به گزارش پارس نیوز، به نظر می رسد کشور در تحقق وعده‌های مختلف به یک دور تسلسل رسیده است. درواقع با حل شدن یکی از این موارد مسئله دیگری مطرح می شود که گفته می شود این مانع نیز باید از سر راه برداشت شود اما همچنان نه تنها وعده‌های گذشته تحقق نیافته است، بلکه ایران باید تعهدات دیگری را انجام دهد تا به قول دولتمردان وعده‌ها محقق شود.

ماجرای برجام یکی از این موارد است. دولتمردان همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به مسئله توافق هسته‌ای منوط کردند. مذاکرات بسیاری انجام شد و بعد از مدتی برجام امضاء و برخی از مردم با در دست داشتن یک دلاری و هزار تومانی به خیابان‌ها آمدند و جشن و شادمانی کردند. اما بعد از مدتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و بخصوص در حوزه بانکی گشایش لازم ایجاد نشد، مطرح کردند برجام لوازم جانبی دیگری دارد که برای اینکه محقق شد باید آن لوازم نیز تصویب و اجرا شود. FATF از جمله لوازم برجام بود.

در همین رابطه، «سیدعباس عراقچی» بعد از اینکه بیان کرد برجام در آی سی یو است و مشکلاتی وجوددارد در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: «همه مساعدت های اروپایی ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که ما FATF را بپذیریم.»

«احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز با ابراز این مطلب از قول عراقچی ادامه داد: «آقای عراقچی معتقد بود در عین حال مشخص نیست کشورهای اروپایی چقدر توانایی تحمل هزینه برای پیشبرد این اراده را در قیاس با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا و آمریکا با ۱۵ میلیارد دلار مراوده اقتصادی اروپا با ایران دارند.»
این سخنان از قول عراقچی مطرح شد و کم کم توسط دیپلمات‌های دیگری در ذهن افکارعمومی کاشته شد.

در همین رابطه، «حمید بعیدی نژاد» از دیپلماتهای سابق هسته‌ای و سفیر ایران در لندن نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.»

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب که فعالیت توئیتری زیادی دارد نیز با استقبال از سخنان بعیدی نژاد به تصویب این لایحه لبیک گفت.

البته این موضوع ازسوی ظریف در صحن علنی مجلس تکذیب شد. «محمد جواد ظریف» پشت تریبون مجلس برای اقناع نمایندگان جهت دادن رای مثبت این لایحه گفت: «برخی از دوستان مشکلاتی را مطرح کردند، اولاً من خدمت عزیزان مطرح کنم که از آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) سوال کردم که گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که ورود ارز آزاد شده، با رعایت مقررات پولشویی بوده است، لذا دوستان، مردم را نسبت به بعضی مسائل که دلایل دیگری دارد و برخی از این مشکلات ذکر شده، اشاره به FATF نکنند.»

وی ادامه داد: « نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب CFT مشکلات حل شود.»

با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی اظهارات مخالفان و موافقان لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، این لایحه را به تصویب رساندند. بعد از این موضوع بود که روزنامه کیهان در تیتر اول خود آورد: «آن از برجام و این از FATF بهانه بعدی چیست؟!»

حالا اخبار جالبی از نتایج برجام و اقدامات اروپایی‌ها در راستای تحقق آن شنیده می شود. تعدادی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی می‌گویند که این اتحادیه به تهران توصیه می‌کنند که آرام بماند و منتظر پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی بمانند، با این امید که وی دوباره انتخاب نشود. این مطلب را نشریه نیویورک‌تایمز به نقل از تعدادی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نوشته است.

همچنین «مجید تخت روانچی» روز سه‌شنبه در سخنانی در نشست «همکاری های اروپا، ایران و آینده برجام» در بروکسل با انتقاد از اقدام غیرقانونی و غیرمسئولانه دولت آمریکا درخروج از برجام و نقض حقوق بین‌الملل نسبت به عواقب سکوت کشورها برابر رفتار خطرناک آمریکا هشدار داد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام هشدار داد که فرصت اروپا برای ایفای مسئولیت‌های خود در قبال این توافق بین المللی دائمی نیست.

«صدیف بدری»، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از چگونگی قراردادهای وزارت راه و شهرسازی برای خرید بوئینگ و ایرباس در مجلس که یکی از وعده‌های مهم برجام بود، گفت: «خرید ٢٠٠ هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ به صورت اجاره به شرط تملیک عملیاتی نشد و پول آن ١۶هواپیماهای وارد شده هم به صورت نقد پرداخت شده است.»

وی افزود: «در کل ٣فروند هواپیمای بزرگ و ١٣ هواپیمای ATR توسط وزارت راه و شهرسازی خریداری شد و بعدا هم به دلیل تحریم‌ها، آنها پایبند قراردادشان نیستند.»

سئوال اینجاست که از اجرای برجام چه چیزی حاصل کشورمان شده و بعدها با اجرای FATF در راستای این سند هسته‌ای چه چیزی گیر ایران می آید. آنچه تا به اینجا مطرح شده یک دور تسلسل از وعدهای تحقق نیافته و پوچ بوده است که حالا تعهدات دیگری را هم برای کشورمان به ارمغان آورده است.