به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بیانیه مشترک چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که پشت درهای بسته برگزار شد توسط نماینده آلمان قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به این که ایران هم چنان برنامه هسته یی خود از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، تولید اورانیوم غنی شده و ساخت راکتور IR-۴۰ در اراک را ادامه می دهد، اعلام کرد: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران در نقض قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل به برخی فعالیت های هسته یی خاص ادامه می دهد.

شش کشور بر همین مبنا از ایران خواستند که برای حل مسائل باقی مانده در برنامه هسته یی اش با آژانس همکاری کامل داشته باشد و فعالیت های هسته یی اش را که به ادعای آن ها ناقض قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام آژانس است به حالت تعلیق در آورد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از ایران می خواهیم بدون تاخیر بیش تر به همه وظایفش تحت قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و الزامات شورای حکام را اجرایی کند.

کشورهای عضو ۱+۵ در عین حال اعلام کردند که با وجود بی نتیجه بودن ۱۰ دور مذاکره بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به مذاکرات با تهران برای به دست آوردن یک راه حل دراز مدت متعهد هستند.

در این بیانیه آمده است که شش کشور « برای گفت وگوی سازنده و اساسی با ایران آماده اند و به دنبال یک پاسخ جامع و مثبت به بسته پیشنهادی شان از جانب ایران هستند» .

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر در نطنز و ساخت یک راکتور IR-۴۰ در اراک است.

از آن جا که درخواست آژانس از ایران فراتر از توافق پادمانی تهران است هر دو طرف به ایجاد چارچوبی نیاز دارند که رویکرد ساختاری نام گرفته و هدف از آن انجام بازرسی های هسته یی در ایران است. سند این رویکرد ساختاری هنوز نهایی نشده است.