به گزارش پارس نیوز، 

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مشکلات پیش آمده برای زائران اربعین در مرز مهران، گفت: طی ۳۶ ساعت گذشته بیش از ۳۳۰ هزار نفر از زائران فقط از مرز مهران وارد کشور شدند. در طول این مدت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های بین شهری را به مرز‌های سه گانه اعزام کردیم که بیشترین سهم اتوبوس‌ها متوجه مرز مهران بوده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در طول ۳۶ ساعت گذشته ما در مرز مهران با ازدحام جمعیت مواجه شده‌ایم، گفت: ممکن است زائران در برخی از ساعات منتظر اتوبوس مانده باشند اما هیچگاه اعزام اتوبوس به منطقه قطع نشده است. در حال حاضر هم در ۴۰۰ کیلومتری مرز مهران ۱۵۰۰ اتوبوس در حال حرکت به سوی مرز هستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه از حدود ساعت ۱۰ صبح امروز، وضعیت مهران به شرایط عادی بازگشته است، افزود: شب گذشته تمامی دستگاه‌ها در جهت خدمات‌رسانی به زائرین تلاش کردند. تعدادی از زائران در مرز موقت اسکان داده شدند و از آنها پذیرایی شد. همه خادمان تلاش کردند تا فشار کمتری به زائران بیاید.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور افزود: در مقاطع مختلف به زائرین توصیه کرده بودیم که از مرز‌های جنوبی کشور استفاده کنند؛ مرز‌های جنوبی کشور بسیار خلوت بودند و زائران روان‌تر می‌توانستند از این مرز‌ها عبور کنند، اما زائران ترجیح دادند از مسیر مهران به کشور بازگردند.

در هر ساعت 10 هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شدند

ذوالفقاری با بیان اینکه در هر ساعت ۱۰ هزار نفر وارد مرز مهران شدند، گفت: انتقال این ۱۰ هزار نفر کار ساده‌ای نبود لذا تلاش کردیم تا با همت همه همکاران و مسئولان، در بحث نظم و امنیت، در زمینه اسکان و حمل و نقل کمترین زحمتی برای زائران به وجود نیاید. البته طبیعی است که هنگام ازدحام و سیل جمعیت ممکن است به هر حال در گوشه‌ای آن طور که در شان زائران است، امکان خدمت‌رسانی وجود نداشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: ستاد اربعین استان ایلام به ریاست استاندار به طور شبانه روزی در حال فعالیت است. البته عمده فشار‌ها در ۳۶ ساعت گذشته بود. با تلاش‌های مسئولان، امروز وضع مهران عادی شده است.

اعزام ۸۰ درصد ناوگان کل کشور در ۴۸ ساعت گذشته به مرز‌های سه‌گانه

ذوالفقاری در خصوص مشکل کمبود اتوبوس‌ها در مرز مهران اظهار کرد: این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است؛ ۸۰ درصد ناوگان کل کشور در ۴۸ ساعت گذشته به مرز‌های سه‌گانه کشور اعزام شده است.

وی با بیان اینکه تلاش شده است زائری در مرز‌ها معطل اتوبوس نباشد، ادامه داد: باید توجه کنیم که اعزام اتوبوس به پایانه‌های مرزی هیچ‌گاه قطع نشده است، اتوبوس‌ها همواره به مرز می‌آیند، اما به دلیل ازحام جمعیت، زمانی طول می‌کشد تا زائران سوار اتوبوس‌ها شوند. دیشب بیشترین زمان معطلی را داشتیم که زائران چند ساعتی معطل اتوبوس بودند.

ذوالفقاری یادآور شد: بعضی از زائران را در محل‌های تعبیه شده اسکان دادیم، در مجموع وضعیت غیرعادی نداشته‌ایم، اما اینکه زائران تا به مرز رسیدند بتوانند سوار اتوبوس بشوند؛ به دلیل ازدحام جمعیت امکان نداشت؛ در حال حاضر هم وضعیت مرز‌ها عادی و روان است و خدمات‌ رسانی کاملا انجام می‌شود.