به گزارش پارس به نقل از فارس، دو مقام دولت آمریکا گفته اند « جان کری» ، وزیر خارجه این کشور احتمال دارد معافیت های مالیاتی از تحریم های نفتی ایران را برای هند، چین و چندین کشور دیگر تمدید کند.

بنا به گفته این مقامات که خواسته اند نامشان فاش نشود دولت آمریکا این امتیاز را در قبال کاهش خرید نفت خام جمهوری اسلامی ایران برای این کشورها قائل شده است.

این معافیت ها که ۱۸۰ روز دوام خواهد داشت سومین دور معافیت ها از تحریم های نفتی ایران خواهد بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۱ لایحه آن را به امضا رساند.

در ماه مارس سال گذشته دولت اوباما ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم های نفتی ایران معاف کرد.

تحریم های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا بر اساس ادعاهایی اثبات نشده درباره برنامه هسته ای ایران علیه این کشور وضع شده اند.

آمریکا، اسرائیل و هم پیمانان آنها ادعا می کنند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد و در راستای تولید بمب اتمی است. جمهوری اسلامی ایران، همواره، قاطعانه این ادعا را رد کرده است.

تهران می گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی و عضوی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی از حق استفاده از فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

این منابع دولتی گفته اند چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که روز چهارشنبه از این تحریم ها معاف خواهند شد.

« رابرت منندز» ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا امروز در یک جلسه استماع « وندی شرمن» ، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خارجی را تحت فشار قرار داد تا کشورهایی مورد معافیت را مشخص کند.

شرمن گفت از نتایج این معافیت ها برای کشورهای مختلف آگاه نیست و افزود جان کری هنوز در حال بررسی اسناد نهایی در این مورد است.

خانم وندی شرمن گفت: « من به شما اطمینان خاطر می دهم هر کشوری که فردا از تحریم ها معاف شود، در خرید نفتی اش کاهش قابل توجهی داده است و این چیزی است که قانون آن را ضروری کرده است. »

با وجود بازرسی های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران، هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی به سوی ساخت سلاح هسته ای یافت نشده است.