به گزارش پارس نیوز، 

علم الهدی در دیدار روز گذشته خود با طلاب و استادان مدرسه علمیه مکتب نرجس در محل این مدرسه، به سوالات این بانوان در حوزه هایی از قبیل دیدار آیت ا... شبیری با سران فتنه، مسئله های CFT و هسته ای، استفاده از دلار، فعالیت در توئیتر و مواردی از این قبیل پاسخ داد.

حجت الاسلام سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این دیدار با تاکید بر بصیرت سیاسی و اجتماعی به عنوان سرمایه اصلی و محوری در خط خدمت گزاری اثر گذار در عرصه امام زمان(عج)، افزود: در شرایط کنونی کشور هر کسی بخواهد در این مسیر قدم بردارد، بدون داشتن بصیرت در عرصه های اجتماعی و سیاسی نمی تواند فعالیت کند. وی ادامه داد: آن فردی که در این زمینه ها بصیرت ندارد، با وجود همه فضیلت های علمی خود نمی تواند عنصری موفق باشد.

امام جمعه مشهد همچنین به تبیین فتنه ای که به حوزه های علمیه نفوذ کرده است، پرداخت و گفت: امروز در بین همه فتنه ها و توطئه هایی که در عرصه انقلاب و انقلابی بودن در جامعه ما وجود دارد، فتنه ای است که متاسفانه در حوزه های علمیه ما نیز نفوذ کرده که طلاب اعم از برادر و خواهر را از عرصه های روشنگری و بصیرت ورزی برحذر می دارند.

وی اضافه کرد: برخی چنین ترویج می کنند که یک طلبه باید درس بخواند و جز آن، به چیز دیگری نباید توجه داشته باشد و توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی او را از مباحث علمی و دینی خود دور می کند یا نویسنده ای وظیفه دارد در آثار خود منحصرا احکام خدا و مبانی اعتقادی دین را ترویج کند و مباحث اجتماعی و سیاسی سبب می شود این نوشته در جناح خاصی قرار بگیرد و دیگر به این نوشته توجه نشود..

علم الهدی با اشاره به این که همه این ها توطئه عوامل نفوذی دشمن در داخل حوزه است، خطاب به طلاب گفت: به همان اندازه که سطح معلومات شما بالا می رود، باید سطح بصیرت سیاسی و اجتماعی شما نیز بالا رود و الا نمی توانید به عنوان یک خادم در مسیر امام زمان(عج) عنصری موثر باشید. در ادامه این نشست، طلاب به طرح سوالات خود از نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پرداختند.

علم الهدی در پاسخ به سوالی در خصوص حل مشکلات CFT به واسطه فقه، گفت: در اسلام تنها فقه وجود ندارد بلکه ما سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسائل و علوم دیگری داریم و می توانیم در حل مسائل از آن ها نیز علاوه بر فقه استفاده کنیم. مسئله CFT در ظاهر به دنبال منع تامین مالی تروریست است، اسلام نیز تامین مالی تروریست را حرام می داند.

وی افزود: اما بطن این لایحه با مبانی دینی اسلام ناسازگار است چرا که خداوند در قرآن گفته راهی برای کافران به سمت مومنان قرار داده نشده است، پس هر چیزی که باعث ایجاد چنین راهی شود، از نظر اسلام محکوم است، تصویب این لایحه باعث می شود به ایجاد این راه کمک شود.

علم الهدی ادامه داد: گروه هایی از قبیل حزب ا... لبنان، حماس فلسطین، سپاه قدس ایران و انصار ا... یمن در لیست سیاه تروریست آمریکا قرار دارند، حال اگر آمریکا به واسطه نفوذ خود این گروه ها را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد برساند، این گروه ها تروریست خواهند شد و افرادی که این لایحه را قبول کرده باشند، نمی توانند به این گروه ها کمک مالی کنند. به همین دلیل CFT حرام و نامشروع است و شورای نگهبان از نظر شرعی آن را رد و 22 اشکال نیز از منظر قانون اساسی به آن وارد کرده است. این حرف ها به واسطه علمابه نمایندگان مجلس نیز توضیح داده شده که متاسفانه ثابت شد بعضی از این نمایندگان به قرآن نیز پایبند نیستند.

امام جمعه مشهد در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری فعالیت های هسته ای به دستور رهبر انقلاب گفت: بیاناتی که رهبر انقلاب می فرمایند، خطاب به همه مردم و دستگاه هاست، مشکل ما همین است که دستگاه ها در پیگیری فرامین رهبری عمل نمی کنند، این مطالبه ابتدا باید از طرف مردم باشد از دستگاه هایی که مکلف به اجرای فرمان رهبری هستند؛ مشکل ما این است که در کشور ما اگر بنا شد کسی اقدام مثبتی انجام دهد، اقدام مثبتش تنها می ماند و این تنها ماندن، اقدام مثبت را بی اثر می گذارد. اگر به دنبال مطالبات، موجی در قشر متدین به راه بیفتد و مطالبات رهبری را پیگیری کنند، به نتیجه می رسد؛ وقتی بحث انقلاب می شود، همه ادعای انقلابی گری دارند، انقلابی بودن عبارت است از صفتی که در همه حرکات و رفتار فردی و روزمره ما وجود داشته باشد اما وقتی این حرکت ها انجام نشد، مشکل به وجود می آید.

وی در پاسخ سوالی درباره اعتبار دهه های مختلف عزاداری که بین مردم رواج دارد، از قبیل دهه محسنیه نیز گفت: در بین همه این دهه ها، تنها برای دهه اول محرم مدرک شرعی وجود دارد و مؤسس آن نیز امام رضا(ع) است. درباره بقیه دهه ها اما مدرک شرعی و روایتی نداریم و سنت مردم است که عده ای دهه هایی مانند محسنیه ایجاد کردند. این ها ربطی به شیعه ندارد، شیعه نظام دارد و در رأس آن نماینده امام زمان(عج) است. اگر به عنوان سنت شیعه بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید به تأیید وی برسد درحالی که نرسیده است اما به طور کلی عزاداری برای حضرت زهرا (س) در این ایام به دلیل مقارنت های تاریخی موجود، موضوعی به جاست.

علم الهدی در ادامه با بیان این که سه وظیفه برای همه خواهران و برادران حوزوی وجود دارد، در تشریح این وظایف گفت: تکلیف اول، احساس نیاز به بصیرت و فهم مسائل سیاسی و اجتماعی است، تکلیف دوم، تحصیل بصیرت و شناخت حق و باطل در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. تکلیف سوم نیز ترویج حق است، انسان در مقابل شناخت حق، وظیفه ترویج حق دارد، ترویج حق در فضای مجازی، در نوشتار، گفتار و توسعه جریان های اجتماعی و سیاسی حامی حق، چیزی است که از عهده هر کسی برمی آید، همه تان می توانید و باید پای آن بایستید. وی خطاب به طلاب ادامه داد: فضای مدرسه خودتان، فضایی کوبنده و بسیار اثرگذار در سطح جامعه است؛ وقتی می گویند در مکتب نرجس این حرف گفته یا این اقدام انجام شد، در بیرون بازخورد دارد. رسالت پیغمبر(ص)، رسالتی جهانی است، این همه مبارزه و مقابله شد و هنوز این رسالت محقق نشده است اما پیغمبر(ص) دست از رسالت خودش برنداشت؛ چون نتیجه به دست ما نیست، ما باید تکلیف خود را انجام دهیم و به نتیجه فکر نکنیم. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره وضع معیشتی طلاب نیز گفت: خودم از کسانی هستم که معتقدم مشکلات معیشتی برای طلاب به مراتب طاقت فرساست، امروزقشری آسیب پذیرتر از طلبه در جامعه نداریم، از همه اقشار آسیب پذیر تر طلبه است چون هیچ منشأ مالی برای آن ها وجود ندارد و شغل آخوندی درآمدزا نیست؛ مسئله معیشتی برای طلاب، برای ما مسئله ای طاقت فرساست و بیش از این، از طرف مراجع نمی توان اقدامی کرد. وی افزود: این که عده ای فکر کنند رهبری برای شهریه، از امکانات کشوری استفاده می کنند، بسیار پندار غلطی است، حتی یک ریال از بیت المال و امکانات کشوری و لشکری نیست، همه این پول سهم امام، سهم سادات و وجوهات است؛ شهریه طلاب سه استان در ماه، بیش از هفت میلیارد تومان است و در ماه هایی که عیدی می دهیم، هشت میلیارد و خرده ای است، در این بین، دو میلیارد تومان در ماه از نذور ضریح مطهر، به عنوان عائله امام هشتم(ع) پرداخت می شود. یک میلیارد و 800 میلیون تومان آن نیز از وجوهات دفتر رهبری در تهران پرداخت می شود و چهار میلیارد و 200 میلیون باقی مانده هم از وجوهاتی دریافت می شود که مردم می دهند و سهم امام و ساداتی است که مقلدان رهبری پرداخت می کنند. این شهریه ها تهیه می شود، یک قران این پول ها به دولت مربوط نیست، نه دولتی است، نه به خزانه دولت مربوط است و نه به اموال مصادره شده و دستگاه های اقتصادی دفتر رهبری مربوط است. آیت ا... علم الهدی ادامه داد: آقایان مراجع دیگر نیز وجوهات پرداخت می کنند؛ با مبلغی که دریافت می کنند، زندگی شان به اندازه نصف یک رفتگر اداره نمی شود. منتها بحث ما این است که این وضعیت معیشتی با دوره قبل اصلا قابل مقایسه نیست؛ طلبه هادر دوره های قبل حتی یک دهم شهریه امروز را نداشتند؛ طلبه بودیم، درسمان را هم می خواندیم، مبارزه هم می کردیم و در منتهای فقر نیز زندگی می کردیم. این سفره را از اول امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) پهن کردند و تا امروز نیز همین است. هر طلبه ای با این وضع فقر نتوانست زندگی کند، هم دنیا و هم آخرتش تباه شد، رفت نوکر اجنبی شد، منحرف شد و در دنیا و آخرت به جایی نرسید.

علم الهدی در خصوص فعالیت صفحه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا... خامنه ای در توئیتر، با وجود منع ایشان از استفاده از پیام رسان های خارجی نیز گفت: رهبری فرمودند شبکه های اجتماعی مضر را چون معاند هستند، فیلتر کنند که نکردند اما هیچ وقت نگفتند از شبکه های خارجی استفاده نشود. ما بین دومسئله گیر کردیم، استفاده و بهره برداری از شبکه های اجتماعی، ترویج یک جریان و ابزار کفر است که نباید انجام دهیم از طرفی، فضای شبکه های اجتماعی را نباید خالی کنیم. وی همچنین در خصوص چرایی اهمیت به دلار در ایران نیز گفت: برای معامله با پول ملی بین کشورها، دولت زیر بار نمی رفت این کار را بکند تا این که از داد و بیداد خودم استفاده کردم تا بالاخره این کار انجام شد.