به گزارش پارس به نقل از فارس، محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مناظره با ۷ کاندیدای دیگر که در رسانه ملی برگزار شد، پس از ذکر" یا ابوالفضل" ، اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم شهادت حضرت امام موسی بن جعفر (ع) و ایام قیام ۱۵ خرداد که شهدای بزرگی را در این روز دادیم، به ملت ایران تسلیت عرض کنم.

وی افزود: سخنانم را با این حدیث پیامبر که فرمود « فقر نزدیک است به کفر بیانجامد» ، شروع می کنم. رسول خدا فرمود فقر ممکن است به کفر بیانجامد، لذا ما باید توجه داشته باشیم و به مسائل فرهنگی و اقتصادی که دغدغه اصلی مردم است توجه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود، متذکر شد: وقتی جوانان بیکار باشند، به فساد و اعتیاد کشیده می شوند. خدا را شاهد می گیرم وقتی جوانی را کف خیابان می بینم، انگار با پتک بر سر من می زنند؛ وقتی دختر خانمی را سر چهارراه می بینم که دست گدایی دراز کرده، موجب شرمندگی من می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: ارزش ۳۰۰ تومان گذشته، امروز به هزار تومان رسیده که به معنی آن است قدرت خرید مردم کاهش یافته که این خوب نیست؛ ممکن است برای کسانی که وضع مالی خوبی دارند مشکلی پیش نیاید اما برای اکثر مردم این وضع تکان دهنده است.

رضایی با بیان اینکه وضع اقتصادی اعتقادات مردم را در معرض خطر قرار داده، تصریح کرد: اگر احساس خطر نمی کردم و این توانایی را در خودم برای حل مشکلات نمی دیدم، پا به صحنه انتخابات نمی گذاشتم.

وی با بیان اینکه رفتار دولت مردان در مسائل فرهنگی مهم است، افزود: مشهور است که می گویند اگر علما و امرا خوب عمل کنند، جامعه هم خوب عمل می کند لذا رفتار دولت مردان باید متناسب با مسائل درست فرهنگی باشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی دخالت های دولتی در حوزه های فرهنگ، تصریح کرد: دولت مردان در ورزش، سینما چه می خواهند؟ آنها تا مشکلی پیش می آید دخالت می کنند و کار را بدتر می کنند.

رضایی گفت که انقلاب فرهنگی میراث امام (ره) است و ما باید نسبت به مسائل فرهنگی حساس باشیم.

سید محمد غرضی محسن رضایی اظهار داشت: آیا تصور شما از فرهنگ یک موضوع مقطعی در زمان حاضر است یا اینکه فرهنگ یک ملت در طول تاریخ حرکت می کند?

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم افزود: آیا اگر در یک مقطعی فرهنگ مورد تهاجم قرار گیرد، فرهنگ یک موضوع زنده است و می تواند خود را نگه دارد یا تسلیم گرفتاری ها شود.

وی با بیان اینکه از سخنان شما اینگونه بر می آید که بعضی گرفتاری ها مثل فقر و بیکاری در فرهنگ مردم نفوذ می کند و آن را به صورتی که می خواهند شکل می دهد، گفت: سؤال دقیقاً این است که آیا فرهنگ موجود زنده است و در طول حرکت می کند یا در عرض.

محمد رضا عارف درخصوص سخنان محسن رضایی اظهار داشت: بهتر بود که آقای رضایی جزئیات برنامه خود را به ویژه در بخش فرهنگی و مسائل اجتماعی مطرح می کرد.

وی افزود: آقای رضایی بهتر بود که راهکارهای خود را برای رهایی از وضعیت فعلی فرهنگی، هنری و اجتماعی بیان می کرد.

سعید جلیلی در نقد صحبت های محسن رضایی گفت: درست است که مسائل اقتصادی بسیار مهم است و باید برطرف شود ولی سوال اینجاست که از ظرفیت فرهنگی برای حل مشکلات اقتصادی چه استفاده ای باید بشود؟

وی با اشاره به اینکه اگر ما یک فضای فرهنگی مناسب در اقتصاد داشته باشیم مسائل اقتصادی برطرف می شود، افزود: نامگذاری سالها که توسط مقام معظم رهبری انجام می شود یک بستر فرهنگی است که اگر حاکم شود مسائل اقتصادی برطرف می شود.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به محسن رضایی اظهار داشت: باید بگویم در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی آنگونه که آقای رضایی فرمودند نیست.

وی به سابقه عضویت خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: من از سال ۶۹ تاکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو بوده ام و این شورا تاکنون تلاش های بسیار ارزشمندی در احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی صورت داده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکایت از نگاه عمیق به فرهنگ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد، اما مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد.

ولایتی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور را مانند گذشته به صورت سنتی رئیس این شورا قرار می دهد گفت: هر مقدار که دولت بودجه اختصاص دهد و در این امر مصمم باشد شاهد اجرای سریع تر تصمیمات فرهنگی هستیم.

غلامعلی حدادعادل در نقد صحبت های محسن رضایی، گفت: تعجب می کنم از آقای دکتر رضایی که بدون اینکه راجع به خود فرهنگ و برنامه های فرهنگی صحبت کند، وارد بحث اقتصادی شد.

وی افزود: در این شکی نیست که بالاخره وضع معیشتی بر اخلاق و فرهنگ تأثیر می گذارد ولی مشکلات اقتصادی که گفتید هزارتومانی در یک سال اخیر به ۳۰۰تومان تنزل پیدا کرده، سؤالم این است که قبل از این یک سال آیا ما مشکل فرهنگی نداشتیم؟ و آیا اگر مشکل فرهنگی عمدتاً ناشی از فقر است؟ پس جایگاه تقوا کجاست که در بین فقر، اخلاق و ارزش ها را حفظ کند؟

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مطابق فرمایش شما باید نتیجه بگیریم که کسانی که مرفه هستند و بسیار ثروتمندند، مشکل فرهنگی ندارند، این کوخ نشینانی که امام فرمود یک موی آنها را به کاخ نشینان نمی دهم، پس این افراد نباید مشکل فرهنگی داشته باشند؟ در حالیکه بسیاری از ناهنجاری ها ناشی از ثروت های کلان است و اینطور نیست که هر جا فقر باشد، بی فرهنگی باشد و هر جا فقر نباشد فرهنگ باشد.

به گفته وی، واقعاً بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ناشی از اشکالات فرهنگی است، در زمینه سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی باید بگویم ما بدون یک تغییر در نگرش فرهنگی، نمی توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم، انتظار داشتم شما (محسن رضایی) راجع به خود فرهنگ صحبت می کردید.

حسن روحانی در نقد سخنان محسن رضایی در مبحث فرهنگ خاطرنشان کرد: امروز مشکلات بسیار زیادی در بخش فرهنگ وجود دارد در ابتدا ما باید فضای فرهنگی را برای فعالیت های فرهنگی امن کنیم. نا امن بودن و آنهایی که می توانند فعالیت های فرهنگی کنند نباید نگران سانسورهایی باشند که ضرورت ندارد. در این باره قوانین را می شود به صورت شفاف تنظیم کرد. چنین سانسورهایی باعث می شود خلاقیت کشته شود و اگر چنین شود، هنرمند نمی تواند ایده بدهد و آن ایده را به هنر تبدیل کند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در حقیقت بحث امنیت حوزه فرهنگی در اولویت قرار دارد. همچنین صیانت از باورهای دینی نیز در حال حاضر مورد هجمه وسیع قرار گرفته است. برخی مسئولین به جای اینکه باورهای مردم را تقویت کنند آنها را تضعیف کرده اند. قشری گری، رواج پیدا کرده، خرافات به جای دین در جامعه رواج پیدا کرده است.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید عقلانیت را در فهم مسائل دینی ترویج کنیم. ما باید رفتار دینی را ترویج کنیم. به سراغ باورها برویم و به بایدها تکیه نکنیم و هر روز بخشنامه جدیدی را در حوزه فرهنگ صادر نکنیم. اگر باورها را تقویت کنیم، مردم خودشان می دانند که چگونه باید فرهنگ خود را حفظ و تقویت کنند.

وی افزود: در حقیقت مسئله اصلی این است که ما باید در زمینه باورهای دینی به مسئله صیانت بپردازیم تا بتوانیم دین را از خرافات جدا کنیم تا راه برای فرهنگ دینی باز بشود.

محمد باقر قالیباف در نقد سخنان محسن رضایی ضمن تشکر از این نامزد انتخابات، گفت: من از مجموع توضیحات شما این را دریافتم که در نگاه شما اقتصاد نسبت به فرهنگ اولویت دارد.

وی اضافه کرد: اگر چنین نگاهی که برداشتم بوده درست است، این سؤال را دارم که در چنین نگاهی فلسفه یک نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین نظام اسلامی با سایر نظام ها وجود دارد؟

قالیباف همچنین این سؤالات را مطرح کرد که اگر ما دنبال رشد انسان ها هستیم، آیا نگاه تربیتی اولویت ندارد؟ آیا واقعا از اشکالات دولت های قبلی همین نگاهی که شما مطرح کردید، نبوده و همین نگاه فرهنگ را مظلوم نکرده است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نقد های خود بر دیدگاه های محسن رضایی با بیان اینکه باید سیاست و اقتصاد تحت تاثیر فرهنگ باشند، تصریح کرد: اگر اینگونه نباشد، اساس نظام اسلامی زیر سؤال است.

قالیباف همچنین تصریح کرد: این سخنان اشکالات بنده به رویکرد آقای رضایی است و اگر نظر وی غیر از این است، توضیحات شان را می شنویم.

محسن رضایی بعد از شنیدن نقدهای هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه هایش در حوزه فرهنگ در پاسخ به آنان اظهار داشت: خوشحالم که بحث من باعث شد گرمی بهتری در این جلسه شکل بگیرد و از حالت خشک و یک طرفه که وقت مردم را تلف می کرد، خارج کرد.

وی افزود: امیدوارم بحث ها جدی، و صادقانه مطرح شود چرا که بر اساس فرمایش پیامبر نجات در صداقت است.

رضایی ادامه داد: از صحبت های برخی دوستان اینطور بر می آید که بیش از حد در تهران زندگی می کنند؛ من به ۲۵۰ شهرستان سفر کرده ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در انتخابات گذشته اخطار کردم و گفتم که اگر این وضع ادامه پیدا کند ما به سمت پرتگاه می رویم و الآن هم هشدار می دهم که دشمن با تمام توان آمده و مشکلات فقر و گرانی و بیکاری را باید حل کنیم، چرا که این مشکل هم سیاست و هم دین و هم فرهنگ را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه من هنوز وارد برنامه هایم نشده ام و تا پایان مناظره وقت دارم اضافه کرد: من خواهم گفت که فرهنگ چه تأثیری بر اقتصاد دارد و هویت چه تأثیری بر سیاست خواهد گذاشت.

رضایی اظهار داشت: من از اینجا شروع کردم که بگویم رویکردها مهمتر است تا اینکه ما به حرفهایی بپردازیم و بعد وزیر ارشادی را که انتخاب می کنیم دنبال آن کار بفرستیم؛ ما الآن از رویکردها صحبت می کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه از ظرفیت فرهنگ چه استفاده ای می خواهیم برای اقتصاد کنیم معلوم است و در برنامه ها این مسئله را می گوییم.

رضایی ادامه داد: در سال اول دفاع مقدس ما چه وضعیت فرهنگی داشتیم؟ اما در سال دوم که هویت سازی شد برای اولین بار بعد از سقوط امپراطوری عثمانی هویت ملی ما در انقلاب و دفاع مقدس برگشت.

وی گفت: آقایانی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع می کنند بدانند که ما این فرهنگ و هویت را تحویل شما دادیم و شما امروز چه چیزی تحویل ما دادید، و جوانان ما امروز چه وضعی دارند.

رضایی اظهار داشت: آیا دوستان توانستند بعد از دفاع مقدس مجدداً هویت ملی ما را به صورت توفنده مثل دوران انقلاب و دفاع مقدس در کشور احیاء کنید.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آیا ساختمان هایی که ما در تهران و استان های دیگر داریم کجایش با معماری ایرانی و اسلامی سازگاری دارد؛ بسیاری از این معماری ها تولید خشونت می کند و نظام خانواده را فرو می پاشد.

وی گفت: کدام بخشنامه را شورای انقلاب فرهنگی به شورای شهر کرده و از آنان خواسته که چهارچوب معماری ایرانی و اسلامی را رعایت کنند.

رضایی اضافه کرد: معتقدم شورای انقلاب فرهنگی کارهای بزرگی کرده که این مسئله در موضوع علم و فناوری مشخص است ولی یک کاستی های جدی هم در کارشان وجود دارد که به نظر من قابل دفاع نیست.

وی گفت: دوستان نباید طوری صحبت کنند که گویی ما مشکل اقتصادی نداریم.