به گزارش پارس نیوز، 

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اخیرا در  تهدید و توهینی آشکار خطاب  به ملت ایران، اعلام کرد:

"به نفع ایران است که به خواسته های آمریکا گوش دهد اگر نه مردم این کشور تاوان آن را خواهند پرداخت. ایران اگر می خواهد که مردم این کشور بتوانند زندگی کنند به خواسته های آمریکا تن دهند."

این سخنان پمپئو ( که در مصاحبه با نیوزویک بیان شد )، با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد. محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری نوشت:

" درست مثل یمن، آقای پمپئو ایران را مسئول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس های بانکی برای غذا و دارو شده است ، قلمداد می کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود به رغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد. ولی آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود."

هر چند مایک پمپئو پس از این موضوع تلاش کرد نشریه نیوزویک و 

محمد جواد ظریف را نسبت به تحریف سخنان خود متهم کند و مدعی عدم قطع صادرات دارو و مواد غذایی به ایران شود، اما بر همگان مسجل است که هر دو حزب سنتی ایالات متحده ، یعنی دموکرات و جمهوری‌خواه در راستای انتقام گیری از ملت ایران و اعمال محدودیت‌های دارویی و غذایی علیه کشورمان از هیچ گونه اقدامی فروگذار نکرده است. مروری بر تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا ( مخصوصا در دوران اوباما و ترامپ) این حقیقت را به راحتی اثبات می کند. با این حال سوال اصلی این است که تلاش مایک پمپئو برای مبرا جلوه دادن کشورش نسبت به اعمال تحریم‌های دارویی و غذایی در قبال ایران چیست؟

واقعیت امر این است که دونالد ترامپ متعاقب خروج یک‌جانبه  از برجام، اعتبار و پرستیژ بین المللی خود را از دست داده است. در این معادله، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایالات متحده بدترین هزینه اعتباری ممکن را ( نسبت به دیگر ارگان‌های اجرایی آمریکا ) بابت این خطای تاریخی پرداخته است. در چنین شرایطی مایک پمپئو و جان بولتون همواره قصد داشته اند تا با استناد به خلق تصاویر مجازی و تصنعی، مانع از تشدید روند "تخریب وجهه واشنگتن" در نظام بین الملل شوند. با این حال اظهارات پمپئو که از سوی نشریه نیوزویک منتشر شد و تمرکز بر این موضوع از سوی مجامع رسانه ای و سیاسی ،ضربه حیثیتی سختی به ایالات متحده زده است. بدیهی است که مایک پمپئو هرگز تصور 

نمی کرد که تهدید وی علیه ملت ایران، به یک گاف سیاسی و اعتباری علیه ایالات متحده تبدیل شود. مایک پمپئو تا کنون این گونه القا 

می کرد که هدف از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و دولت ترامپ، نظام و حکومت ایران است اما در مصاحبه خود با نیوزویک، قدرت ادامه این بازی و پنهان سازی دشمنی و کینه عمیق واشنگتن از ملت ایران را نداشته است.اظهارات پمپئو، به معنای پایان تاریخ مصرف بازی هدفمند "تفکیک ملت و نظام ایران " از سوی ایالات متحده آمریکا و تخریب مسیر پیموده شده ( خصوصا طی دو سال اخیر) علیه ملت و  نظام ایران محسوب 

می شود. امروز ملت ایران به مانند 40 سال گذشته، هوشیارانه و آگاهانه نسبت به نیت و رویکرد مقامات کاخ سفید نسبت به کشورمان آگاه هستند. البته کینه مقامات آمریکایی نسبت به ملت ایران، با استناد به حضور 40 ساله مردم کشورمان در دفاع از بنیانها و اصولی که انقلاب اسلامی بر مبنای آن تبلور یافته است ،موضوعی غیر قابل انتظار نبود. با این حال مقامات آمریکایی هرگز قصد بیان این موضوع در سیاست‌های اعلامی خود را نداشته اند: 

موضوعی که به نظر می رسد مایک پمپئو نسبت به آن بی توجه بوده است .بدیهی است که عواقب و تبعات ناشی از اظهارات پمپئو علیه ملت ایران، تا مدتهای بسیار طولانی گریبانگیر دولت و نظام حکومتی ایالات متحده باقی خواهد ماند. این اظهارات،به مثابه سندی روشن و مبرهن در اثبات تقابل بنیادین واشنگتن به نظام و ملت ایران مورد استناد افکار عمومی دنیا قرار خواهد گرفت.