به گزارش پارس نیوز، 

سردار اسماعیل کوثری در مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد وقوع حادثه ۱۷ شهریور که در میدان شهدای تهران برگزار شد، با بیان اینکه جنایتکاران و دیکتاتورهای دنیاطلب که اراده‌ای از خود نداشتند و آمریکا و انگلیس آنان را سر کار آورده بود، اعتنایی به مردم نداشتند، گفت: آنان بر مردم می تاختند و اصلا مردم را به حساب نمی آوردند در حالی که امام قبل از سال ۴۲ هم به شاه نصیحت کرده بود که با مردم باش ولی کسی که نوکر باشد، این صفت را چنین نشان می‌دهد.

وی افزود: شاه با دعوت از مهمانان خارجی بسیار در مراسم جشن ۲۵۰۰ سالگی شاهنشاهی می خواست قدرت خود را به رخ بکشد اما مردم هیچگاه دلش با او صاف نشد. شاه آنقدر مردم ایران را تحقیر می کرد که غذای مهمانان خارجی اش را در جشن شاهنشاهی با هواپیما از هلند می آورد و حتی مردم ایران را به غذا درست کردن هم قبول نداشت.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران با اشاره به خاطراتش از روز ۱۷ شهریور اظهار کرد: آنان از تظاهرات میلیونی مردم در روز عید فطر همان سال وحشت کرده بودند و می خواستند کاری کنند که دیگر چنین تجمعی شکل نگیرد ولی مردمی که عاشق شهادت و راه امام حسین(ع) بودند به میدان آمدند و ده ها هزار نفر از مردم در این تظاهرات شرکت کردند.

کوثری ادامه داد: در آن روز چندهزار نفر کشته و زخمی شدند به شکلی که جنازه ها را در کامیون می ریختند و می بردند و کسانی که بازمانده بودند سعی می کردند که زخمی ها و جنازه ها را از محل حادثه خارج کنند تا به دست عوامل شاه نیفتند.

وی با اشاره به دو عامل پیروزی انقلاب گفت: مسئولان باید به این دو عامل توجه کنند و همه‌شان باید خود را با این دو عامل که ولایت و مردم ولایتمدار هستند، همراه کنند و پیرو آن باشند. انتظار ما از مسئولان این است که خود را خدمتگزار بدانند نه حاکم بر مردم، چراکه مبنای این نظام بر اساس اسلام است و مردم هم برای شکل گیری این نظام هر هزینه ای پرداخت کردند.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله خطاب به مسئولان گفت: مردم به شما اطمینان کردند، رای دادند و شما مسئولیت گرفتید. آنان برای برافراشته شدن پرچم اسلام ناب به شما رای دادند و توجهشان به خدا بود پس شما هم توجهتان به خدا باشد نه کدخدا. کدخدا برای ما کاری نمی کند و نباید به او اطمینان کنیم.

کوثری در پایان افزود: برخی عوامل نفوذی که مسئولیت دارند و دشمنان ما، بدانند که این روزها هم می گذرد و این تحریم‌های اقتصادی هم پشت سر گذاشته می شود. چطور جنگ را پشت سر گذاشته ایم؟ چطور منافقین را سرکوب کردیم؟ آن هم در شرایطی که نفت مان را هفت دلار می فروختیم.