به گزارش پارس نیوز، 

مجتبی محمودی یکی از فعاللن رسانه ای نوشت: شاید اگر نویسنده رمان مناظره دکتر و پیر توسط امام راحل به عنوان تولیت آستان‌قدس رضوی انتخاب می‌شد تا به امروز صدها و هزاران کرسی‌ آزاداندیشی و حتی کرسی نظریه‌پردازی در حرم عالم آل محمد(ع) برپا شده بود و مشهد‌ الرضا می‌شد الگوی جهانی پاسخ به شبهات و پایتخت شیعه هرچند که در آن صورت شاید این‌همه صحن و رواق گسترده در حرم حضرت ثامن‌الحجج(ع) نداشتیم.

شاید حضور آیت‌الله هاشمی‌نژاد در آن عرصه باعث توسعه و رشد حریم تشیع بیش از آنچه امروز شاهدش هستیم می‌شد و می‌توانستیم به آقازاده‌های آقای این شهید جوانمرد بنازیم و به ساده‌زیستی و تواضع و انقلابیگریشان فخر بفروشیم...

از این شایدها باید گذشت و گذاشت او در همان عرصه‌ای معرفی شود که معرفت‌بخش جامعه بود در توضیح المسائل روز و البته که مداد العلما افضل من دماء‌الشهداء

چه خوش‌سلیقه بودند گلچین روزگار و منافقان کوردل که شهید هاشمی نژاد را انتخاب کردند و می‌دانستند چه شخص و شخصیت جذاب و جوان‌پسندی را نشانه رفته‌اند! و فقدانش چه ثلمه و لطمه‌ای بر پیکره انقلاب و اسلام است چنانکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره او می‌گوید:". من از نزدیک با او و خصال و تعهّدش آشنا بودم و آن را لمس کرده بودم و مراتب فضل و مجاهدات او بر اشخاص آشنا پوشیده نیست.."

جالب اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بی‌طمع بودن شهید هاشمی‌نژاد به مال و مقام و برخورداری از اخلاص و صداقت و وفا و شجاعت و عرفان و ویژگی‌های علمی ایشان را ستوده و خود را قلبا و روحا متّکی و امیدوار به ایشان و مصداق حقیقی خط امام دانستند.

به تعبیر امام جمعه امروز مشهد، شهید هاشمی‌نژاد جمع میان روحانیت و روشنفکران بود و حرکتش در تأسیس کانون بحث و انتقاد دینی یک خلاقیت بود و موج آفرین و پاسخگویی شبهه‌های جریانات فعال آن روز مانند ماده‌گرایان و مارکسیست و ...

"امیر یغمایی معاون اطلاعات سازمان مجاهدین خلق در این زمینه می گوید: طرح ترور به دست جلال و شهاب دوتن از اعضاء سازمان ریخته شده بود.

در طرح بنا بر این بود کل کلاس را که هاشمی نژاد در آن تدریس می کرد بزنند ولی بعدا متوجه شدند هادی علوی قاتل شهید هاشمی نژاد لو رفته است.

پس گفته شد چون طبسی در حال حاضر در مکه است و هاشمی نژاد فرد اول مشهد است اگر او را ترور کنیم کمر سیستم و رژیم در مشهد می شکند..."

آیت ‌الله هاشمی نژاد نه فقط با علم و بیان و قلم بلکه با عمل و قدمش نشان داد رسالت انقلابی امام حسین(ع) را که

درسی که حسین آموخت جز شهادت نیست!