به گزارش پارس ، به نقل از مجله مهر، وقتی چکش حراج سه بار روی میز خورد مقام های ساتبی هم باورشان نمی شد که فرشی که قیمتی حدود ۹ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته بودند به قیمت ۳۳/۸ میلیون دلار (یا به صورت دقیق ۳۳ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار) به فروش رفته باشد. در حالی که همه در میان خبرهای رکوردشکنی حراج گم شده بودند و آن را با لبخند تعریف می کردند حتی ایرانی ها هم حواس شان نبود که یکی دیگر از آثار هنری کشورشان از دست یک موزه در واشنگتن حالا با فروش در حراجی به نقطه نامعلومی می رود که تا مدتها دیگر ردی از آن نمی شود پیدا کرد.
این فرش مشهور با اندازه ۲/۶۷ در ۱/۹۶ متر و قدمتی بیشتر از ۳۶۰ سال به قیمتی بیشتر از سه برابر گرانترین فرشی که در جهان تاکنون فروخته شده به فروش رفته و هم حراجی ساتبی و هم فروشنده آن یعنی موزه کورکوران پول خوبی بابت آن به جیب زده اند. قبل از این رکورد گران قیمت ترین فرش دستباف متعلق به یک فرش دیگر ایرانی بود که در بهار ۲۰۱۰ در حراجی کریستی لندن به بهای ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد.

مقام های حراجی اعلام کرده اند برای این فرش قیمت حدودی ۵ تا ۷ میلیون دلار در نظر گرفته بودند و امیدوار بودند که آن را به قیمت ۹ میلیون به فروش برسانند. در هنگام حراج اما مشخص شد که خریدارانی وجود دارند که ارزش واقعی این فرش ایرانی را بهتر از مقام های حراج ساتبی می دانند.
۶ نفر حسابی مشتری خرید این فرش بودند و رقابت آنها قیمت فرش را به ۱۲ میلیون دلار رساند اما بعد از این قیمت تنها دو فرد ناشناس جدل برای خرید را ادامه دادند و در نهایت یکی از آنها به خواسته اش برای داشتن این اثر هنری ایران از دوره صفوی رسید.

عکس یادگاری با فرشی که احتمالا تا مدتها ردی از آن پیدا نخواهد شد

چه کسی فرش را خرید؟
۳۳/۸ میلیون دلار برای خرید این فرش را کسی پرداخت کرده که احتمالاً هیچ وقت کسی نامش را نخواهد فهمید. واقعیت این است که خریدار، این فرش را به صورت تلفنی و در حالی که احتمالاً در دفترش لم داده بوده خریده است و مقام های حراج ساتبی نام او را افشا نکرده اند. پنهان ماندن مشخصات خریدار از روندهای معمول در حراجی ها به حساب می آید و به ویژه به خاطر مسائل امنیتی مجموعه داران ثروتمند تمایلی به معرفی خود ندارند. به همین خاطر بیشتر خریدهای آنها به صورت تلفنی صورت می گیرد. به همین خاطر رد یک اثر دیگر هنری ایران که مجموعه داران برای آن سر و دست می شکنند احتمالاً تا مدتها ناپدید خواهد شد و دیگر کسی از آن خبر نخواهد داشت.

فروش به خاطر تأمین هزینه ها
فرش رکوردشکن ایران به خاطر تأمین هزینه ها از سوی موزه کورکوران که در واشنگتن واقع شده به همراه ۲۴ تخته فرش دیگر فروخته شده است. این موزه از فروش فرش ها در مجموع ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار درآمده کسب کرده و مقام های آن از آب کردن کلی از آثار هنری ایران به ویژه فرش رکوردشکن حسابی خوشحال هستند و با دم شان گردو می شکنند.

صفحه فروش فرش رکوردشکن در سایت حراجی ساتبی با قیمت تخمینی و پیشنهادی ۵ تا ۷ میلیون دلار

پس از رکورد فرشی که به « قالی برگ داسی کلارک» مشهور است یک قالی اصفهان با قیمت ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار بیشترین قیمت را در حراجی ساتبی داشت. « قالی برگ داسی کلارک» که از سال ۱۹۳۹ با انتشار مطلبی درباره آن میان مجموعه داران فرش حسابی مشهور بوده به عنوان یکی از بهترین نمونه های فرش های دوره صفویه شناخته می شود.

آمریکایی که فرش ایرانی حفظ کرد
موزه کورکوران درآمد چند میلیون دلاری اش از فروش این قالی کرمان را مدیون یک نفر است: ویلیام کلارک، سرمایه دار و سناتور آمریکایی. گفته می شود ویلیام کلارک، سناتور مونتانا حدود سال ۱۹۰۰ میلادی این فرش را در سفر خودش به اروپا از یک تاجر در پاریس خریده و آن را با خود به آمریکا برده است. اما نکته مهمی که کارشناسان درباره این فرش می گویند نگهداری درست آن به ویژه از سوی کلارک است. در حالی که ایرانی ها به انداختن فرش زیر پایشان عادت دارند این میلیاردر آمریکایی با فهمیدن ارزش هنری فرش به خوبی از آن حفاظت کرده بود و کارشناسان می گویند حتی یکبار هم کسی پایش را روی آن نگذاشته است. او با دست داشتن در صنعت راهسازی و بانکداری فردی ثروتمند بود و بین سال های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۸ خانه ای بزرگ با ۳۴ اتاق برای خود و خانواده اش داشت.

ویلیام کلارک در سال ۱۹۲۵ هم می توانست این فرش را فروش برساند اما آن را به همراه فرش های دیگرش به موزه کورکوران اهدا کرد تا از آنها پس از مرگش حفاظت شود. زمانی که او در سن ۸۸ سالگی درگذشت یکی از ۵۰ مرد ثروتمند آمریکا بود. کلارک شاید اما فکرش هم نمی کرد که ۸۸ سال پس از مرگش موزه مورد اعتماد او برای کسب درآمد، آثار هنر ایران به حراج بگذارد.