شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات شورای پنجم شهر تهران مُهر تایید بر فهرست امید زد، در فهرست امید تعدادی از اعضای شورای چهارم و چهره های صاحب نام اصلاح طلب کنار گذاشته شده بودند و از همان مقطع، انتقادها به شورای عالی سیاستگذاری بالا گرفت و طرد شدگان فهرست امید، فهرست جداگانه ای منتشر کردند و ترجیح دادند دیگر مسیرشان از شورای عالی جدا شود.

براین اساس روی میز جریان اصلاحات ایده ها و پیشنهادهای مختلف قرار گرفت. سرانجام پس از بحث و بررسی ها مقرر شد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره تشکیل پارلمان اصلاحات تصمیم گیری کند، جلسات برگزار و در بهمن ماه سال گذشته کلیات پارلمان اصلاحات به تصویب رسید و برای جزئیات بیشتر پرونده به کمیته سیاسی شورای هماهنگی ارسال شد، بعد از اعلام نتیجه کمیته، نسخه نهایی آن به احزاب اصلاح طلب جهت اظهار نظر نهایی ارائه شده است. 

در تشکیل پارلمان اصلاحات احزاب اصلاح طلبی که منتقد عملکرد شورای سیاستگذاری بودند نقش تاثیرگذرای ایفاء کردند که در این بین باید از حزب مردم سالاری نام برد.

تاکنون  حزب همبستگی ایران اصلاح طلب و حزب وحدت و همکاری ملی  در جلسات شورای مرکزی تشکل متبوعشان با کلیات طرح پارلمان اصلاحات موافقت کردند از این رو این پرسش مطرح می شود"پارلمان اصلاحات، چه زمان و  با چه ترکیبی شروع به فعالیت می کند؟"

مصطفی کواکبیان"دبیرکل حزب مردم سالاری و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفتگو با«پارس»، به تبیین آخرین وضعیت پارلمان اصلاحات پرداخت.

او در پاسخ به پرسش پارس مبنی براینکه «پارلمان اصلاحات چه زمانی قرار است تشکیل شود؟»، گفت: این طرح ابتدا از سوی ما مطرح شد و ابتدا خیلی نسبت به آن مخالفت می کردند به طوری که در شورای هماهنگی برخی القاء می کردند، شما در راستای مقابله با آقای خاتمی فعالیت می کنید که به آنها توضیح دادیم اصلا بحث شکل گیری پارلمان ربطی به این مسائل که بازگو می کنید ندارد؛ ما می خواهیم احزاب جدی و فعال اصلاح طلب منشا اثر باشند.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: در طرح اولیه پیش بینی شده بود 4 هزار نفر در پارلمان حضور داشته باشند اما با تغییراتی روبه رو شد.

کواکبیان با اشاره به بررسی پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، خاطرنشان کرد: بهمن سال گذشته پارلمان اصلاحات به تصویب شورای هماهنگی رسید و به کمیته سیاسی ماموریت داده شد تا درباره جزئیات آن بیشتر بررسی کند.

وی اظهارداشت: بنده هم در کمیته سیاسی شورای هماهنگی حضور دارم، بررسی ها انجام شد و مجدد به شورای هماهنگی برگشت که باز برخی نقطه نظراتی مطرح کردند و باردیگر به کمیته سیاسی ارجاع داده شد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اعلام اینکه تا اواخر آبان ماه طرح پارلمان اصلاحات مصوب و نهایی می شود به تشریح ساختار جدید پرداخت و گفت: مقرر شد پارلمان با 600 نفر تشکیل شود که 30 حزب اصلاح طلب هرکدام 15 نفر را معرفی کنند و 150 نفر هم از بین فعالان سیاسی، استانداران اصلاح طلب و وزرای اصلاح طلب(در ادوار گذشته) سازوکار 600 نفره پارلمان را تشکیل خواهند داد.

کواکبیان افزود: این پارلمان اصلاحات است که شورای مرکزی را انتخاب می کند و شورای مرکزی باید درباره فهرست انتخابات(چه شورای شهر و چه مجلس و خبرگان رهبری) تصمیم گیری کند و در نهایت مجمع عمومی پارلمان اصلاحات است که نامزد نهایی ریاست جمهوری را مشخص می کند.

وی خبر داد: ان شاءالله تا یک ماه دیگر پارلمان اصلاحات نهایی و جنبه اجرایی پیدا می کند.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به حمایت رئیس دولت اصلاحات از ایده پارلمان اصلاحات، گفت: در جلسه ای که بعضی از دوستان شرکت کرده بودند خاتمی اعلام کرد که اگر پارلمان اصلاحات شکل بگیرد باید نهادهای دیگر زیر مجموعه آن شوند و با پارلمان همکاری کنند.