به گزارش پارس نیوز، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارز صادرکنندگان غیرنفتی با متوسط قیمت حدود ۹۰۰۰ تومان در هر یورو در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است؛ نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار نیز ظرف یک ماه گذشته ارز برای واردات کالاهای ضروری، اساسی و مواد اولیه کارخانجات تهیه کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه من یکبار گفتم ذخایر ارزی بانک مرکزی ناموس بانک مرکزی است، گفت: درواقع ذخایر ارزی بانک مرکزی متعلق به ملت ایران است و ما به هیچ‌وجه مجاز نیستیم که این ذخایر را تضعیف کنیم. خوشبختانه ظرف یک الی دو ماه گذشته که در خدمت مردم در بانک مرکزی بوده ام، ذخایر بانک مرکزی به صورت قابل توجهی تقویت شد.

همتی با بیان اینکه معتقدم ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شود و برای تأمین نیازهای اساسی کشور کافی باشد، اظهار داشت: بنده نگفته‌ام که سایر منابع بانک مرکزی از جمله منابع ارزیِ جاری بانک مرکزی که از طریق صادرات نفت به دست می‌آید و همچنین منابع ارزی که صادرکنندگان غیرنفتی در اختیار سامانه «نیما» قرار می‌دهند، در بازار وارد نمی‌شود؛ این‌گونه نیست، حتما به بازار وارد می‌شود. این برداشت از صحبت‌های من اشتباه بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی در بازار ارز دخالت خواهد کرد و این دخالت موجب روند کاهنده در نرخ ارز در بازار شده است.

وی افزود: من هیچ‌گاه در مورد اینکه نرخ ارز زیاد یا کم می‌شود، هیچ‌گاه صحبت نکرده‌ام اما این ریسک در بازار وجود دارد و مردم باید به این ریسک توجه کنند. معتقدم وظیفه بانک مرکزی تأمین نیازهای واقعی مردم در بازار صرافی‌هاست. این را وظیفه خود می‌دانیم و حتماً این نیازها تأمین خواهد شد و تمهیداتی اندیشیده شده است که این کار از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها انجام شود.

همتی تأکید کرد: به صرافی‌ها مجوز داده‌ایم که خودشان ارز به کشور وارد کنند، بنابراین صرافی‌ها مجازند که ارز کاغذی را به کشور وارد کنند. از امروز هم به صورت گسترده این کار آغاز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر این اجازه داده‌ایم بخشی از ارز حاصل از صادرات که صادرکنندگان در سامانه نیما وارد می‌کنند، از طریق اسکناس وارد کشور شده و تحت نظارت بانک مرکزی عرضه شود.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت و کمک مردم، مشکلات ارزی کشور حل شود.

همتی در ادامه گفت: دشمن تلاش دارد تا ما را تحت فشار قرار دهد. به گفته مقام معظم رهبری تنها جنگ اقتصادی نیست، بلکه جنگ روانی و تبلیغاتی هم هست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مردم پیروز این میدان خواهند بود و خدمتگزارانشان در سیستم اقتصادی و بانک مرکزی آماده هستند تا به مردم خدمت کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی صادرکنندگان ارز را وارد بازار ثانویه نمی‌کنند، بانک مرکزی برای اجبار این صادرکنندگان جهت وارد کردن ارز به بازار ثانویه چه راهکارهایی دارد، گفت: بعضی از صادرکنندگان مهم مثل پتروشیمی‌ها و فولاد و فلزات رنگی و معادن کاملاً مشخص است که صادراتشان در سال گذشته چقدر بوده است؛ اینها مکلف هستند که ارز حاصل از صادراتشان را به داخل کشور انتقال دهند.

همتی اظهار داشت: رئیس‌جمهور تأکید کردند که اگر این صادرکنندگان در وارد کردن ارزشان به کشور تأخیر کنند، با آنها برخورد خواهیم کرد. نظام، بانک مرکزی و دولت به هیچ‌وجه از این موضوع نمی‌گذرد و کوتاه نمی‌آید.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: صادرکنندگان غیرنفتی نیز باید ارز خود را به کشور بیاورند. دیروز به گمرک بخشنامه‌ای ارائه دادیم که پیمان‌سپاری ارزی ضروری است و همه صادرکنندگان باید در زمان صادرات، تعهد پیمان ارزی را امضا کنند و تعهد بدهند که ارز را ظرف دو ماه به کشور بازگردانند.

وی افزود: قیمت ارز هم‌اکنون برای صادرکنندگان خیلی به‌ صرفه است؛ بنابراین باید این افراد ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنند و اجازه دهند واردات، صادرات و تأمین ارز به خوبی انجام شود.

جزئیات پیمان پولی دوجانبه با روسیه و ترکیه

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پیمان‌های دوجانبه ارزی نیز گفت: دیروز در حضور رئیس‌جمهور و رؤسای جمهور ترکیه و روسیه بحث‌های دوجانبه مفصلی داشتیم و توافقات خوبی در مورد صادرات انرژی مثل نفت و گاز و خرید کالاهای اساسی و حل مشکلات بانکی انجام شد.

همتی ادامه داد: تأکید هر سه کشور این بود که دلار از چرخه مبادلات سه کشور خارج شود و امیدواریم در مذاکراتی که در آینده با بانک مرکزی ترکیه و روسیه داریم، توافقات هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در این صورت، معاملات با پول‌های ملی سه کشور انجام می‌شود و بر اساس نرخ واحدی که در نظر گرفته می‌شود، مبادلات انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که بزرگترین اشتباه استراتژیک دولت آمریکا این است که خودش کمک می‌کند تا دلار از صحنه مبادلات ارزی حذف شود.