به گزارش پارس ، به نقل از فارس، مراسم جشن بعثت نبی مکرم اسلام (ص) و آیین عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه امام خمینی (ره) واقع در منطقه ازگل تهران با حضور آیت الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، آیت الله سیدباقر خسروشاهی مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه تهران، حجت الاسلام کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) ، طلاب این مدرسه دینی و عموم مردم برگزار شد.

آیت الله مصباح در ابتدای سخنان خود گفت: انگیزه بنده از شرکت در این مراسم، اطاعت امری بود که فرمودند و دیگر علاقه ای بود که من به مجامع طلبگی دارم؛ از بهترین لذت های زندگی ام دیدن چنین مجالسی است، از بهترین ساعاتی که خاطره های خوشی از زندگی دارم شرکت در محافل طلبه هاست.

عضو مجلس خبرگان عنوان کرد: پیش خودم فکر می کنم اگر وجود مقدس ولی عصر الان یک نظر عنایتی به یک گوشه ای از زمین بفرمایند آن گوشه کجا خواهد بود؟ به گمان بنده یکی از جاهایی که مورد عنایت حضرت قرار می گیرد چنین مجلسی است چرا که جوانان پاک، عاشق اسلام و اهل بیت با نیتی خدا پسند، دل به اسلام و اهل بیت باخته اند و حاضر شدند بهترین ایام عمر و جوانی خود را در راه فراگیری معارف اهل بیت بگذراند تا توان بیشتری برای خدمت به انقلاب و اسلام پیدا کنند.

وی ادامه داد: من جایی بهتر از این سراغ ندارم که مورد توجه مقدس حضرت قرار بگیرد و امیدوارم به واسطه شما جوان ها نیز امام زمان (ع) عنایتی هم به بنده بفرمایند.

* خداوند متعال دین ناقصی نفرستاد تا بعدها به دست بشر کامل شود

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: همه می دانیم که زبان ها، ذهن ها، فهم ما خیلی خیلی کوتاه تر از آن است که به درک مقام حضرت رسول (ص) راه پیدا کند آن چیزهایی هم که در اشعار گفته می شود لحن مبالغه شعری دارد تا جایی که غلو و تجاوز به حریم ربوبی و الهی نباشد باز هم از اینکه بخواهند حقیقت مطلب را بیان کنند قاصر است و ما هم نمی توانیم حقیقت آن را درک کنیم. بنابر این اگر خواهیم درباره مقام پیامبراکرم (ص) و عظمت نعمت بعثت سخن بگوییم جسارت و بی ادبی است.

وی با اشاره به شخصیت نبی اکرم (ص) گفت: پیامبر (ص) شخصیت عزیزی است که مقام ایشان فراتر از آن عوالمی است که ما می شناسسیم. حضرت رسول (ص) ، اول ما خلق الله نورند و همه چیر به برکت نور ایشان آفریده شده است به یک معنا همه چیز، طفیل وجود اوست از این رو این سؤال مطرح می شود که خداوند متعال برای چه چنین موجودی را در زمان خاصی در سرزمین بی آب و علف در میان مردمانی خشن، چپاولگر و غارت گر دختر کش فرستاد و از طرفی هم بالاترین هدیه ممکن یعنی قرآن کریم را بر او نازل کرد تا به واسطه ایشان به دست من و شما برسد؟ !

آیت الله مصباح یادآور شد: بسیاری از ما انسان ها بارها با خود فکر کرده ایم که اگر خداوند پیامبر (ص) را فرستاده تا مردم را هدایت، جامعه را اصلاح کند و جهل و غرور و تکبر و خودپرستی از جامعه رخت بر بندد پس چرا این امر ممکن نشد در میان پیروان حضرت یک میلیارد و چند صد میلیون مسلمان، راه او را بهتر از دیگران شناخته ایم و می بینیم که در جامعه ما نیز فسادهایی وجود دارد که پیامبر برای اصلاح این جوامع مبعوث شد پس چرا ما این گونه هستیم: فساد، نامردی، زورگویی، تسلط بیجا، غرور، خودخواهی و انواع رذیلت ها و پستی ها در دنیا دیده می شود.

وی تصریح کرد: سؤال می شود آیا برنامه ای که خداوند برای پیامبر فرستاد ناقص بود و آن دینی که فرستاد تا با آن بشر را اصلاح کند کمبودی داشت و بدین طریق حضرت رسول (ص) نتوانست جامعه را اصلاح کند؟ ! ظاهراً وجدان ما به هیچ وجه به این نکته رضایت نمی دهد که بگوییم دین اسلام دین ساختگی است به ویژه اینکه در جای جای نهج البلاغه حضرت امیر (ع) می فرماید: خداوند متعال دین ناقصی نفرستاد تا بعدها به دست بشر کامل شود و در واقع ما نیز نمی توانیم این موضوع را بپذیریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به سخن بعضی از افراد مبنی بر اینکه امروز بشر راه خویش را پیدا کرده و نیازی به هدایت انبیا ندارد، اما ما معتقدیم دین اسلام می تواند بشر را به بهترین درجه ها برساند، ادامه داد: دریافتیم که قانون، قانون خوبی بود که خداوند آن را برای بشر وضع کرده پس چه می شود که جوامع، اصلاح نشدند شاید مدیریت حضرت رسول (ص) ایراد داشت؟

وی گفت: آیا می توان این موضوع را باور کرد که اگر کسی مدیریت بهتری داشت جوامع زودتر اسلامی می شد و اسلام رسالت خودش را بهتر انجام می داد نه، ما نمی توانیم این موضوع را بپذیریم که قانون خدا اشکال داشت و یا مدیریت و اجرای این قانون توسط پیامبر ایرادی داشت چرا که قرآن کریم می فرماید: « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» و هیچ قید و شرطی هم ندارد پس چرا جوامع آن طور که باید و شاید اصلاح نشدند چرا در جوامع اسلامی این همه فساد اخلاقی و عقیدتی وجود دارد. ؟

* این عالم برای این آفریده نشده که همه مردم، به زور به سعادت برسند

آیت الله مصباح عنوان کرد: جوابی که بنده بعد از ۸۰ سال به آن رسیده ام این است که اصلاً این عالم برای این آفریده نشده بود که همه مردم، به زور به سعادت برسند و هدایت شوند چرا که براساس آیات قرآن داریم اگر خدا می خواست معجزه ای نازل می کرد که همه انسان ها بدون چون و چرا آن را می پذیرفتند و کسی جرأت انکار آن را نمی داشت اما خداوند این گونه نمی خواست.

وی خاطرنشان کرد: پروردگار عالمیان ملائکه ای را خلق کرد که صدها سال، میلیون ها سال مشغول عبادت هستند از این رو به مخلوق دیگری که بخواهد این گونه او را عبادت کند نیازی نداشت بنابراین جای یک موجودی خالی بود که بخواهد با اراده خودیش، راه صحیح را انتخاب کند باید در وجودش دو انگیزه متضاد وجود داشته باشد تا زمینه انتخاب را برای او فراهم کند. همچنین در جامعه نیز باید موقعیت های متضاد باشد تا انتخابی صورت گیرد؛ « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» .

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اصلاً بنای خلقت بر این نبود که همه بشریت بخواهند صد در صد راه درست را انتخاب کنند بلکه باید دو راه پیش روی او آنها باشد تا راه درست را برگزیند اصلاً خلیفه خدا در چنین مخلوقی پیدا می شود لذا یک موجودی رشد پیدا می کند که تمام مخلوقات، طفیل وجود او هستند که اگر او باشد تمام مخلوقات، ارزش پیدا می کنند. هیهات که ما بپذیریم تمام کهکشان ها و تمام اموری که بشر کشف کرده و یا هنوز کشف نشده در برابر انسان به جایی می رسد که ارزش و اهمیت آنها در مقابل ارزش انسان، قریب به صفر این مقام، در سایه عمل اختیاری به دست می آید.

وی گفت: پیامبر برای این نیامد که مردم را به زور به دین اسلام فرا خواند اگر به زور باشد هدف از خلقت انسان و فراهم شدن زمینه خلافت در عالم تحقق پیدا نمی کند. بنابراین نه قانون و نه مجری قانون، اشکالی نداشت قانون در هدفی که داشت موفق بود. همچنین مجری قانون هم هیچ کوتاهی در این زمینه انجام نداد. پیامبر نقش خویش را به خوبی ایفا کرد.

* پیروزی انقلاب اسلامی، نعمت عظیمی بود

آیت الله مصباح در بخش دیگر سخنان خود گفت: غیبت امام زمان (عج) به این تعلق گرفت تا زمینه ای فراهم شود تا کسانی که در معرفت عبادت و اطاعت خداوند مانند پیامبر هستند جانشین او شده و مدیریت جامعه را بر عهده بگیرند، اکثریت قریب به اتفاق شیعه معتقدند که زمان غیبت جانشین امام عصر (عج) ولی فقیه است و نقش ائمه را ایفا می کند اینکه فرمود ولایت فقیه ادامه راه انبیاء و ائمه است به همین این معناست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: بعد از ۱۴۰۰ سال کسی پیدا شد که این ایده اصلی حکومت اسلامی را که هیچ گاه محقق نشده بود را زنده کرد و با یک تعبیر ادبی مسامحه آمیز، بعثت جدیدی محقق شد یک حرکت و جنبش جدیدی در عالم پیدا شد گویا در میان امت خون جدید جریان گرفت و حتی در محیطی مانند مشهد مقدس، مشروب فروشی های علنی فراوان دیده می شد و در تهران نیز مشروب فروشی ها از مغازه های نانوایی بیشتر بود در چنین محیطی یک دفعه صدای الله اکبر، صدای ارزش های دینی، عدالت، نماز، بندگی خدا مطرح شد.

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی، نعمت عظیمی بود که هنوز عقل کوچک ما از ارزیابی آن عاجز است و نمی تواند درک کاملی از آن داشته باشد که چگونه انوار آن در جهان ساطع می شود اما آیا ضمانتی برای دوام چنین نعمت هایی وجود دارد؟

* امام راحل، میوه های امیدی که حضرت رسول (ص) کاشته بود را به کام بشریت شیرین کرد

به گزارش فارس در ادامه این مراسم حجت الاسلام صدیقی اظهار داشت: پیامبر (ص) در بندگی خداوند، جهاد و جنگ علیه جبهه شرک و کفر و نفاق، در مقاومت، صبر، استقامت، و « أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» و در تمامی امور، اسوه بود و نسبت به گردنکشان و کسانی که سیره آنها استثمار و استبعداد بود، در نهایت اقتدار برخورد می کرد و به هیچ وجه امکان تحقق سازش میان حضرت و آنها وجود نداشت.

وی گفت: پیامبر (ص) از جانب خداوند مامور بود تا کابوس یاس را به بارقه امید تبدیل کند و روحیات پلید و افسرده را متحول کرده و از انسان هایی بی رمق و بی نشاط انسان هایی با انگیزه های قوی به وجود بیاورد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: پیامبر ما پیامبر دنیا و آخرت، پیامبر مرحمت، پیامبر امید و بیم و مظهر صفات متضاد حق تعالی بود از این رو آن چنان رعبی بر دل دشمنان اسلام، قیصرها و پادشان انداخت که هیچ قدرتی جرأت مقابله با مکتب او را به خود راه نداد.

وی یادآور شد: امروز، امام راحل، میوه های نهال امیدی که حضرت رسول (ص) کاشته بود را در سخت ترین شرایط که بعثتی بعد از بعثت پیامبر (ص) بود را به کام بشریت شیرین ساخت و با همان دارویی که نبی اکرم (ص) مردم را وادار به ایستادن کرد به وسیله همان قیام کرد.