به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در جریان بازدید از  نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان در بوستان گفتگو و در جمع خبرنگاران، با اشاره به توجه ویژه آستان قدس رضوی  به بحث فناوری‌های دانش بنیان، از تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان رضوی با سرمایه اولیه 100 میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش سهام آستان قدس در پروژه مشهد مال خبر داد.

وی افزود: در حوزه تقاضای فن‌آوری ما در آستان قدس خدمات به زائرین را داریم که اگر این  خدمات توسط ابزارهای فن آورانه باشد بسیار می تواند حائز اهمیت باشد. 

همچنین شرکت در جریان محرومیت زدایی در کشور که بخش های زیادی فعال هستند و آستان نیز به سهم خود فعالیت می کند. در این بخش نیز اگر از ابزارهای فن آورانه بتوان استفاده کرد آستان قدس متقاضی آن است.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: آستان قدس در حوزه هایی چون حوزه اقتصادی  نیز عرضه کار فن‌آورانه دارد.

 در حوزه دارو کارهای خوبی انجام شده در ارتباط با کشاورزی مزرعه هایی که به شکل وقفی در اختیار آستان است در خدمت ایده های دانش بنیان قرار گرفته به ویژه در حوزه پرورش بذر که در بخش کشاورزی کالای استراتژیکی است گامهای قابل توجهی برداشته شده است 

وی افزود: همچنین در بحث تسهیل گری موضوع دانش بنیان آستان قدس برنامه ریزی کرده است تا صندوق پژوهش  فن آوری آستان قدس برای حمایت از فن آوران تشکیل شده که می توان در راستای رشد و تسهیل پروژه های پژوهشی برای عزیزانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند جنبه حمایت گری داشته باشد. 

 

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما معتقدیم کار دانش بنیان می تواند در تمامی حوزه ها از جمله کشاورزی تا خدمات به زائرین مثمر ثمر باشد. ازسوی دیگر در دانشگاه امام رضا که زیر نظر آستان قدس است، دانشجویان ما در حوزه های مختلف علمی در حال فعالیت هستند. ما کمیسیونی به نام کمیسیون علم و فناوری داریم که هم در حوزه های اقتصادی و هم در حوزه های کلان آستان قدس در حال فعالیت است. به نظر می رسد که باید حرکات ما در تمامی حوزه ها آمیخته با علوم دانش بنیان باشد. 

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها انتخاب شده هستند یا هر موسسه دانش بنیانی می تواند از تسهیلات صندوق حمایت  آستان قدس  استفاده کند، گفت: در صندوق پژوهش و فناوری رضوی که کارویژه آن حمایت و تسهیل گری کار فن آورانه است، با تقاضای متقاضیان به ویژه شرکت های نوپا و کارهای توام با خلاقیت و نوآوری انجام می‌دهد حتما مورد حمایت آستان قدس قرار خواهند گرفت.

جای جای این نمایشگاه جلوه ما می توانیم است و هرکس می گوید در کشور نمی تواند کار به دست جوانان سپرده شود و گره کاره به دست آنها به دست جوانان  باز شودیا جوانان را نشناخته یا کشور را نشناخته است. جوانان که از دانشگاه های مختلف کشور دور هم جمع شده اند و دستاوردی صد در صد ایرانی را به سرانجام رسانده اند، با حمایتی که از آنها به عمل آمده شاهد هستیم محصولاتی کاملا عملیاتی و قابل رقابت تولید کرده اند.

وی افزود: اصولا حمایت باید از سوی دولت صورت گیرد. ما نیز به عنوان نهادی که از فعالیت های فن آورانه حمایت می کند در حد خودمان از این شرکت ها حمایت می کنیم و هدف ما  این است که بگوئیم باید از اینگونه فعالیت ها در کشور حمایت شود.