به گزارش پارس به نقل از فارس، علیرضا افشار معاون اجتماعی وزیر کشور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه پنجاهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران بخشی از رویکردهای این شورا را مطرح کرد.

وی با اشاره به طرح تحول اجتماعی گفت این طرح در ۷ محور تهیه و تصویب شده و به دستگاه های کشور ابلاغ شده است.

معاون اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه پشتوانه های مالی و اجرایی طرح تحول اجتماعی دارای اهمیت بوده و بایستی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: ما این پشتوانه را در قالب طرحی به مجلس ارائه کردیم که انشاءالله با تصویب آن، پشتوانه اجرایی مصوبات شورا فراهم شود.

وی به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در حوزه اجتماعی دارای اولویت است؛ درست است مشکلات اقتصادی امروز پیش از همه مسائل مطرح است اما طبق نظرسنجی ها مسئله اول مردم اعتیاد و پس از آن اشتغال است.

افشار اضافه کرد: ممکن است برخی و حتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تصور کنند برای حل مشکل اعتیاد باید مسائل اقتصادی را حل کرد در حالی که این تصور بعید نیست زیرا ما در بررسی های خود دریافتیم بالاتر از ۷۰ درصد معتادان در زمان روی آوردن به مواد مخدر شاغل هستند و اینگونه نیست که اعتیاد ناشی از بیکاری باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی بر این عقیده اند که بهترین روش برای مواجهه با مسائل اجتماعی و فرهنگی پیشگیری است، تصریح کرد: بایستی در زمینه های اجتماعی، فرهنگ عمومی را ارتقا دهیم که قطعا این گونه سرمایه گذاری ها مقرون به صرفه تر و پایدارتر است.

معاون اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد که رئیس جمهور آینده باید نسبت به حوزه اجتماعی و فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد که سازوکار این رویکرد فراهم است.

افشار با اشاره به برگزاری پنجاهمین جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: در این جلسه مباحث امنیت اجتماعی و اخلاقی در دستور کار شورا قرار دارد، همچنین سازمان های مردم نهاد و دستگاه های تخصصی دستور دوم جلسه خواهد بود.

وی با بیان اینکه سند جامع پیشگیری درمان و کاهش آسیب ها و بازتوانی مصرف مشروبات الکلی نیز مورد توجه است، اظهار داشت: دستورالعمل های فراوانی در دستور کار شورا قرار دارد.

معاون اجتماعی وزیر کشور با اشاره به سخن رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی در بهمن سال ۹۰ مبنی بر اینکه طرح تحول اجتماعی مهمتر از طرح تحول اقتصادی است، اظهار داشت: رئیس جمهور در آن جلسه وعده حمایت و همکاری را دادند.

افشار در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اجرای طرح تحول اجتماعی چرا شاهد گسترش طلاق و افزایش مصرف مواد مخدر هستیم، گفت: افزایش مواردی که شما بیان کردید به جز طلاق، مستند نیست اما در حوزه اجتماعی اگر مسائل و مشکلاتی هم باقی مانده به دلیل نبود انسجام بین دستگاه های اجتماعی و فرهنگی و مشکلات اعتباری است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما پیشنهادی برای برگزاری مناظره چهارمی بین نامزدها در خصوص مسائل اجتماعی ندارید، گفت: ما وارد مسائل انتخابات نمی شویم؛ قضاوت ما از مناظره ها، مصاحبه ها و سفرهای نامزدهای ریاست جمهوری است که نشان از اشراف ضعیف آنها بر روی مسائل اجتماعی و راهکارهایی برای رفع آنها دارد.