به گزارش پارس نیوز، 

مناظره «بررسی ابعاد سیاسی FATF»  عصر امروز به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

* ترامپ سرکار آمد و تیر خلاص را به برجام شلیک کرد

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ابتدای این مناظره با بیان اینکه مسئله اصلی پیوستن به FATF  و امثال آن نیست، گفت: اساسا یک گرایشی در حاکمیت وجود دارد که هر جور نزدیکی و تنش زدایی با نظام جهانی و غرب مخالف است و اگر به سمت تنش زدایی و عادی شدن روابط با آمریکا و غرب برویم این جریان دچار بحران هویت می شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای و  توافق برجام ادامه داد: بعد از برجام مخالفت ها با این توافق شروع شد و انتقادات زیادی از برجام شد تا اینکه ترامپ سرکار آمد و تیر خلاص را به برجام شلیک کرد. 

زیباکلام تصریح کرد: فکر می کنم هرچه جلوتر می رویم هزینه تخاصم با آمریکا بیشتر می شود چون نسل جدید کمتر حاضرند تخاصم با آمریکا را بخرند.

وی تاکید کرد: یک بخش از مخالفت ها برای این است، بخش دیگر هم می تواند این باشد که یک عده منافعشان ممکن است در این باشد که وضعیت بحرانی باشد. ولی من فکر می کنم دلیل اصلی همین بحث بحران هویت است که در ابتدا گفتم.

*  اظهارات زیباکلام نشان داد اطلاعاتی در رابطه با موضوع ندارد

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه این مراسم گفت: اظهارات آقای زیباکلام نشان داد اطلاعاتی در رابطه با موضوع ندارد. این یک موضوع فنی است و ما تنها کشوی نیستیم که با این موضوع مخالفت داشته اند.

وی ادامه داد: در مورد چنین مباحثی، برخورد سیاسی و دیو و پری ساختن خطاست و باید با مسائل فنی عمل گرایانه برخورد کرد.

شاکری در ادامه با اشاره به اظهارات زیباکلام مبنی بر اینکه عده ای از مخالفت با چنین مسائلی نفع می برند، تاکید کرد: ما داریم در مورد بخش هایی از موضوع حرف می زنیم که هیچ ربطی به پولشویی داخلی ندارد، یعنی خاوری با آن فرار نمی کند یا قرار نیست جلوی اختلاس داخلی را بگیرند و مسئله چیز دیگری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قطعا CFT  برای مشکل می سازد، تصریح کرد: بحثی که وجود دارد سر این است که مقدار مشکل چقدر است و سر یکسری مسائل اختلاف داریم، ولی در کل ما نباید یک موضوع فنی را سیاسی کنیم.

وی با بیان اینکه نباید به این مسئله دید سیاسی داشت، ادامه داد: همه سعی ما این است که کمترین هزینه را بسازیم و بهترین نتیجه را بدست بیاوریم و در این رابطه هم تلاش می کنیم.

شاکری اظهار داشت: این چه حرفی است که می گوییم چون ایران با امریکا مشکل دارد با این موضوع مخالفت می کند! ما راه حل هایی داریم و حرفمان این است که نگوییم چون بقیه رفتند عضو شدند ما هم برویم، ما باید با بررسی و دقت کامل عمل کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دو سوم از سخنانی که مقامات سیاسی درباره FATF می زنند معلوم نیست چیست! مثلا آقای آخوندی می گویند 190 عضو دارد پس باید به آن بپیوندیم! این چه حرفی است حداقل بروید در مورد موضوع مطالعه کنید.البته این موضوع در مورد برخی مخالفان هم وجود دارد.

وی گفت: جای صحبت کردن در مورد مسائلی مانند FATF دانشگاه است نه مقاله های بلندبالا در روزنامه شرق و مصاحبه آقای سپهوند با ایرنا، جای چنین بحث هایی دانشگاه است.

* پذیرفتن مقررات FATF مشکلات اقتصادی ایران را حل نمی کند

مهدی پازوکی عضو هئیت علمی دانشگاه علامه در ادامه این مناظره گفت: مشکل ما در کشور بحران عقلانیت است و باید بدانیم جهان مدرن را اندیشه های مدرن اداره می کند نه ابزرارهای مدرن.

وی افزود: قبول کردن مقررات FATF مشکلات اقتصادی ایران را حل نمی کند، مشکلات اقتصادی برمی گردد به مدیریت کلان اقتصادی کشور و اینکه ما برخورد علمی کنیم و عقب مانده های ذهنی را از مدیریت کلان کشور به دور بریزیم و راهکارهای علمی را برای حل مشکلات به کار بگیریم.

پازوکی با بیان اینکه اقتصاد ایران دارد از عدم شفافیت رنج می برد، گفت: می‌گویند ما خودمان داریم به قانون مبارزه با پولشویی عمل می‌کنیم ولی اما ما اگر به این قانون عمل می کردیم فرار مالیاتی نداشتیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی مسائل که درباره FATF مطرح می‌شود شایعه است، ما به تفاهم رسیدیم داعش، القاعده و طالبان تروریست هستند اما ما با آمریکا سر مصداق تروریست اختلاف سلیقه داریم.

وی یادآور شد: ما باید کارشناسی، علمی و منطقی با مسائل برخورد کنیم، ببنید همین مجلس فعلی در قانون بودجه چقدر هزینه به کشور وارد کرده، چون سیاسی برخورد می‌کند. 

پازوکی با بیا اینکه به اعتقاد من FATF  در دو بحث به نفع ماست،گفت: اصلا اینگونه که شما می گوئید حساب ها را کنترل می کنند، نیست، امروز اگر فساد در سیتم اقتصادی است برای این است که شفافیت در اقتصاد وجود ما وجود ندارد، به همین اساس به نفع ماست که به FATF بپیوندیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وزارت خارجه گفت: بنده به آقای ظریف ادای احترام می‌کنم ولی 50 درصد سفرای ما فقط به دنبال حقوق دلاری خود هستند.

پازوکی گفت: اگر می خواهیم از نظر اقتصادی آقا شویم باید و باید تعامل داشته باشیم، یکی از اشکالات سیاست خارجی ایران هم این است که لابی‌گری اش صفر است. کشور نیاز به تعامل دارد و ما اگر این مقررات را نپذیریم به مشکل می‌خوریم.

* برخی می‌گویند حتما باید در مقابل غرب کوتاه بیاییم/ برای برخی تعامل یعنی کوتاه آمدن مقابل غرب

علی خضریان فعال رسانه ای و عضو شورای مرکزی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل  در ادامه این نشست گفت: جریانی در فضای سیاسی ایران علاقمند است کم کاریها و ناکارآمدی ها و  پرونده مبهم خودش را به یک ارگان بین المللی متصل کند و از این راه مشکلش را حل کند.

وی با اشاره به نحوه شکل گیری FATF گفت: ما الان برای حل مشکلات پولشویی در داخل نهادی را داریم که می‌تواند مشکل را برطرف کند چرا این را به یک نهاد بین المللی متصل می‌کنید؟

خضریان گفت: اگر شما نمی توانید خودتان مشکل را حل کنید چرا مدیریت کشور به عهده گرفته‌اید؟  ما ابتدا باید بتوانیم ساختارهایمان را خودمان اصلاح کنیم، ما الان نهاد مبارزه با پولشویی را در کشور داریم، خب مبارزه با پولشویی را صورت بدهید و برخی از اقوام و برادران را خط قرمز نکنید و اجازه بدهید با همه در دستگاه قضایی برخورد شود.

وی با اشاره به اظهارات زیباکلام گفت: آقای زیباکلام در حوزه مسائل داخلی و سیاسی ایران یک باور سیاسی دارد، اصلا بحث، بحث جمهری اسلامی نیست، آقای زیباکلام حتی در مورد 28 مرداد هم مقاله دارد و می‌نویسد آنجا مصدق مقصر بود که در مقابل آمریکایی ها کوتاه نیامد.آیا مصدق جزو دوگانه ای است که آقای زیباکلام می‌گوید؟

خضریان تصریح کرد: نگاه برخی این است که ما حتما باید در مقابل غرب کوتاه بیاییم. آیا مصدق دنبال نظام ولایت فقیه بود؟ آیا دنبال برافراشته شدن پرچم اسلام در کاخ سفید بود؟ ما باید براساس منافع ملی خود صحبت کنیم، اینکه به هم برچسب بزنیم چه معنی دارد.

وی گفت: ما باید در مقابل خارج به هم کمک کنیم، اگر دولتی موفق شود، در آینده به نفع همه است، اگر قرار است به تیم دیپلماسی کمک کنیم باید کاری کنیم قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی و دیپلمات‌هایمان را بالا ببریم و برای این کار نباید به جریان منتقد برچسب زد و آن را حذف کرد.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: اگر در کشور ما پولشویی وجود دارد باید بیاییم در داخل آن را حل کنیم، وقتی می گوییم که از جای دیگری باید بیایند مشکل ما را حل کنیم یعنی اینکه ما قبول کردید کسانی که سرکارند منافعی در پولشویی دارند!

وی ادامه داد: آقای پازوکی می گوید داعش و طالبان و القاعده تروریست هستند و این را قبول دارد ولی آیا وی تعیین می‌کند چه کسانی تروریست هستند یا نهادهای بین المللی؟ همین الان از نظر چنین سازمانهایی سازمان صنایع دفاعی ما تحریم است! در این موضوع آنها هستند که تروریست را تعریف می‌کنند نه ما.

خضریان یادآور شد: آقای زیباکلام طوری می‌گوید با برجام مخالفت شده که انگار تمام بندهای آن اجرا شده و الان ما باید شرمنده باشیم. آن زمان می‌گفتیم محکم برخورد کنید و مراقب باشید ولی توجه نکردید، حالا هم دارید فرافکنی می‌کنید.

خضریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: شما می‌خواهید با 35 کشور  به اجماع برسید که با وجود امریکا، اسرائیل و عربستان نمی‌توانید چنین کاری کنید، به همین دلیل بروید با چندتا از این کشورها لابی کنید و اینگونه باز تعلیق را تمدید کنید.

وی در ادامه خطاب به پازوکی گفت: حرفهای شما نشان می‌دهد گویا بیش از حد رمان‌های تخیلی خوانده اید، شما می گویید بیشترین تعاملات ما با چین و روسیه و اینها است، اما چرا در این کشورها سفیر نداریم؟ می گویید یک عده سفرای بیسواد در کشور است، من هم قبول دارم، طرف خانواده اش را جلوتر فرستاد چین گفت بروید تا من هم بیایم بعد زنگ زد گفت خریدهایتان را کنید برگردید من شدم رئیس بانک مرکزی فعلا چین لغو شد! آیا این هم به FATF مربوط است؟

خضریان تصریح کرد: شما می‌گویید به مسائل امنیتی و شخصی اجازه ورود نمی دهیم، آیا شما تعیین می‌کنید؟ ما می گوییم 2 سال ما را تعلیق کردند، حالا هم خودشان دارند آن را تمدید می‌کنند.

وی گفت: مسئولان خودشان می‌آیند می گویند تضمینی نمی دهیم و مسایل اقتصادی حل نمی شود بعد شما می‌گویید که با FATF کشور گل و بلبل می‌شود. شما علاقمند به وادادگی در مقابل غرب هستید نه تعامل.

خضریان اظهار داشت: کسی نمی گوید با مفسدان اقتصادی برخورد نشود، بروید آنها را بگیرید، البته اکر نگویید فلانی برادر و پسرخاله فلان فرد است.

وی با اشاره به  حجم بالای نقدینگی در کشور گفت:  مشکلات اقتصادی برای همین هاست، بروید اینها را مدیریت کنید.