به گزارش پارس نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به شهرستان لار سفر کرده است، در نشست با علمای اهل سنت و تشیع اظهار داشت: مسئله وحدت در عالم اسلام امری ضروری است و باید بیشتر مسیرهایی که محور وحدت هستند، مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب زمانی که امام(ره) بیانیه‌ها را صادر می‌کردند به این نکته اشاره داشتند که باید تغییر را از خود شروع کنیم، گفت: خوشحالیم که حرکت‌های خوبی در استان فارس به‌وجود آمده و براساس گزارش‌ها مسیر رو به پیشرفت وجود دارد، اخیراً منطقه ویژه اقتصادی لار در مجلس تصویب شد که یک امکان برای منطقه محسوب می‌شود و در مجلس آن را به سمت سرمایه‌گذاری و صادرات هدایت کردیم.

رئیس قوه‌مقننه با تأکید بر اینکه پروژه دو بانده کردن جاده جهرم- لار به بندرعباس یک پروژه استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: آقای جعفرپور تلاش می‌کند تا بندر خشک در منطقه سامان پیدا کند که می‌تواند این موضوع موجب تحول منطقه شود، همچنین راه‌آهن لار به بندرعباس یک اقدام مناسب برای کل کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل از رهبری در بودجه سال جاری اِذن گرفتیم تا سهم 15 درصدی دولت در فاینانس‌های راه‌آهن را از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید وقوفی نسبت به مسائل بین‌المللی و اقتصادی داشته باشیم، زیرا بر یکدیگر تأثیر دارند، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب جریان شرّ بین‌المللی علیه ایران مسئله‌سازی می‌کرده که بعد از جنگ، مسئله هسته‌ای را علم کردند و اکنون 12 سالی است که با ماجرای هسته‌ای در چالش هستیم، این در حالی است که جمهوری اسلامی در مسائل بین‌المللی و هسته‌ای، استراتژی روشنی را دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل بین‌المللی و هسته‌ای، ایران استراتژی روشنی را دنبال کرده است، ادامه داد: در موضوع هسته‌ای اعلام کردیم که اگر حق غنی‌سازی را از ما بگیرند مقابل آنها ایستادگی می‌کنیم اما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مقام معظم رهبری در این خصوص فتوا صادر کرده و آن را حرام دانستند، دشمنان به بهانه‌های مختلف اعلام کردند که اطلاع داریم شما به دنبال سلاح هستید و قطعنامه‌هایی علیه ما صادر کردند، جمهوری اسلامی ایران از زمان به‌دست آمده استفاده کرده و دانش هسته‌ای را در درون کشور تکمیل کرد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اگر حق غنی‌سازی در ایران را قبول دارند، با آنها مذاکره می‌کند و طرفین مقابل این موضوع را قبول کرده و بر این اساس مذاکره‌ها آغاز شد، عنوان کرد: ما به دانش هسته‌ای دست پیدا کرده بودیم و نمی‌خواستیم بر مردم فشار اقتصادی وارد شود، زمانی که توافق و اعلام کردیم که تحقیقات ادامه پیدا کند، در آن مقطع زمانی 9 هزار سانتریفیوژ کار می‌کرد که اکنون تعداد آنها به حدود 3 الی 4 هزار رسیده است.

لاریجانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا اوضاع بین‌المللی را به‌هم ریخته، اما در مورد ایران تمرکز دارد، گفت: آمریکا و اسرائیل علیه ایران برنامه دارند و توافقی را که خود آنها درخواست کرده بودند را بر هم زدند، بعد از اینکه آمریکا از توافق فارغ شد، رهبران اروپایی درخواست کردند که ایران پاسخ فوری به این اقدام ندهد و زمان خواستند، اکنون نیز این زمان در حال طی شدن است.

وی با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی بر روی فروش نفت و صادرات ایران برنامه دارند، ادامه داد: اگر به صادرات نفتی وابستگی داشته باشیم، صدمه می‌بینیم، رهبر انقلاب اعلام کردند که وابستگی به نفت کاهش پیدا کند که این وابستگی کمتر شده، اما تا حدودی ادامه دارد.

رئیس قوه‌مقننه با تأکید بر اینکه نقش فروش نفت در بودجه، حدود 30 درصد است، اظهار داشت: در زمان جنگ، سلاح به کشور ما داده نمی‌شد، اما از برخی کشورهای دوست موشک دریافت کردیم که بعد از مدتی این کمک آنها نیز قطع شد و مجبور شدیم به سمت ساخت سلاح موشکی حرکت کنیم و امروز موشک به نقطه قوت کشور تبدیل شده و تراز دفاعی ایران را ارتقاء داده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه اگر ایران در مقابل داعش، داهیانه عمل نمی‌کرد، می‌توانستند امنیت منطقه را به مخاطره بیندازند، ادامه داد: اگر امنیت وجود نداشته باشد، نمی‌توان کار اقتصادی کرد، داشتن امنیت هزینه دارد و ما دشمن را خارج از مرزها سرکوب کردیم.

وی با تأکید بر اینکه برخی از مشکلات اقتصادی، مزمن هستند که باید برطرف شود، اظهار داشت: نقدینگی موجود به امورات مختلف ربط دارد و اگر سیاستی وجود داشته باشد که نقدینگی به سمت صادرات و تولید هدایت شود، اثرگذاری بیشتری دارد، اینکه منابع نفتی را رها کنیم، امکانپذیر نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر زمینه را برای کارآفرینی نیروهای تحصیلکرده فراهم کنیم در این دوره سخت می‌توانیم تاب‌آوری کشور را افزایش دهیم، تأکید کرد: ایران عاقل‌تر از این است که در برابر تحریک دشمن مقابه به مثل کند، نگرانی‌ای که در جامعه ایجاد می‌کند، جنبه عقلانی ندارد و می‌توان در بدترین شرایط منابع مالی را به درستی مدیریت کرد، حل ماجراجویی آمریکا نیاز به فرمول دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه داشتن وفاق ملی اهمیت دارد، در داخل کشور بحث‌هایی می‌شود که طوایف را به جان یکدیگر می‌اندازد، اظهار داشت: در لارستان از گذشته زمینه وفاق وجود داشت و علمای آن پایه‌های آن را برقرار کردند، از نظر سیاسی نیز باید بر روی اصولی که می‌تواند برای جامعه مفید باشد، وفاق داشته باشیم.

رئیس مجلس در پایان با تأکید بر اینکه امروز وحدت بین جریان‌های سیاسی و مذهبی لازم است، خاطر نشان کرد: وضعیتی که در منطقه شاهد هستیم و وزانت‌هایی که سیاست‌های خارجی ایران در منطقه دارد، باعث می‌شود که با کمترین هزینه مسائل حل شود، نقد مسائل اقتصادی ما فراز و فرود دارد، اما به این اندازه که اعلام می‌کنند، نیست، باید با داشتن هوشیاری سیاسی مسیر انقلاب را به نحو صحیح ادامه دهیم.