به گزارش پارس نیوز، چهارشنبه هفته گذشته بود که جمعی از فعالان اصلاح‌طلب به دعوت رئیس‌جمهور و با هماهنگی اسحاق جهانگیری در نشست مشترک با روحانی دیدار کردند. 

آخرین نشست مشترک اصلاح‌طلبان با روحانی به دوران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96  برمی‌گردد که اعضای کمیته تعامل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به دیدار روحانی رفتند.

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری در آن دیدار بر نقش اصلاح‌طلبان در حمایت از نامزدی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید و آن را کم نظیر و بسیار موثر دانسته بود.

پس از گذشت چند روز از نشست مشترک  فعالان اصلاح‌طلب با رئیس جمهور در 11مهرماه، روزنامه "سازندگی" ارگان حزب کارگزاران در شماره امروز (یکشنبه) به تشریح جزئیاتی از این نشست مشترک پرداخته است. 

تصویری از جلسه مشترک رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان در نهاد ریاست‌جمهوری

طبق اخبار روزنامه سازندگی، علاوه بر 23 نفر حاضر در نشست رئیس‌جمهور، عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات، غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران، مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات، عباس عبدی، علیرضا علوی‌تبار، سید هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، عبدالله رمضان‌زاده، محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید، شهربانو امانی عضو شورای شهر و اسماعیل دوستی از جمله دعوت شدگان این جلسه بودند که حضور پیدا نکردند. 

در این جلسه بعد از سخنان روحانی، برخی مدعوین جلسه اظهاراتی داشتند که روزنامه سازندگی برخی از آنها را منعکس کرده است. در این جلسه که مدیریت آن با محمدرضا عارف بود، ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان، با بیان اینکه "جایگاه رئیس‌جمهور در راس شورای عالی امنیت ملی  او را دارای قورت و مسئولیت می‌سازد" از روحانی خواست تا دیپلماسی ایران باید فراتر از برجام، در همه منطقه و جهان فعال باشد."

دبیرکل حزب اسلامی کار در جلسه با روحانی گفته "اگر با این دست فرمان حرکت کنیم همه ما در انتخابات بعد بازنده‌ایم.!"

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، نیز در این جلسه با انتقاد از عمل نکردن روحانی به وعده‌های انتخاباتی گفته است "اگر با این دست فرمان حرکت کنیم همه ما در انتخابات بعد بازنده‌ایم. وی اعتمادسوزی و قطع رابطه دولت و ملت و دشواری رابطه میان دولتمردان و شهروندان را ضعف اصلی دولت دانست.

مرتضی حاجی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه "دولت فرمان را رها کرده است" از روحانی انتقاد کرده که "چرا وزرای کلیدی مثل اقتصاد و کار را منصوب نمی‌کند. از پشت صحنه ماجرای ارز غافل و دچار انفعال است."

شکوری راد در جلسه با رئیس‌جمهور از  قطع بودن رابطه اصلاح‌طلبان با دولت انتقاد کرده است

یکی از انتقادی‌ترین صحبت‌ها، اظهارات علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت بود. وی در این جلسه با بیان اینکه "رابطه ما با دولت قطع است" گفته "ما به علت حمایت از شما فحش می‌خوریم اما هنوز معتقدیم که درست عمل کردیم و درست رفتار کردیم که از شما حمایت کردیم. ما نسل انقلابیم و نسل دهه 70 صبورتر بود اما نسل جدید سرخوردگی‌های بسیاری دارد."

نفر بعدی حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران بود.

وی اظهار داشت: شما قبل از انتخابات 96 مقبولیت داشتید اما با این انتخابات به محبوبیت هم رسیدید. چه شد که ظرف 6ماه همه دستاوردهای دولت از دست رفت؟... سیستم خود را باز کنید. با همه بنشینید. مردم را تحویل بگیرید و آنان را در آغوش بفشارید تا از بحران عبور کنیم. 

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران و دبیرکل حزب مردمسالاری هم در کنایه‌ای به روحانی می‌گوید: ظاهرا شما فقط با آقای لاریجانی در تماس هستید. به دکتر عارف هم زنگ بزنید. کواکبیان از وزارت کشور و قانون انتخابات هم انتقاد کرده و ادامه داد "با این شرط در مجلس‌آینده جایی برای افراد دور این میز وجود  وجود ندارد!"

عضو فراکسیون امید در کنایه‌ای به روحانی می‌گوید "ظاهرا شما فقط با آقای لاریجانی در تماس هستید. به دکتر عارف هم زنگ بزنید."

سیدصفدر حسینی، رئیس سابق صندوق توسعه ملی، که فیش حقوق نجومی وی در سال 95 منجر به برکناری و استعفای او شد، با انتقاد از تیم اقتصادی دولت سه شرط "باور همه تیم به شخص رئیس‌جمهور، باور به برنامه‌های رئیس‌جمهور و هماهنگی با رئیس‌جمهور" را سه شرط کار تیم موفق دانست و گفت در تیم اقتصادی دولت این سه عنصر مفقود است.

صادق خرازی، دیپلمات سابق وزارت خارجه و دبیرکل حزب ندای ایرانیان، نیز دولت روحانی را دارای ضعف‌های استراتژیک دانست و از عملکرد سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد و خواستار دیپلماسی فعال در چین و هند شد.

محمد نعیمی‌پور، از اعضای حزب اتحاد ملت نیز با انتقاد از روحانی گفت "شما اصلاح‌طلبان را فراموش کردید و به سوی علی لاریجانی حرکت کردید. "وی از رئیس‌جمهور خواست تکلیف اصلاح‌طلبان را روشن کند که فقط در انتخابات به‌درد می‌خورند یا نه؟

در پایان این نشست قرار شد تا کارگروهی برای تنظیم رابطه دولت و جبهه اصلاحات تشکیل شود. این جلسه را می‌توان یک معامله دوطرفه برشمرد. روحانی از اصلاح‌طلبان مجلس خواسته تا وی را همراهی کنند و گفت "ما از اصلاح‌طلبان انتظار داریم". از طرفی حاضران در جلسه نیز به انتقاد از عملکرد دولت پرداختند و ادامه روند فعلی را منجر به باخت خود در انتخابات آینده دانستند و انتظارات متقابلی را مطرح کردند و باید دید انتظارات دوسویه روحانی- اصلاح‌طلبان به کجا می‌رسد و آیا رئیس‌جمهور حاضر است در برابر ادامه حمایت جریان اصلاحات، به نقدهای آنها جامه عمل بپوشاند؟