به گزارش پارس نیوز، 

«حمداله محب» مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان که به منظور شرکت در نخستین نشست «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» به تهران سفر کرد، امروز (پنجشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون راهکار‌های مشترک مقابله با تهدیدات تروریستی در منطقه و گسترش همکاری‌ها گفتگو کرد.

علی شمخانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های گسترده و راهبردی بین ایران و افغانستان و استمرار گفتگو‌های امنیتی بین دو کشور، بر دستیابی به راه‌حل‌های پایدار در مسیر برقراری امنیت در مرز‌های مشترک دو کشور تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت را عامل پیوند و همبستگی عمیق دو کشور همسایه خواند و آن را اصلی‌ترین عامل بازدارنده در برابر سیاست‌های تفرقه افکنانه دشمنان برشمرد.

دریابان شمخانی گفت: گسترش ناامنی و ترور، سیاست دیرینه برخی قدرت‌ها برای استهلاک ظرفیت‌های ملی و جایگاه منطقه‌ای کشور‌های اسلامی بوده و همواره از این ابزار به منظور توجیه دخالت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی خود بهره جسته‌اند.

وی افزود: امروز تولید و قاچاق مواد مخدر به محل اصلی تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و این موضوع متاسفانه با هدایت برخی کشور‌های فرامنطقه‌ای در طول دوران حضور نظامی خود در افغانستان گسترش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عدم توجه کافی و تاخیر در اتخاذ راهکار‌های مقابله جدی با روند فزاینده تروریسم، منجر به ظهور نسل جدیدی از تهدیدات غیر قابل پیش بینی به ویژه در کشور افغانستان خواهد شد.

حمداله محب مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان نیز ضمن قدردانی از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این نشست موفق عنوان کرد: تررویسم یک تهدید مشترک برای همه به شمار می‌رود و با همکاری کشور‌های منطقه می‌توان آن را شکست داد.

وی با بیان اینکه عزم دولت و ملت افغانستان توسعه روابط صمیمانه با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تداوم تلاش‌های جمعی در سطح منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در مرز‌ها و کمک به مبارزه با تروریسم و ترانزیت مواد مخدر شد.

به گزارش فارس، نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشور‌های منطقه تحت عنوان «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» با حضور مقامات مسئول ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان صبح دیروز (چهارشنبه) چهارم مهرماه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

در این نشست یک روزه که به ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین نمایندگی کشورهایشان در این نشست برعهده داشتند.

شمخانی با مقامات حاضر در این نشست طی دیروز و امروز به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.