به گزارش پارس نیوز، 

 خانه احزاب سرانجام در دولت یازدهم آغاز به کار کرد؛ پس از برگزاری چندین جلسه در سالن وزارت کشور، دوره جدید خانه احزاب با حضور فعالان سیاسی و حزبی شروع شد و اعضای شورای مرکزی انتخاب و اولین جلسه برای تعیین رئیس خانه احزاب در ساختمان فاطمی (وزارت کشور) تشکیل و با رأی اعضای "حسن غفوری فرد" به‌عنوان رئیس این نهاد انتخاب شد.

در زمان شکل‌گیری خانه احزاب، کنشگران حزبی توافق کرده بودند، سه فراکسیون اصولگرایان، اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان به صورت دوره‌ای، ریاست خانه احزاب را بر عهده گیرند ازاین‌رو پس از پایان دوره غفوری فرد، اعتدال‌گرایان بر کرسی ریاست خانه احزاب تکیه زدند و در آن دوره، خانه احزاب «خانه‌دار» شد. هم‌اکنون نیز گزینه اصلاح‌طلبان_حسین کمالی"دبیر کل حزب کار_ رئیس خانه احزاب است.

دوره خانه احزاب سه‌ساله است و به شکل قانونی شهریورماه به پایان رسید بنابراین، مأموریت اولین دوره‌ی شورای مرکزی در دوره جدید پایان‌یافته و باید مجمع عمومی برگزار می‌شد تا ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب و سپس ساختار هیئت‌رئیسه نهاد صنفی احزاب مشخص می‌شد اما تاکنون مجمع عمومی خانه احزاب تشکیل نشده است.

پیش‌ازاین حسین کنعانی مقدم"رئیس کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب، به «پارس»، گفته بود: «درصدد هستیم تا مردادماه مجمع عمومی خانه احزاب برگزار و اعضای شورای مرکزی انتخاب شوند؛ مردادماه سپری شد اما خبری از تشکیل مجمع عمومی خانه مخابره نشد».

26 شهریورماه تاریخ جدید برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب اعلام شد اما باز کنشگران حزبی نتوانستند مجمع عمومی را برگزار کنند به همین جهت سید شهاب‌الدین صدر در گفتگویی با اشاره به عدم برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، گفت: «قرار بود مجمع عمومی خانه احزاب در ابتدای شهریورماه برگزار شود اما چون می‌خواستیم احزاب بیشتری بتوانند کنگره‌های قانونی خود را بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، برگزار و در این مجمع شرکت کنند، توافق کردیم این مجمع در آبان ماه برگزار شود».

خبرنگار «پارس» مطلع شد، اعضای شورای مرکزی خانه احزاب توافق کرده‌اند، 26 آبان مجمع عمومی را برای انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار کنند.

همچنین قرار است در این دوره که اصلاح‌طلبان ریاست خانه احزاب را بر عهده‌دارند با همکاری دولت، دفاتر خانه احزاب در استان‌ها فعال شود تا این اقدام به نام جریان اصلاحات ثبت و ضبط شود.

از سوی دیگر، دولتمردان در تلاش هستند تا فراکسیون نزدیک به آن‌ها (اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان) در خانه احزاب مشارکت بیشتری در انتخابات آینده شوراها ایفاء کنند.

خبر دیگر از خانه احزاب آنکه، فراکسیون اصلاح‌طلب خانه احزاب و حسین کمالی تلاش کردند تا بودجه‌ای که به احزاب ملی و استان‌ها اختصاص داده می‌شود یکسان باشد تا بدین‌وسیله احزاب متعددی با حضور در مجمع عمومی بتوانند به نفع جریان متبوع آن‌ها مشارکت کنند این درحالی‌که فراکسیون اصولگرایان مخالف این رویکرد بود و تأکید داشت، تا بودجه‌ها تفکیک‌شده بین احزاب ملی و استان‌ها پرداخته شود اما تعدادی از اعضای خانه احزاب با پیشنهاد آن‌ها مخالفت کردند و مدعی شدند این درخواست، کمیسیون ماده 10 احزاب است درصورتی‌که یک منبع آگاه در خانه احزاب به خبرنگار ما، گفت: کمیسیون ماده 10، در قبال بودجه احزاب این اعتقاد را داشت که این پیشنهاد یعنی تزریق بودجه یکسان می‌تواند از سوی خانه احزاب مطرح شود بااین‌حال، فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب با پیشنهاد فراکسیون اصلاح‌طلبان مخالفت کردند اما درنهایت با تلاش اصلاح‌طلبان و رئیس خانه احزاب مقرر شد، یارانه احزاب صرفاً برای امسال به صورت مساوی و علی‌الحساب به احزابی که خود را با قانون تطبیق داده‌اند، تعلق گیرد.