به گزارش پارس نیوز، 

سردار غلامرضا جلالی در رزمایش ملی آماده بکاری مولدهای برق اضطراری که عصر امروز به صورت همزمان در سراسر کشور و در ۱۵۴ مرکز حیاتی و حساس برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: در جوامع پیشرفته برق به عنوان زیرساخت مادر ایفای نقش می کند و کارکرد بسیاری از زیرساخت‌ها به برق وابسته است.

وی افزود: وابستگی زیرساخت‌ها به برق موجب می شود که در صورت قطع برق و نداشتن آمادگی برای جبران آن دچار مشکلات متعددی شویم. حادثه بهمن سال ۹۵ در خوزستان تجربه خوبی برای ما بود این حادثه به دلیل مسائل طبیعی و گرد و غبار به وجود آمد اما به دنبال قطع برق شاهد قطعی آب، ارتباطات و گسترش بحران در دیگر زیرساخت بودیم. وجود وابستگی میان زیرساخت ها در حادثه بهمن ماه اهواز به خوبی مشاهده شد و اگر یک ژنراتور در تصفیه خانه آب وجود داشت شاید این بحران قطعی برق گسترش پیدا نمی کرد.

سردار جلالی با اشاره به پیامدهای قطع برق در اهواز اظهار داشت: گسترش بحران برق به زیرساخت هایی مانند آب و ارتباطات موجب نارضایتی مردم شد، این حادثه یک مانور واقعی برای ما بود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید بارها و بارها این حادثه را مرور کنند تا نقاط ضعف را به خوبی تشخیص و آنها را از بین ببرند تا این اتفاق دوباره رخ ندهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: برق یک زیرساخت مادر است و نبود آن می‌تواند کارکرد سایر زیرساخت‌ها را به مخاطره بیاندازد و قطع برق در حوزه‌هایی مانند نظامی و بهداشتی می‌تواند زندگی انسان ها را به خطر بیاندازد. در نشست های پدافند غیر عامل به این نتیجه رسیدیم که موضوع وجود یک ژنراتور برق و به تعویق انداختن تاثیرات قطعی برق می‌تواند قدرت مدیریت بحران ما را افزایش دهد به همین دلیل تهیه ژنراتور و مدیریت بحران در مواقع قطع برق در دستور کار دستگاه‌های حیاتی قرار گرفت.

سردار جلالی با اشاره به رزمایش ملی آماده به کاری مولدهای برق اضطراری، گفت: طبق مصوبات، ابلاغیه ها و تذکرات متعدد قبلی، باید تمامی مراکز حیاتی و سازمان ها و ارگانهای مهم و حساس به مولدهای برق اضطراری مجهز شده باشند تا در زمان قطع ناگهانی برق، به سرعت مولدهای آنها وارد مدار شده و قطع برق شهری موجب توقف فعالیت آنها نشود. این رزمایش برای سنجش آمادگی دستگاه ها انجام شد و اگر دستگاهی آمادگی نداشته باشد با متخلفین برخورد می شود.

وی ادامه داد: این رزمایش ها می تواند به ارتقاء آمادگی ما کمک کنند و مانع آسیب در شرایط اضطراری و حتی تلفات شود البته دلایل قطع برق می تواند متعدد باشد. عواملی طبیعی یا غیرطبیعی و یا حمله سایبری می تواند موجب قطع برق شود، پس ما باید سطح آمادگی دستگاه ها و میزان وابستگی متقابل دستگاه‌ها را بررسی کنیم تا بتوانیم این وابستگی ها را مدیریت کنیم و به حداقل برسانیم.

سردار جلالی با تأکید بر تهیه مولدهای برق برای سازمانها و دستگاههای و زیرساخت های حیاتی، اظهار داشت: تلاش داریم طرحی را به مجلس ببریم تا همه دستگاه‌های حیاتی ملزم به تهیه مولدهای برق شوند، زیرا زیرساخت های حیاتی مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها نیاز اساسی به برق دارند و قطع برق در این سازمان ها می تواند بحران ساز شود.