به گزارش پارس نیوز، 

واژه اقتصاد مقاومتی، نخستین بار در شهریور سال ۸۹ در دیدار رهبر انقلاب با کارآفرینان مطرح شد و سرانجام رهبر حکیم انقلاب در روز ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۲ نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشتمل بر ۲۴ بند و تکیه اقتصاد بر تولید ملی و ظرفیت‌های داخلی، اقتصاد مردمی و دانش‌بنیان را ابلاغ کردند تا نقشه راهی برای تحقق آن و برون‌رفت از مشکلات اقتصاد ایران باشد. ایشان بارها به نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی انتقاد داشتند و به دنبال اهمیت آن، سال ۹۵ را به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا گام جدی در این زمینه برداشته شود.

با این حال هنوز نسبت به اجرای "اقتصاد مقاومتی" فاصله ای زیاد داریم، برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باید چه راهکارهای صورت گیرد؟ و آیا مدیران اجرایی به اجرایی شدن "اقتصاد مقاومتی" اعتقاد دارند؟

برای پاسخ به سوال های مطرح شده با حجت الله عبدالملکی"اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفتگو کردیم.

 

*نمونه تام و تمام اقتصاد مقاومتی را در دنیا نداریم

حجت الله عبدالملکی "اقتصاددان" در گفتگو با «پارس»، به اهمیت اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: عده ای اینگونه می پندارند که می خواهیم با اقتصاد مقاومتی کشور را را منزوی کنیم، باید در پاسخ به آنها اذعان داشت، اقتصاد مقاومتی اهل تجارت و برون گرا است، اقتصاد مقاومتی می گوید با دنیا تعامل کنید، اما چه نوع تعاملی؟ تعاملی که باعث پیشرفت شود نه تعاملی که باعث ضعف شود.

وی افزود: سوالی که ایجاد می شود این است" آیا در کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، آلمان و فرانسه اقتصاد مقاومتی اجرا  شده است؟" خیر- اقتصاد مقاومتی اجرا نکردند چون ما نمونه عینی و تام و تمام "اقتصاد مقاومتی" در دنیا نداریم اما کشورهای پیشرفته خیلی از سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی را به صورت جسته، گریخته اجرا کردند و از همان محل منتفع شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه(ع) با بیان اینکه همه کشورهایی که در اقتصاد جهانی حضور دارند به کشورهای برنده و کشورهای بازنده تقسیم می شوند، اظهارداشت: حرف اقتصاد مقاومتی آن است که در اقتصاد جهانی حضور داشته باشیم اما نه به عنوان کشور بازنده بلکه به عنوان کشور برنده.

عبدالملکی با اشاره دیدار و گفتگوی خود با یک مقام مسئول در چین، خاطرنشان کرد: بنده با پروفسور "لین" اقتصاد دان و مشاور رئیس جمهور چین پیرامون اقتصاد مقاومتی صحبت کردم و او گفت، دقیقا حرفتان درست است. از وی خواستم پیشنهادهای خود را ارائه دهد که وی به دو موضوع اشاره کرد.

وی گفت: او به این نکات اشاره کرد که شما دو منبع مهم دارید و باید از آن منابع درست استفاده کنید. نخست آنکه نفت و گاز در اختیار دارید اما خام می فروشید و باید از آن درست کنید.نکته دیگر او، حضور جوانان خلاق بود.

این استاد دانشگاه می گوید: پروفسور لین معتقد بود، شما تعداد بسیاری جوانان تحصیل کرده، خلاق و باهوش دارید از این رو از آنان می توانید درست استفاده کنید، آنها می توانند در حوزه دانش بنیان به شما کمک کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به حوزه دانش بنیان اهمیت می دهد، تاکید کرد: در حوزه دانش بنیان می توانیم از نخبگان به نحو مطلوب استفاده کنیم تا بدین وسیله محصولات هایتک تولید کنند؛ محصولات هایتک تحریم پذیر نیست چون محصولاتی با تکنولوژی بالا و دانش بنیان تولید می شود و کشورهایی که به آن نیاز دارند در خاک شما حاضر می شوند و کالا را تهیه می کنند به همین جهت اقتصاد دانش بنیان هرگز قابل تحریم نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال" چرا اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است و چه راهکارهای برای اعمال اجرا باید انجام داد؟"، گفت: بله، اقتصاد مقومتی در حال اجرا شدن نیست به همین جهت باید اقداماتی در سطح ساختاری و فرهنگی انجام داد.

 

*مبارزه با فساد جدی ترین برنامه اقتصاد مقاومتی است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این مطلب" در سطح ساختاری باید قوانین و عوامل موجود را به گونه ای سازمان دهی کنیم تا از اتلاف منابع جلوگیری و باعث تقویت تولید با کیفیت بالا شود"، تصریح کرد: قوانین باید اصلاح شوند به نحوی که جلوی فساد گرفته شود؛ مبارزه با فساد جدی ترین برنامه اقتصاد مقاومتی است چرا که هم باعث افزایش رفاه و هم تولید ملی را افزایش می دهد.

وی به تبیین حوزه فرهنگی جهت اجرایی شدن "اقتصاد مقاومتی" پرداخت و افزود: فرهنگ مصرف را باید درست کنیم و نه فقط در مردم، بیشتر از مردم باید مسئولان توجه کنند.

این اقتصاددان اضافه کرد: به هرحال، مقام مسئول در وزارتخانه تنظیم کننده مصرف است و اگر مصرف وزارتخانه درست نشود و فقط مصرف مردم در نظر گرفته شود قایده ای ندارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه باید فرهنگ تولید نیر اصلاح شود، گفت: باید همه به سمت تولید بروند به طوری که جوان دانشجو بگوید من باید در تولید کشور نقش آفرینی کنم و کارآفرین شوم، نه آنکه فقط پست میز بنشینم ضمن آنکه نظام اقتصادی هم باید از کارآفرین حمایت و پشتیبانی کند.

وی، فرهنگ مدیریت را یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: یک مدیر باید تمام هم و غم خود را براین بگذارد تا رفاه مردم افزایش یابد و این شدنی است اما چرا این اتفاق در سطح مدیران رخ نمی دهد؟ چون خیلی از مدیران ما چنین فرهنگی ندارند.