به گزارش پارس نیوز، 

امروز سومین سالگرد درگذشت آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو سابق شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری است.

یکی از خصیصه‌های بارز آیت‌الله خزعلی که همگان روی آن صحه گذاشته‌اند، نداشتن روحیه تساهل و تسامح نسبت به خطای نزدیک ترین اشخاص حقیقی و حقوقی به وی بود.

داشتن چنین روحیه ای نه تنها صرفا به موضوعات سیاسی یا عقیدتی محدود نبود بلکه آیت الله خزعلی در قبال کارنامه اقتصادی و دوری نزدیکانش از شبهات مالی بسیار حساس بوده است؛ چه آنکه وی در اطلاعیه ای که در آخرین غدیر حیاتش منتشر ساخت، امکان پذیرش یکی از فرزندانش را مشروط به ۴ مورد کرد که اولین آن «پرداخت کلیه حقوق مرتبط با بیت المال مانند بنیاد مستضعفان، بانک‌ها و...» بود.

وی همچنین «پرداخت کلیه طلب‌ها و حق‌الناس خصوصا طلب‌های ایتام، آقای سیفی، آقای پرهیزگار، آقای حکیم و حقوق صاحبخانه فعلی ایشان که موارد مذکور می‌تواند از اموالی که ایشان به نام بستگان خود نموده، تامین شود» تاکید کرده است.

وی در ادامه اطلاعیه مزبور، بر «اعلام برائت از نوشته‌هایی که موجب اهانت به مقدسات به ویژه قرآن کریم شده است» و همچنین «التزام عملی به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی» جهت پذیرفتن فرزندش تاکید کرده است.

ویژگی مشخص دیگر آیت الله خزعلی، مقابله با پدیده آقازادگی بود. آیت الله خزعلی در سال ۹۲ با حضور در برنامه ای تلویزیونی با اشاره به پدیده آقازادگی گفت: آقازادگی برای عده ای خاص است که در انقلاب بد رفتار کردند و در این بین افرادی هم بودند که از رفتار فرزندان خود تبری جستند اما عده‌ای هم با فرزندان خود خوب رفتار می‌کردند و توجهی به کارهای آن‌ها نداشتند.

وی در همین باره تصریح کرد: مهدی(فرزندش) می‌گفت من می‌خواهم با مخالفین اسلام مبارزه کنم، من هم می‌گفتم یکی از مخالفین اسلام همان کسی است که از شما پشتیبانی می‌کند، چرا او را مذمت نمی‌کنید؟ در نهایت هم از او خواستم به منزل من نیاید.

آیت‌الله خزعلی در طول حیات خود همواره نشان داد که چنانچه مواضع سیاسی نزدیک‌ترین وابستگانش با اصول اسلام و نظام اسلامی مغایرت داشته باشد، حاضر به لحظه ای تغافل نیست.

وی در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۸۸ یعنی تنها ۶ روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، در حالیکه صف سره از ناسره چندان عیان نشده بود، طی اطلاعیه‌ای از مواضع فرزندش برائت جست.

آیت‌الله خزعلی در این بیانیه تاکید کرد: مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم.

وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است، برگردد.

مغرضان، آیت الله خزعلی را به جناح‌گرایی متهم می کنند. این در حالی است که آنچه برای وی اهمیت داشت، اصول اسلام بود. در این باره، محسن خزعلی از فرزندان آیت الله خزعلی، خاطره ای از تقید وی به اصول اسلام دارد.

محسن خزعلی در خاطره اش می گوید: آیت الله خزعلی یک لحظه با دین بازی نکرد. به یاد دارم که خانم «فونتانا» بود و من در مجمع اهل بیت مدیر کل اروپا و آمریکا بودم. با این ها آشنا شدم و این همراه با شوهر خود شیعه شدند. این خانم رئیس پلیس و پس از ان شهردار «ناپل» یکی از شهرهای ایتالیا بود. در جریان اسارت دو افسر عالی‌رتبه اسرائیل توسط حزب‌الله، این ها را واسطه کرده بودند که این دو افسر را آزاد کنند.

وی تصریح کرد: خانم فونتانا با هواپیمای نظامی دو بار آمد و بنده واسطه آن ها و شورای ملی امنیت بودم و صحبت می‌کرد. گفتند داستان جالب برای شما بگویم که دو نفر از مدیران کل موساد اسرائیل به دفتر من در ایتالیا آمده بودند و می‌گفت من دیدم که عکس روی دیوار را نگاه می‌کنند. عکس آقای خامنه‌ای و آقای خزعلی را زده بود. به من گفتند این خزعلی نیست؟ گفتم بله هستند. گفتند ما این را می شناسیم و دوست هم داریم. همانطور که ما در یهودیت خود سخت‌گیر هستیم این هم در اسلام سخت‌گیر است. شریعت را دستکاری نمی‌کند. بسیار مقید است. اسرائیلی ها هم فهمیده بودند که آیت‌الله خزعلی در دین خود و انقلاب پافشاری دارد.

آیت الله ابوالقاسم خزعلی، روز ۲۵ شهریورماه سال ۹۴ پس از عمری مجاهدت در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی، ضمن توصیف آیت الله خزعلی به «عالم عامل»، با اشاره به زندگی پر فراز و نشیب وی تصریح کردند: عمر با برکت این روحانی با فضیلت، سرشار از نقطه های درخشان است، سالیان دراز بهره گیری از درس امام خمینی و دیگر فقهای بزرگ در قم و مشهد، همراهی با امام بزرگوار از آغازین روزهای نهضت انقلابی و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتی با بیانی رسا و صریح، حضور در مسئولیتهای سنگین پس از پیروزی و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جمیل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه ی حرکات انقلابی ملت ایران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با دریای بی پایان حدیث و نیز فعالیت بلند مدت در تبلیغ و بیان معارف اسلامی، و آنگاه ثبات قدم در خط اصیل و صراط مستقیم انقلاب در همه حال و تا پایان زندگی.