به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حسین طلا عصر دوشنبه در همایش مسوولان نظارت چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران با ارائه توضیحاتی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر ناظر و ۳۱۰ نفر بازرس برای نظارت بر ۵۸۰۰ شعبه اخذ رای در استان تهران ساماندهی شده است.

او افزود: در ۴۱ شهر تهران برای انتخابات شوراها، ۴۵۸۴ نفر داوطلب در فرآیند بررسی هیات های اجرایی و هیات نظارت صلاحیت شان مورد بررسی قرار گرفت که ۴۰۶۰ نفر تایید شده اند که برسر ۳۵۱ کرسی رقابت خواهند کرد.

طلا خاطرنشان کرد: از تعداد ۴۱۸۶ داوطلب ثبت نامی در مجموعه روستایی ۳۴۹۶ نفر تایید شده اند که بر سر ۱۳۹۴ کرسی رقابت می کنند و در شهر تهران نیز ۱۹۵۸ نفر ثبت نامی انجام شده که ۱۷۸۵ نفر تایید شده اند، ۱۲۷ نفر تایید نشده اند و ۴۶ نفر نیز در همان مرحله انصراف داده اند.

او افزود: برای برگزاری انتخابات یک هیات اجرایی و دو مرجع نظارتی از سوی شورای نگهبان و مجلس بر انتخابات نظارت خواهند داشت.

رییس هیات نظارت انتخابات در شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با تاکید بر این که برگزاری انتخابات نیازمند همکاری و هماهنگی است، گفت: همکاری و هماهنگی باید در بستر قانون و در چارچوب قانون انتخابات به سلامت انجام شود.

وی با اشاره به وظیفه ناظران اظهار کرد: زمانی که ناظران سمت گرفته یک فرآیند حقوقی را باید به انجام برسانند، اگر اشتباهی صورت گیرد، قطعا تبعاتی خواهد داشت که به واسطه جایگاه حقوقی باید موظف به پاسخگویی باشند.

او تصریح کرد: از آنجایی که قانون تغییر می کند، از ناظران انتظار می رود که نسبت به مجریان، اشراف و اطلاعات بیش تری داشته باشند.

طلا با تاکید بر این که نگاه های سیاسی در انتخابات شوراها نباید حاکم شود، اظهار کرد: انتخابات شوراها چون محلی است، طبیعتا موضوعات قومی و قبیله یی نیز به وجود خواهد آمد لذا از مسوولان مربوطه انتظار است که به وظیفه خود عمل کرده و براساس مسوولیت شان پاسخگو باشند چراکه امانتداری شرط اول نظارت است.

وی با اشاره به آخرین مصوبه مجلس اظهار کرد: امروز قانونی به تصویب رسید که براساس آن الزامی به ارائه کارت ملی نیست و افراد می توانند کد یا شماره ملی خود را به همراه شناسنامه زمان رای دادن ارائه دهند و طبیعتا مشکلی پیش نخواهد آمد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران در پایان به ناظران حاضر در همایش توضیحاتی را در مورد روند رای گیری و فعالیت شان در روز انتخابات ارائه کرد.