.

قاسمی گفت: شرط اساسی ما زمانی که این موافقتنامه را پاراف کرده بودیم این بود که کلیه تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود تا ما به منابع مالی خارجی دسترسی داشته باشیم.

گروه های مقاومت هیچگونه خطری برای کشوری مثل افغانستان ندارند

وی در خصوص برخی فضاسازی ها علیه گروه های مقاومت در منطقه گفت: گروه های بسیاری در منطقه هستند که در قالب گروه های مقاومت قرار می گیرند، از جمله از اتباع افغانستان و با توجه به اشغالگری رژیم صهیونیستی در قدس شریف و تجاوزات نظامی آن رژیم به کشورهای منطقه، این گروه ها در مبارزه با این رژیم و تجاوزات آنها نقش مستمر و موثری داشته و دارند.

قاسمی افزود: گروه های مقاومت هیچ گونه خطر و مشکلی را برای کشوری مثل افغانستان و دیگران نداشته و نخواهند داشت و اگر این مسائل در محافلی مطرح می شود قطعا هدفمند است و با سوگیری مشخصی انجام می شود.

وزیر خارجه انگلیس مذاکرات خود را از ساعت ۱۲ ظهر آغاز می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهداف سفر امروز وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: وزیر خارجه انگلیس در راس هیاتی ساعت ۲ بامداد به تهران وارد شد و بر اساس مذاکراتی که از قبل صورت گرفته بود وزیر خارجه انگلیس مذاکرات خود را از ساعت ۱۲ ظهر امروز با آقای ظریف آغاز می کنند.

وی افزود: وزیر خارجه انگلیس امشب تهران را ترک می کند و می توانیم مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را از جمله مسائل مطرح در دستور کار هیات های دو طرف بدانیم.

قصد نداریم از فعالیت های معاونت اقتصادی وزارت خارجه استفاده تبلیغاتی داشته باشیم

قاسمی در خصوص اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی تاکنون نیز گفت: این معاونت به عنوان پلی میان دستگاه های خارجی و داخلی فعالیت خود را انجام می دهد و تمرکز جدی بر مسائل اقتصادی برون مرزی که مرتبط با دستگاه ها و نهادهای داخلی است، دارد. وظیفه بسیار مهمی در برهه فعلی بر دوش این معاونت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نمی توانیم جزئیات خیلی از کارهای خود را اعلام کنیم و این هم به دلیل سیاست های خصمانه آمریکا در جهان علیه ایران است و ما قصد نداریم از فعالیت های این معاونت استفاده تبلیغاتی داشته باشیم و زمان می تواند توضیحات تکمیلی و بهتری را در اختیار همه قرار دهد.

هیچگونه پیامی از سوی ایران به سعودی ها داده نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیام خاصی از سوی ایران به سعودی ها از طریق آقای صالح ارسال شد یا خیر؛ گفت: خیر هیچ گونه پیامی از سوی ایران به رئیس جمهور عراق به سعودی ها داده نشده است. سفر آقای صالح رئیس جمهور عراق در زمانی مناسب انجام شد و در این سفر امکان مذاکرات در خصوص موارد مورد علاقه فی مابین بین هیات های عراقی و ایرانی فراهم شد.

قاسمی با ییان اینکه آقای صالح شخصیت بسیار برجسته ای دارند، تصریح کرد: با برداشتی که ما از ایشان داریم که وی را فرد با ذکاوتی می دانیم، می توانیم همچنان با عراق به عنوان شریک، متحد و همسایه ای خوب همکاری های گسترده ای را داشته باشیم. صحبت هایی که در این سفر با طرف عراقی داشتیم نوید بخش بود و امیدواریم در این دوران روابط میان عراق و ایران را گسترده تر از قبل شود و تلاش واحدی را برای ایجاد منطقه ای با ثبات تر داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران تا چه زمانی باید در برجام بماند با توجه به اینکه برجام برای ما سودآوری لازم را نداشته؟ اظهار داشت: ما نمی توانیم تاریخ مشخصی برای فعالیت های دیپلماتیک اعلام کنیم و آنچه که دنبال می کنیم منافع و مصالح ایران است. اگر مصلحت، عزت و حکمت از ما بخواهد در زمان مشخصی کار معینی را انجام دهیم قطعا آن را دنبال می کنیم.

وی بیان کرد: ما موضوع اروپا و مکانیسم مالی را پیچیده می دانیم و در صورت لزوم از تمامی گزینه هایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد و این همان چیزی است که مقامات عالی رتبه کشور باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.

قاسمی با بیان اینکه من اعتقادی به این ندارم که ماندن در برجام بی فایده است چرا که مقامات عالی رتبه به خوبی مصلحت و منافع کشور را درک می کنند، گفت: این مسولین و مقامات هستند که ماندن یا نماندن ایران در برجام را مشخص می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر ایران به این نتیجه برسد که ماندنش در هر تعهدی به زیان او خواهد بود قطعا این تصمیم را خواهد گرفت و مطمئن باشید دلسوزی های لازم را بیش از همه مقامات و مسئولین به این نکته دارند.

قاسمی در پاسخ به مهر: فرد مشخصی برای نمایندگی ایران در نیویورک معرفی نشده است

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا افرد جایگزین برای نمایندگی ایران در نیویورک و سفارت خانه هایی که سفرای ما در آن شامل قانون بازنشستگی شدند، انتخاب و معرفی شده اند یا خیر، گفت: همانطور که قبلا هم گفتیم فرایند انتخاب سفرا زمان‌بر است و البته این موضوع در جریان است و با توجه به نوع کشورهای پذیرنده و رفتار متقابل آنها می‌تواند فرآیند آن زمان کمتر و یا بیشتری را داشته باشد.

وی افزود: برای بسیاری از کشورها سفرای ما تعیین شدند، بخش عمده ای از آنها در مراحل پایانی فرایند داخلی خود هستند و به مراحل خارجی رسیدند، یعنی پس از انجام اقدامات لازم داخلی برای درخواست «اگریمان» به کشورهای پذیرنده معرفی شدند و امیدوارم آنها هم در اسرع وقت بتوانند اگریمان خود را دریافت و عازم محل ماموریت خود شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در خصوص نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد، بر اساس اطلاعی که من دارم همچنان رایزنی ها ادامه دارد و فرد مشخصی برای آنجا به طور قطعی معرفی نشده است.

قطعاً کاری انجام نمی دهیم که اروپایی ها از ایران دور شوند

قاسمی در خصوص توطئه‌های انجام شده در کسورهای اروپایی علیه ایران و اتهام زنی ها به ایران در ماه های اخیر از سوی برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد: هر گونه اقدامی که در کشورهای اروپایی علیه ایران انجام شد و ما را متهم به ارتکاب آن کردند را تکذیب می کنیم چرا که این قبیل اتهامات به ایران اصلا ارتباطی ندارد. ایران با توجه به روند مذاکرات و تعاملاتی که با اروپایی ها دارد قطعا کاری انجام نمی دهد که اروپایی ها را از ایران دور کند.

وی در پاسخ به این سوال که دور بعدی برگزاری نشست وزاری خارجه ایران با اعضای باقیمانده در برجام چه زمانی خواهد بود، تصریح کرد: برگزاری نشست وزاری خارجه ۱+۴ موضوع جدیدی نیست و هرگاه هر یک از طرف ها ازجمله ایران نیاز به صحبت در خصوص موضوع مشخصی داشته این نشست انجام شده و آخرین آن هم درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. در آینده هم اگر نیازی به برگزاری این نشست داشته باشیم حتما این کار را انجام خواهیم داد اما الان زمان مشخصی برای آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص همکاری های اقتصادی ایران با روسیه گفت: ما در خصوص تفاهمات و قراردادهای اقتصادی خود با دیگر کشورها در برهه فعلی نمی توانیم و نباید که صحبت نمی کنیم چرا که آمریکا با جدیت تمام به دنبال اخلال در این روند است. ما با روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر در حال رایزنی در خصوص پیشرفت و تداوم همکاری های اقتصادی خود هستیم ولی از بیان جزئیات آن معذوریم‌.

مشکل ترجمه‌ای در متن مربوط به CFT نبوده است

قاسمی در خصوص وجود اشکال ترجمه ای یا تایپی در متن CFT از سوی وزارت امور خارجه به مجلس که از سوی برخی نمایندگان و سخنگوی شورای نگهبان مطرح شده، گفت: اشکال ترجمه ای وجود ندارد و فکر می کنم روز گذشته در مجلس هم این صحبت شد که مشکل ترجمه ای در متن مربوط به CFT نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من در خصوص شخصیت ها و مقامات کشور معمولا صحبتی نمی کنم. استنباط و اطلاعات ما از این موضوع نشان می دهد که غلط تایپی یا ترجمه ای در متن مذکور نبوده است.