به گزارش پارس نیوز، 

ریچارد سزیبرا (Richard Sezibera) در این دیدار، ضمن نفی اقدامات یکجانبه گرایانه برخی از کشورها، برحمایت کشورش از تقویت چند جانبه گرایی در جهان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه، همکاری ها و جامعه شرق آفریقای روندا، در این دیدار که در کیگالی پایتخت این کشور انجام شد، ضمن مخالفت با استانداردهای دو گانه برخی کشورها در زمینه های مختلف و از جمله حقوق بشر و تروریسم، بر لزوم پایبندی همه طرف ها به تعهدات خود و رعایت قوانین حقوقی و بین المللی تاکید کرد.

از سوی دیگر مرتضوی ضمن ابلاغ پیام تبریک انتصاب وزیر خارجه جدید روندا از سوی وزیر خارجه کشورمان، پیام کتبی محمد جواد ظریف را تسلیم وی کرد. 

مرتضوی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت منطقه غرب آسیا، با این مقام اوگاندایی در خصوص آخرین وضعیت روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به گفت و گو پرداخت.

سفیر آکردیته کشورمان در روندا، در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف بویژه در بخش انرژی و ساخت نیروگاه های برق، ارتباطات، راه سازی و ساختمان، نانوتکنولوژی و زیست فناوری و کاربردهای آن بویژه در بخش داروسازی و کشاورزی ، آمادگی این شرکت ها را برای حضور در روندا و مشارکت در طرح های عمرانی این کشور اعلام کرد.

وزیر خارجه روندا نیز ضمن تشکر از پیام همتای ایرانی گفت، کشورش آمادگی گسترش همکاری ها در همه زمینه ها و از جمله بخش های اقتصادی را با ایران دارد و از شرکت های ایرانی فعال در زمینه داروسازی و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی برای حضور پرنگ تر در این کشور دعوت کرد.

جمهوری رواندا کشوری است سرسبز، با آب و هوای استوایی که در منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقا و در مرکز آفریقا قرار دارد. پایتخت آن کیگالی است.

جمعیت این کشور حدود 12 میلیون نفر است . 56 درصد از مردم این کشور مسیحی و نزدیک به پنج درصد از مردم هم مسلمانند.

زبان‌های رسمی این کشور، کینیارواندا، فرانسوی و انگلیسی است.

کلمه رواندا در زبان محلی این کشور به معنای سرزمین هزار تپه است.