به گزارش پارس نیوز، محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگاران؛ در رابطه با اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و شکست توطئه ترامپ و نتانیاهو علیه ایران گفت: در جریان حمله آمریکا به عراق و افغانستان که مصادف با عید ما و حتی تعطیلات سازمان ملل بود، جان بولتون همان زمان اعلام کرد که شش طبقه از سازمان ملل اضافی است و اگر منحل شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد که با توجه به عملکرد سازمان ملل که به عنوان یک سازمان بی خاصیت شناخته شده است تحلیل درستی بود.

ساجدی گفت: در حال حاضر سازمان ملل تبدیل به سمبلی شده است که شخصی چون نتانیاهو ادعا کند که جایی به نام تورقوزآباد در ایران وجود دارد که جمهوری اسلامی در آن مشغول به ساخت سلاح هسته‌ای است، این فرد یا خود را مسخره کرده است و یا مردم را،  این ادعا سطح تنزل این سازمان را نشان می‌دهد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اقدام ترامپ مبنی بر هدایت نمایندگی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: اینکه ترامپ هدایت نمایندگی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده می‌گیرد به معنای نقض صریح تمام قوانین بین الملل است. از سال 1945 که سازمان ملل تشکیل شد این برای اولین بار است که رئیس جمهوری جای نماینده خود می‌نشیند و این یعنی  هیئت دیپلماتیک آمریکا هیچ قدرتی برای تبیین مسائل جهانی نداشته و از قدرت رئیس جمهور استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: به عقیده من وقتی رئیس جمهوری، ریاست مجمع سازمان ملل را بر عهده می‌گیرد، نشان دهنده این است که قواره سازمان ملل اندازه حل مسائل جهانی نیست.

ساجدی با بیان اینکه اجماع جهانی در سازمان ملل علیه ترامپ بوده است،  تأکید کرد:  دنیا حتی متحدان ترامپ او را محکوم می‌کنند. در حال حاضر عربستان، امارات و اسرائیل تنها متحدان آمریکا بوده و او را تأیید می‌کنند و به رغم فشارهایی  که بر ایران وارد می کردند، دیدیم که  اجماع جهانی به سمت جمهوری اسلامی است.  این روند نشان می‌دهد که سازمان ملل  دیگر نمی تواند این چنین بی تفاوت از کنار بسیاری از مسادل عبور کند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه با اشاره به اظهارات جان بولتون، افزود: اظهارات جان بولتون مبنی بر اینکه وجود شش طبقه از سازمان ملل بی اثر است و انحلال آن هیچ اتفاق خاصی را در پی نخواهد داشت، در حال تحقق است. هر روز هزاران انسان بی‌گناه در یمن، غزه و کشورهای مختلف کشته می‌شوند، اما هیچ واکنشی از سوی این سازمان به چشم نمی خورد؛ بنابراین روز به روز جایگاه سازمان ملل رو به تنزل است و می‌بینیم که عملا سران کشورها به ترامپ می‌خندند.

وی  بااشاره خنده حضار در زمان سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، اظهار کرد:  همه دنیا تاکید کردند که حاظران در مجمع به رئیس جمهور خندیدند و این نشان می‌دهد که این فرد چقدر تهی است.

ساجدی گفت: با توجه به اینکه 15 آبان ماه زمان انتخابات کنگره آمریکاست، حدس نزدیک به یقین این است که دموکرات‌ها ضربه مهلکی به جمهوری خواهان و شخص ترامپ خواهند داشت.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص این که سیاست‌های ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تا چه اندازه موفق بوده است، تصریح کرد:  هیئت ایرانی در مجمع عمومی خوب ظاهر شد و در مدت سه روزی که رئیس جمهور در نیویورک بود، دیدارهای مهمی انجام شد و با وجود انتقادها و مخالفت‌های بسیار درباره سفر وی به نیویورک دیدارهای رئیس جمهور با ترزا می، آبه و نخست وزیر فرانسه و... تا حد بسیار زیادی مهم بوده و اقتدار  ایران را در بحث هسته‌ای به نمایش گذاشت.

وی افزود: این اتفاق تا حد زیادی ترامپ را به سمت انزوا سوق داد. این حقیقتی است که نه تنها در داخل کشور بلکه حتی مطبوعات خارجی هم به آن اذعان کردند.  به نظر می‌رسد نسبت به جلسات گذشته این سفر رئیس جمهور به سازمان ملل تا حدودی مثبت بوده است.

ساجدی درباره نحوه عملکرد اتحادیه اروپا در مورد تعهدی که در قبال ایران دارند، اظهار کرد: مجموعه اتحادیه اروپا که شامل 28 کشور است، سالانه 500 میلیارد دلار تبادل مالی با آمریکا دارد؛ چین هم 480 میلیارد دلار با ایالات متحده تعامل مالی دارد و این در حالی است که حجم روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران 20 میلیارد دلار و چین هم کمتر از این میزان است؛ بنابراین ما نباید خود را فریب داده و فکر کنیم که اروپایی‌ها در نهایت آمریکا را رها کرده و به سمت ما می‌آیند این ساده نگری و بلاهت فکری است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بسته جدیدی که موگرینی رئیس اتحادیه اروپا قولش را داده است و قرار است که از 10 آبان ماه کار خود را آغاز کند، یک صندوق بین المللی است که شبیه بانک عمل می‌کند و حتی قرار شده است که کشورهای دیگری که از ایران جنس می‌خرند پول خود را به آن بانک واریز کرده و سپس از طریق آن، پول مورد نظر به ایران منتقل شود؛ در اینجا دو مسئله مطرح می‌شود اول اینکه چقدر اروپایی‌ها پای این مسئله می‌ایستند و دوم اینکه آیا آمریکایی‌ها می توانند جلوی این اتفاق را بگیرند یا خیر؟

وی  افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند تقریبا از حالت مرگ برجام خارج شده‌ایم. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه می توان گفت که  10 آبان ماه، فرصتی طلایی برای غرب محسوب می شود و من فکر می‌کنم اروپایی‌ها در تلاش هستند با یک بسته جزئی‌تر سرمان را گرم کرده  و رابطه خود را با هر دو طرف یعنی آمریکا و ایران حفظ کنند.

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر اروپا در کنار ایران ایستاده‌ است و به نظر می رسد تعامل فعلی که بین طرفین وجود دارد هم اتفاق بدی نیست.