به گزارش پارس نیوز، انبارلویی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگاران؛ در رابطه با انتخاب برهم احمدصالح به عنوان رئیس جمهور عراق، گفت: عراق بعد از سقوط صدام ادعای یک ساز و کار دموکراتیک و مردمی برای اداره کشورش داشت به این معنا که با انتخابات مجلس ساخت درونی قدرت در عراق شکل می‌گیرد.

انبارلویی افزود: قرار بر این است که رئیس جمهور از حزب کُرد، رئیس مجلس از اهل سنت و رئیس دولت شیعه باشد، پس از سقوط صدام می‌بینیم که این ساز و کار در حال اجرا و عملی شدن است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در انتخابات اخیر در مجلس عراق شاهد ریاست الحلبوسی جوان بودیم پس از وی برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب و عادل عبدالمهدی هم به نخست وزیری این کشور منصوب شد؛ در حال حاضر هم به دستور رئیس جمهور جدید به دنبال چینش کابینه خود است و دولت عراق به زودی شکل خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: تردیدی وجود ندارد که نتیجه حاصل از روند سیاسی عراق مورد تأیید آمریکا نیست و هر اندازه که پیش می‌رویم انتخاب مردم نشان می‌دهد که همه چیز بر خلاف منافع و سیاست‌های آمریکا در منطقه است و ایران هم از همان ابتدا بنا را بر عدم دخالت در امور داخلی عراق گذاشته است.

انبارلویی تأکید کرد: موضع ایران از اول بر این بوده است که هرچه مردم عراق در پای صندوق‌های رأی اراده کنند آن را به رسمیت شناخته و اساس همکاری‌های دو کشور را بر پایه آن اراده قرار دهد. ما همین سیاست را درمورد سوریه و کشورهای دیگری که اراده مردم بر سیاست‌هایشان حاکم بوده و از انتخاب مردم از پای صندوق‌ها بیرون می‌آید، اتخاذ کردیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: موضع ایران همواره استقبال از مواضع مردم سالار و دموکراتیک است که در آن سیاست‌ها بر مبنای انتخاب مردم اتخاذ می‌شود و قاعدتا سیاست‌های خارجی ما و روابط دو کشور بر اساس به رسمیت شناختن همین نتایج پیش می‌رود.

وی در خصوص رویکردها و مواضع برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق بیان کرد: برهم صالح در اظهاراتش مبنی بر تمامیت ارضی عراق و مواضع دوستانه دولت این کشور با ایران تأکید کرده است.

انبارلویی افزود: دیدگاه‌های برهم صالح در قبال تجاوزهای آمریکا در منطقه و حضور متجاوزانه این کشور در عراق مترقی بوده است در نتیجه مواضع برهم صالح مواضعی قابل قبول است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان در رابطه با تأثیر حضور برهم صالح در روابط عراق با ایران، خاطرنشان کرد: ما روابط گرمتری با عراق را به دلیل حضور سه گزینه اصلی سیاست این کشور یعنی الحلبوسی رئیس پارلمان، عبدالمهدی نخست وزیر و برهم صالح به عنوان رئیس جمهور پیش بینی می‌کنیم، اولا این گزینه‌ها از انتخاب مردم بیرون آمده و مواضع ایران همواره احترام به خواست مردم عراق در ساخت درونی قدرت و به رسمیت شناختن آن بوده است و بر اساس این ساخت روابط خود را با عراق تنظیم می‌کنیم.