به گزارش پارس به نقل از فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی ۳ داروی تولید شده توسط محققان دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: از جمله سیاست های موفق این وزارتخانه فعال سازی شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری است که با تلاش و کوشش معاونت پژوهش و فناوری اقدامات بسیار خوبی در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و حوزه کاربرد انجام شد که شاهد این ادعا تصویب ۴۰ طرح کلان ملی پژوهش و فناوری کشور است که با بودجه اولیه ۶۰ میلیارد تومانی وزارت علوم طرح ها را شروع کردیم و زمینه اعتماد حوزه کاربرد فراهم شد و پس از آن شاهد عقد قراردادی با وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت دفاع و محیط زیست بودیم.

وزیر علوم با تاکید به انجام امور پژوهشی کاربردی در دانشگاه ها افزود: ما باید در راستای بیانات مقام معظم رهبری در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و کمک به کاربردی کردن علم در فضای جامعه و انجام پژوهش های کاربردی و تقاضا محور برای حل معضلات کشور حرکت کنیم.

وی با اشاره به سخنان برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات تلویزیونی گفت: در این مناظره ها برخی کاندیداها تمام عملکرد دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از سیاست خارجی، سیاست داخلی و برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… را صفر جلوه دادند و این بی انصافی نسبت به کل نظام است.

وی افزود: اگر همه این موارد که برخی کاندیداها گفته اند درست باشد، که نیست سوال این است که این همه منزلت و عزت کشور از کجا آمده است؟ خدماتی که در جاهای مختلف و روستاها ارائه شده است از کجا آمده است؟ جایگاه والا و مقتدرانه ایران در جهان از چیست؟

دانشجو ضمن اشاره به پیشرفت های علمی کشور در دولت های نهم و دهم اظهار داشت: بر اساس آمار موجود در پایگاه ISI از سال ۱۳۵۷ تا کنون مجموعا ۱۷۵ هزار و ۳۹۸ سند و مقاله علمی از پژوهشگران ایرانی در این پایگاه ثبت شده است که بالغ بر ۱۵۰ هزار سند و مقاله علمی آن مربوط به سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ است که بیشتر از ۸۵ درصد کل تولیدات علمی ایران پس از انقلاب اسلامی است.

وزیر علوم افزود: از این تعداد مقالات بیش از ۱۰۳ هزار سند و مقاله علمی یعنی بالغ بر ۶۵ درصد کل تولیدات ملی ایران پس از انقلاب اسلامی در پایگاه ISI مربوط به سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است.

وزیر علوم با اشاره به رشد و ثبت تولیدات علمی ایران در پایگاه علمی اسکوپوس، گفت: در سال های بعد از انقلاب اسلامی تا کنون ۲۱۶هزار و ۱۰۸ سند و مقاله علمی از پژوهشگران ایرانی ثبت شده است که از این تعداد ۸۸درصد آن یعنی ۱۹۲هزار و ۹۶ سند و مقاله علمی مربوط به سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ است و فقط ۱۲درصد تولیدات علمی مربوط به سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ است. آیا در یک فضای بسته و خفقان می شود چنین تولیدات علمی داشت یا این رشد تولیدات علمی گویای نشاط و پویایی در دانشگاه است که برخی آقایان به سیاه نمایی در همه زمینه ها می پردازند.

دانشجو ضمن تاکید بر افزایش سن بازنشستگی در دانشگاه ها بر خلاف اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت: مقررات بازنشستگی اعضای هیئت علمی منبسط تر از دوران اصلاحات است. در دولت دهم ما توانسته ایم سن بازنشستگی اعضای هیئت علمی را بین ۶ تا ۱۱ سال در دانشگاه ها افزایش بدهیم که اعضای هیئت علمی با رتبه استادی تا۱۱سال، دانشیاران تا ۶ سال یعنی به ترتیب تا سن ۷۶ و ۷۱ سالگی ادامه خدمت دهند، با این کار توانسته ایم از اعضای هیئت علمی بیشترین استفاده علمی را ببریم و باعث رونق تولیدات علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شده اند.

وزیر علوم ضمن ابراز تاسف به نحوه ارائه اطلاعات در زمینه آموزش عالی در رسانه ملی به مردم، گفت: یکی از اساسی ترین کارها این است که نقد را صادقانه و به عدالت مطرح کنیم اگر مطالبی عنوان می شود باید صداقت و عدالت در سخنان باشد. اینکه بیاییم با اطلاعات نادرست سیستم آموزش عالی کشور که زحمات ۳۴ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی است را زیر سوال ببریم کار شایسته ای در فضای آموزش عالی نیست.

وزیر علوم با اشاره به اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد دانشجویان ستاره دار که گفته بود؛ این موضوع در دولت نهم و دهم ایجاد شده است، گفت: چرا برخی خود را به بیراهه می زنند، بحث دانشجویان ستاره دار که مربوط به دولت اصلاحات است که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند تا کمیته انضباطی چنین اختیاری داشته باشد و ما این مصوبه را اصلاح کردیم تا دانشجویان حق داشته باشند حقوق خود را درمرحله تجدید نظر کمیته انضباطی و همچنین محاکم قضایی پیگیری کنند و اکنون نیز چنین موضوعی مطرح نیست.

وزیر علوم تصریح کرد: اگر منظور برخی افراد این است که سازمان سنجش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استعلاماتی از مراجع چهارگانه می گیرد که این موضوع هم مربوط به مصوبه سال ۱۳۶۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی است که در همه دولت ها طبق قانون انجام شده و الان هم طبق مقررات صورت می گیرد. اما آمارها نشان می دهد که در این زمینه هم افزایش نداشته ایم چرا که پاسخ های دریافتی برای دانشجویان ذیربط ارسال می شود و این افراد عموما با پیگیری مسائل خود را حل و فصل می کنند. لذا اعلام اینکه وزارت علوم باعث محرومیت از تحصیل برخی دانشجویان شده است، کذب محض است چرا که ما علاقه مند به ادامه تحصیل همه افراد هستیم و حتی در این زمینه اعلام کرده ایم کسانی که در سال های گذشته به دلایلی انصراف از تحصیل داشته اند می توانند با ثبت نام در سایت سازمان امور دانشجویان به ادامه تحصیل بپردازند.

وزیر علوم با اشاره به برخی انتقادات درباره فعالیت های تشکل های دانشجوئی، گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۸۴ مجموعا ۱۶۲ تشکل سیاسی دانشجوئی فعالیت می کردند که این تعداد اکنون به ۲۳۴ تشکل سیاسی دانشجویی افزایش یافته و از این تعداد بیش از ۴۰مورد آن در دولت دهم مجوز فعالیت گرفته اند. ضمن آنکه در کنار افزایش تشکل های سیاسی دانشجویی تعداد کانون های فرهنگی و علمی و همچنین نشریات دانشجویی افزایش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: تعداد کانون های دانشجویی فرهنگی از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۴۹۵ کانون بوده، که این تعداد به ۳۲۱۵ کانون افزایش یافته و انجمن های علمی دانشجویی نیز از ۸۰۰ انجمن به ۶۳۲۴ انجمن رسیده است. همچنین تعداد نشریات دانشجویی از ۲۵۰۰ نشریه به ۵۳۶۶ نشریه افزایش یافته که همه این موارد در کنار رشد علمی ۱۱ تا ۱۳ برابری تولیدات علمی ایران نسبت به متوسط رشد علمی جهان بیانگر پویایی و شادابی در دانشگاه ها است.

وزیر علوم با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر فضای امنیتی و بسته دانشگاه ها، گفت: همین نامزد اعلام کرد از سال ۱۳۹۱ در نشست های متعدد دانشجویی در دانشگاه ها حضور یافته و در خبرها هم دیدیم که به راحتی به نقد سیاست های دولت پرداخته است، واقعا اگر فضای دانشگاه بسته بوده چگونه چنین حضوری داشته است و کسی هم مانع نشست ها نشده است آیا جهت گیری سیاسی او روشن نبوده است؟

وی با اشاره به برگزاری ۱۸۰۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه ها در طی چند ماه گذشته گفت: از این تعداد نشست انتخاباتی بیش از ۱۰۰۰ مورد آن در دانشگاه های دولتی برگزار شده است که این نشست ها با رعایت عقلانیت، منطق و اخلاق اسلامی و در واقع با حفظ شان دانشگاه صورت گرفته است در حالی که عده ای گویا انتظار دارند نشست های نقد و نظر در دانشگاه ها همانند دوران خاصی همراه با جنجال و هیجان کاذب و توهین همراه باشد.

وزیر علوم گفت: یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سخنانی درباره جلوگیری از فرصت های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشجویان خارج از کشور و نیز حضور دانشگاهیان در همایش های علمی خارج از کشور مطرح کرده است که با واقعیت همخوانی ندارد و برخلاف انصاف و عدالت است.

وی تصریح کرد: درسال ۱۳۸۳ کمتر از ۲۰۰۰ نفر در فرصت های مطالعاتی خارج از کشور حضور یافتند که در سال ۱۳۹۱ علیرغم شرایط تحریم و مشکلات ارزی بیش از ۹۰۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری در فرصت های مطالعاتی خارج از کشور حضور یافتند. همچنین در سال ۱۳۸۳ حدود ۳۵۰۰ نفر از دانشگاهیان برای شرکت در همایش های علمی، خارج از کشور حضور یافتند که در سال ۱۳۹۱ علیرغم مشکلات ارزی و تحریم بیش از ۱۶۰۰۰نفر در همایش های علمی و خارج از کشور حضور یافته اند بنابراین طرح موضوع ممانعت از حضور دانشگاهیان در همایش های بین المللی خارج از کشور بر خلاف انصاف و عدالت است.