به گزارش پارس نیوز، 

غلامعلی خوشرو روز دوشنبه در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع منشور ملل متحد برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ممنوعیت تهدید و توسل به زور از مهمترین دستاوردهای سازمان ملل می باشد. با این وجود اقدام برخی از کشورها در توسل غیر قانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد آمره بین المللی و منشور ملل متحد بوده و مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است . 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره اعمال تحریم های شورای امنیت هم اظهار کرد: این تحریم ها تنها باید به عنوان آخرین چاره و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن، وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یا حدس و گمان باشد. 

خوشرو تصریح کرد: آن دسته از تحریم های شورای امنیت که از انگیزه یا نفوذ سیاسی ناشی شود غیر قانونی و نامشروع خواهند بود.

وی اضافه کرد: امروزه شاهد روند جدیدی از به کارگیری تهید علیه کشورها به عنوان ابزار سیاست خارجی هستیم که نمونه های آن در سازمان ملل متحد نیز مشاهده می شود.

تهدید کشورها به قطع کمک مالی در صورت رای دادن به قطعنامه خاص یا تهدید آنها به نتایج ناشی از آرای خود در مجمع عمومی نمونه هایی بود که نماینده جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: یادداشت اسامی این کشورها از سوی آمریکا اسامی کشورها در همین راستا انجام می شود. 

خوشرو تاکید کرد: نتیجه این روند، تضعیف سازمان ملل و نه تقویت آن است و چنین روندی با اهداف تاسیس کمیته منشور و تقویت نقش سازمان ملل مغایرت دارد . 

وی یادآور شد: موضوع دیگر مرتبط به منشور آن است که یک عضو شورای امنیت در مغایرت کامل با ماده 25 منشور ملل متحد ، در حال تنبیه کشورها به دلیل اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت است . این موضوع برای نخستین بار درتاریخ سازمان ملل متحد رخ می دهد. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از تحریم های یکجانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و توجیه نشدنی دانست که به نوبه خود قواعد حقوق بین الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه کشورها و قواعد حقوق بشری را نقض کرده است . خوشرو تصریح کرد: دولت آمریکا به اعمال تحریم معتاد شده و تحریم را به عنوان ابزار سیاست خارجی در پیگیری منافع خود محسوب می کند. 

وی ضمن استقبال از گزارشگر اقدامات قهرآمیز و تاثیر آن در بهره مندی از حقوق بشر، از کشورها خواست به توصیه های گزارشگر عمل کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد از تصمیم کمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزارهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات وفق ماده 33 منشور ملل متحد هم استقبال و تجارب کشورمان در استفاده از ابزار مذاکره برای حل و فصل بحران های غیر ضروری را ارائه کرد.

خوشرو، برجام را نمونه موفق مذاکرات معرفی و اضافه کرد: شرایط و الزامات منجر به این توافق، احترام متقابل ، مذاکره از موضع برابر، تمایل طرف ها برای نیل به نتیجه ای بر اساس منافع مشترک بود . 

وی با اشاره به نقش منفی و مخرب آمریکا و به ویژه تلاش دولت جدید این کشور برای برهم زدن این توافق گفت: تحمیل اقدامات قهرآمیز از سوی آمریکا مترادف با مجازات جمعی و نقض حقوق بشر است . 

نماینده کشورمان در این زمینه به بیانیه گزارشگر اقدامات قهر آمیز در خصوص غیر قانونی بودن تحریم های آمریکا علیه مردم ایران اشاره کرد.