به گزارش پارس نیوز، 

مهدی محمدی گفت: حفظ تعهدات برجامی باعث تشدید تحریم‌هاست. وی با اشاره به اینکه حفظ همه تعهدات برجامی از سوی ایران باعث تشدید تحریم ها می شود، گفت: تاکنون هیچ تلاش جدی از جانب اروپایی ها برای تضمین بهره مندی اقتصادی ایران از برجام مشاهده نشده و آنها با اتلاف وقت فقط وعده هایی داده اند تا ایران را در برجام نگه دارند.  مهدی محمدی اظهار کرد: هدف از برجام برای جمهوری اسلامی؛ لغو پایدار و اطمینان بخش تحریم ها بوده و آنچه موجب شد که ایران توافقی همانند توافق هسته ای را بپذیرد، لغو تحریم ها بوده است. با این وجود بعد از برجام به دلایل مختلف ما با لغو تحریم ها به شکلی که توسط طرف قبلی وعده داده شده بود، مواجه نشدیم، یعنی عملا نه تنها تحریم ها لغو یا کاهش پیدا نکرد بلکه آمریکایی ها به بهانه های مختلف تحریم ها را تشدید کردند.  وی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت روحانی این‌گونه استدلال کرد که اگر ما در برجام بمانیم، اروپایی ها تداوم بهره مندی اقتصادی ایران از برجام را تضمین خواهند کرد اما تا این لحظه آمریکایی ها نه تنها از این توافق خارج شدند بلکه تمامی تحریم های برجامی و فراتر از برجام و برنامه هسته ای را علیه ایران اعمال کردند.

به رغم این مسئله، هیچ تلاش جدی از جانب اروپایی ها برای تضمین بهره مندی اقتصادی ایران از برجام مشاهده نشده و آنها با اتلاف وقت فقط وعده هایی داده اند که معلوم نیست به کجا خواهد رسید و فقط می خواهند ایران را در برجام نگه دارند. محمدی افزود: عقیده من این است که حتی اگر ما می خواهیم به تعهدات برجامی خود با اروپا ادامه بدهیم باید ابتدا بخشی از این تعهدات را متوقف کنیم و بعد از اینکه اروپا ثابت کرد حاضر است در مقابل تحریم های آمریکا بایستد، آنگاه ایران می تواند آن بخشی از تعهداتی را که متوقف کرده، دوباره از سر بگیرد لذا در شرایط فعلی حفظ همه تعهدات برجامی ایران به هیچ وجه مناسب نیست. 

این کارشناس و تحلیلگر راهبردی سیاست خارجی تاکید کرد: اینکه اروپایی ها بخواهند ما از برجام منافع اقتصادی به دست بیاوریم، تردید وجود دارد، من معتقدم آنها بیش از اینکه به دنبال نفع اقتصادی ایران از برجام باشند، به دنبال این هستند که ما را در برجام نگه دارند، البته بدون اینکه امتیاز ویژه ای در حوزه های اقتصادی به ما بدهند. وی در پاسخ به این پرسش که با تداوم روند موجود تکلیف برنامه هسته ای چه می شود، عنوان کرد: ظاهرا در منطقی که دولت روحانی پیگیری می کند، برنامه هسته ای هیچ ارزشی ندارد و با این وجود اینگونه القاء می شود که اگر ما برنامه هسته ای خود را تعطیل کرده و در ازای آن از طرف مقابل هیچ چیز هم دریافت نکنیم باز چیزی را از دست نداده ایم.

وی تصریح کرد: این دولت در مقابل بدعهدی های 

اروپا و آمریکا واکنش قابل توجهی نشان نمی دهد بنابراین فکر می کنم که اگر این دولت دنبال حفظ برجام است بازهم بهترین روش برای حفظ آن، این است که طرف مقابل بداند پایبندی ایران به تعهداتش همیشگی نیست و ما فقط زمانی به تعهداتمان پایبندیم که آنها هم به نحوی با راستی آزمایی نشان دهند که به تعهداتشان پایبند هستند. این کارشناس و تحلیلگر راهبردی سیاست خارجی یادآور شد: روش فعلی که دولت پی گرفته، باعث می شود هم تحریم بازگردد و هم به تدریج برجام از بین برود بنابراین دولت حتی برای حفظ برجام هم استراتژی خوبی را در پیش نگرفته است. 

به گفته وی  ما تعهدات متعددی در برجام داریم و ماده 16 این توافق به ما اجازه می دهد در شرایطی که طرف مقابل به صورت کلی یا جزئی به تعهداتش پایبند نباشد، بخشی از تعهدات خود را متوقف کنیم. این به معنای خروج از برجام نیست، ضمن اینکه تعداد زیادی فعالیت هسته ای فراتر از برجام وجود دارد و ما می توانیم آن فعالیت ها 

را انجام دهیم.محمدی ادامه داد: گزینه های 

زیادی در این باره پیش روی سازمان انرژی اتمی و دولت وجود دارد و می دانند که اگر بخواهند بخش هایی از تعهدات را متوقف کنند، سراغ کدام بخش های برنامه هسته ای بروند، بی تردید اگر این کار را بکنند مذاکرات با اروپا هم معنادار خواهد شد و آنها حاضر می شوند، 

امتیازهای واقعی برای حفظ برجام به ایران بدهند در غیر این صورت، استراتژی فعلی با توجه به سابقه ای که ما از اروپایی ها سراغ داریم، به جایی نخواهد رسید.