به گزارش پارس نیوز، 

محمد حسن پیرزاد مدیرکل امور حقوقی و مجلس دیوان عدالت اداری عصر امروز در نشست بررسی قانون منع بکارگیری ضمن تاکید بر اینکه در فصل سوم قانون اساسی به حق عمومی افراد تاکید شده اظهار داشت: حق انتخاب شغل و حق برخورداری از جمله حقوق عمومی افراد است، اینکه فردی پس از بازنشستگی مجددا به خدمت بازمی‌گردد حق داشتن شغل فرد دیگری را سلب می‌کند، و فرد بازنشسته همزمان علاوه بر حق بازنشستگی یک حقوق دیگر هم می‌گیرد.

وی افزود: بهره گیری از بازنشسته و اعاده به خدمت باید تنها در استثناهایی که قانون مجاز می‌داند بلامانع است

پیرزاد با بیان ااینکه در ماده 95 قانون خدمات کشوری به کارگیری بازنشستگان فقط در مقام مشاوره تایید شده اظهار داشت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان کمک می‌کند تا نیروهای جوان و متخصص و تازه‌نفس به کارگرفته شوند و افراد بازنشسته در سازمان‌ها سمت‌های پشتیبانی داشته و مشاوره خواهند داد.

 وی با بیان اینکه از تاریخ ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان 60 روز به دستگاه‌ها برای اجرای ان فرصت داده شده است گفت: قوانین در حالت کلی سه حالت دارند، در یک حالت تاریخ تصویب قانون اهمیت دارد. در بعضی از قانون‌ها تاریخ ابلاغ آن اهمیت داشته و در برخی دیگر تاریخ اجرا ذکر می‌شود.

مدیرکل امور حقوقی و مجلس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در قانون منع به کارگیری بازنشستگان تاریخ ابلاغ اهمیت دارد که تاریخ ۲۴ شهریور ۹۷ ابلاغ این قانون به ریاست جمهوری است و ما انتظار داریم تا شصت روز پس از این روز شاهد اجرای این قانون در دستگاه‌ها باشیم.

 پیرزاده ضمن اشاره به اینکه در این قانون بازنشستگان‌ و ایثارگران کمتری مشغول فعالیت خواهند بود اظهار کرد: فقط جانبازان بالای 50 درصد ایثارگران بالای سه سال و فرزندان شهدا شامل این قانون می‌شوند.

 وی افزود: در بند 5 قانون مدیریت خدمات کشوری شهرداری‌ها شامل نهادهای عمومی می‌شوند، اولین وظیفه شوراهای شهر انتخاب شهردار به مدت چهار سال است برخی این موضوع را مطرح می‌کنند طبق یک قانون مجزا شوراها بر اساس یک روال مشخص شهردار انتخاب می‌کنند و لذا شهردار نباید مشمول این قانون شود.

مدیرکل امور حقوقی و مجلس دیوان عدالت اداری در همین زمینه تاکید کرد: افرادی که به هر دلیلی خود را بازنشسته کردند و حالا مجددا به خدمت بازگشته‌اند، شامل این قانون می‌شوند البته فردی که مطابق قانون تا 35 سال می‌توانست خدمت کند، اما زودتر بازنشسته شد علی‌رغم بازنشستگی می‌تواند مجددا به خدمت بازگردد، اما دیگر بازنشسته تلقی نشده و حقوق بازنشستگی هم نمی‌گیرد.