به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامعلی حدادعادل نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مناظره فرهنگی و اجتماعی که با ۷ کاندیدای دیگر که در رسانه ملی برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) ، رحلت امام خمینی (ره) و شهدای ۱۵ خرداد، اظهار داشت: به اهل فکر، فرهنگ و هنر، دانشمندان و هنرمندان عزیز کشورم که بنده چندین دهه است از آثار آنها استفاده می کنم، سلام عرض می کنم.

وی تصریح کرد: در اینکه فرهنگ هم با اقتصاد مرتبط است و هم با سیاست، بحثی نیست اما ما امروز اینجا آمده ایم درباره فرهنگ صحبت کنیم و نمی شود به جای صحبت درباره فرهنگ، یکسره درباره اقتصاد یا سیاست صحبت کرد.

حدادعادل تصریح کرد: فرهنگ در جامعه مانند روح در پیکر و به منزله شخصیت برای فرد و در واقع فرهنگ جامعه، نماد شخصیت یک ملت است. هویت هر جامعه ای به فرهنگ آن است و فرهنگ ما اسلامی است.

حداد عادل یادآور شد: مردم ایران از دیرباز و از قبل اسلام هم خداپرست بودند. ما باید فرهنگ اسلامی را اساس قرار دهیم؛ باور به خدا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و قرآن کریم هم می فرماید باید اساس کار ما باشد. باید زندگی خود را و جامعه خود را قرآنی کنیم. باید بر اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی تاکید کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: بنده در دولت آینده تلاش می کنم نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هویت کند و به این فرهنگ افتخار کرده و در برابر دنیا سر خود را به مسلمانی و ایرانی بودن بالا بگیرد؛ در این انقلاب اولین شعار استقلال بود. ما اگر در فرهنگ استقلال نداشته باشیم در سیاست اقتصاد و هیچ امری استقلال نداریم.

وی ادامه داد: فرهنگ در جامعه مانند آبشاری است که از بالا به پایین سرازیر باشد و همه را در بر بگیرد و در همه جا نشاط ایجاد کند و فرهنگ مثل جان است.

حداد عادل اضافه کرد: این مهم است که در برابر تهاجم فرهنگی باید فرهنگ خود را بشناسیم؛ داشتن فرهنگ مستقل به معنی ستیزه کردن با جهان نیست و به معنی نفی ارزش فرهنگ های دیگر نیست ولی اگر ما سرمایه ای از خود نداشته باشیم نمی توانیم داد و ستد کنیم و رابطه با دیگر فرهنگ ها داشته باشیم.

پس از سخنان حدادعادل نوبت به این رسید تا سایر کاندیداها به نقد سخنان وی بپردازند که در این میان حسن روحانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف اعلام کردند که هیچ نظر در این باره ندارند.

سید محمد غرضی نیز از حدادعادل پرسید: آیا تاکنون دولت نسبت به همسایگان خود ذلیلانه و منفعلانه عمل کرده یا تأثیرگذار بوده است.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به حداد عادل گفت: خواهشم از حداد عادل این است که اگر پیشنهادی در زمینه پیشرفت کار فرهنگستان ها به خصوص فرهنگستان هنر که نقش اساسی در حوزه هنر و فرهنگستان ادب که همین نقش را در حوزه ادب دارند ارائه کنند.

وی افزود: پیشنهادم در زمینه این موضوع به این دلیل است که خودم عضوی از فرهنگستان علوم پزشکی هستم و به شنیدن پیشنهادها در مورد این موضوع علاقه دارم.

سعید جلیلی در خصوص سخنان غلامعلی حدادعادل درباره مسائل فرهنگی اظهار داشت: من روی صحبت های آقای حدادعادل سخنی ندارم اما در پاسخ به سخنان آقای روحانی باید بگویم که در دوره ایشان و به قول ایشان که اساتید بازنشسته نشده بودند و فضای رفاه دانشجویان بهتر بود، چرا این فضای فرهنگی برای کرسی های آزاداندیشی شکل نگرفت؟

وی تأکید کرد: اعتقاد دارم که در این باره نباید دچار اشتباه شویم.

محمدرضا عارف در پاسخ به سخنان غلامعلی حدادعادل گفت: بنده یک سؤال درباره برنامه چهارم از ایشان دارم و این که راهکار اجرایی کردن این برنامه چیست؟

وی افزود: این برنامه در سال ۸۳ توسط آقای حداد ابلاغ شد و مطلعیم که بخش توسعه فرهنگی آن ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. سپس جلسه ای تشکیل شد که رؤسای فرهنگستان های هنر، زبان و ادب در آن شرکت داشتند و بخصوص مرحوم حبیبی تلاش زیادی در خصوص آن کرد.

عارف ادامه داد: در آن مقطع احکام بسیار خوبی در این برنامه بود که چند بند آن را مطرح می کنم تا مشاهده کنیم با توجه به اینکه آقای حداد بعد از ریاست مجلس، رئیس کمیسیون فرهنگی نیز بود، آیا پیگیری هایی برای اجرایی شدن آنها صورت گرفته یا خیر؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: چند بند از ماده ۱۰۴ این قانون را می خوانم. در بند « الف» آمده: اصلاح قوانین و مقررات برای رفع موانع انحصاری، تقویت رقابت پذیری و فراهم سازی زمینه های بسط مشارکت مردم، نهادهای غیر دولتی، صنفی و حرفه ای در مسائل فرهنگی و هنری.

عارف ادامه داد: در بند « ب» آمده: تاسیس صندوق های غیر دولتی ضمانت برای حمایت از تولید و توزیع کالاهای فرهنگی.

وی خاطرنشان کرد: در بند « الف» ماده ۱۱۶ این قانون آمده: تهیه لایه امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ تا پایان سال اول برنامه. بازنگری و اصلاح قوانین مطبوعات و تبلیغات. نظام جامع حقوق مطبوعات و رسانه ای.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بند دیگر این ماده تاکید می کند، اصحاب فرهنگ و هنر که شغل خود را از دست می دهند باید با تشخیص دولت تا ۳ سال تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

عارف در پایان سخنانش اظهار داشت: سؤال این است که چرا این احکام بسیار خوب که اگر اجرایی می شد، وضع فرهنگ و هنر خیلی بهتر از این بود تا به حال اجرا نشده است؟

غلامعلی حدادعادل در جمع بندی مطالب خود و در پاسخ به سؤال غرضی اظهار داشت: فرهنگ ایرانی و به ویژه فرهنگ اسلامی - ایرانی در منطقه تأثیرگذار بوده و با مفاهیم والای خود توانسته نظر ملت های منطقه را جلب کند.

وی افزود: یکی از فرهنگ شناسان یکی از کشورهای همسایه به من گفت منزلت فرهنگ ایران در جهان اسلام، مانند منزلت فرهنگ یونان در اروپاست و این نشانه قدرت تأثیر فرهنگ ایران است.

حدادعادل همچنین در پاسخ به نقدهای عارف به وی اظهار داشت: در مجلس هشتم برای قانون مطبوعات اقداماتی انجام شد و خود بنده نیز در کمیسیون فرهنگی اقداماتی در این زمینه انجام دادم.

وی تصریح کرد: اشکال ما به برنامه چهارم توسعه یک اشکال بنیادی است که بسیار فراتر از این مباحث است؛ در مبانی برنامه چهارم به اندازه ای مشکل وجود داشت که پس از چاپ جمع آوری شد.

حدادعادل در پاسخ به مطالب انتقادی ولایتی درباره نظرات وی نیز اظهار داشت: فرهنگستان ها در حوزه زبان و ادبیات فارسی، علوم پزشکی و هنر وظیفه راهبردی دارند؛ یعنی باید راهبردهای کشور در این حوزه ها را به شورایعالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها و اهل ادب ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد که درباره زبان فارسی و پسوند فرهنگ اسلام و ایران نیز حرف دارد که بعداً ارائه می دهد.

انتهای پیام/