به گزارش پارس نیوز، محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران، در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز گفت: آنچه موجب افزایش قیمت دلار طی سال جاری شد، اجرای الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توسط برخی از دولتمردان ما بود که می خواستند در اجرای برخی قوانین تبعیض‌آمیز بین‌المللی شاگرد خوب کلاس باشند.

وی افزود: به همین دلیل به طور کامل شروط FATF را در شرایط تحریم که آمریکایی ها از همه سو ایران را تحت فشار قرار داده بودند، اجرایی کردند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تصریح کرد: طرف غربی به دنبال این بود که تمام اطلاعات اقتصادی ایران را در اختیار داشته باشد و هیچ اقدامی خارج از چارچوب های رسمی برای جابجایی منابع ارزی توسط ایران انجام نشود؛ این امر موجب شد عرضه دلار به بازار کم شود. همزمان با افزایش تقاضا، قیمت دلار به شدت افزایش یافت.

دهقان تاکید کرد: از روز شنبه هفته جاری مقرراتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به تصویب رسید که امکان واردات دلار به داخل کشور فراهم شود و ایرانیانی که خارج از کشور تمایل دارند دلار و ارز به ایران وارد کنند، بدون محدودیت و موانع بتوانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: بانک مرکزی نیز مقدار کمی ارز به بازار تزریق کرد، این دو عامل فضای روانی در کشور ایجاد کرد و ده‌ها میلیارد دلار ارز خانگی کم کم به بازار وارد شد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس اظهار کرد: دلارهای خانگی وارد بازار شد و به شدت قیمت دلار کاهش یافت، در صورتی که اجرای این سیاست ادامه یابد، روند کاهشی نرخ دلار تا زیر 10 هزار تومان ادامه خواهد یافت و تثبیت می شود، در صورتی که دولت دوباره بخواهد شاگرد خوب کلاس باشد و الزامات FATF را اجرایی کند و حتی جلوتر از الزامات FATF مانند گذشته اقدام کند، ممکن است دلالان در شرایط فعلی دلار مردم را بخرند و در آینده مجددا شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

دهقان با بیان اینکه دولت باید از این تجربیات استفاده کند و نباید شاگرد خوب کلاس در برابر آمریکا و غرب باشد خاطرنشان کرد: با دنیا همکاری می کنیم، در خصوص منافع و مصالح اقتصادی‌مان نباید همه اطلاعات را در اختیار بیگانگان قرار دهیم.

لازم به ذکر است سه شنبه گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سریع و بدون اتلاف وقت، دو لایحه مرتبط با FATF را تصویب کردند و نرخ دلار افزایش یافت. دیروز هم جمعی از دانشجویان و نمایندگان مخالف با پیوستن ایران به این سازمان مقابل خانه ملت تجمع و مخالفت خود را اعلام کردند و پس از این امر قیمت ارز سقوط کرد.